Antena Meniu Search
x

Amenzile de circulaţie, pe masa judecătorilor. Avocatul Poporului a făcut o sesizare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

Săptămâna trecută, Avocatul Poporului a promovat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie un recurs în interesul legii privind competenţele de a aplica sancţiuni legate de circulaţia pe drumurile publice.

Săptămâna trecută, Avocatul Poporului a promovat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie un recurs în interesul legii privind competenţele de a aplica sancţiuni legate de circulaţia pe drumurile publice.

"Polițiștii rutieri, în toate cazurile și polițiștii locali, în cazurile expres prevăzute de lege, au competența de a constata contravențiile și a aplica sancțiuni legate de circulația pe drumurile publice. (...) AP a promovat la ÎCCJ un recurs în interesul legii referitor la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 39, raportate la art. 102 alin. (1) pct. 14 sau art. 105 pct. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului (OUG) nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, în sensul stabilirii competenței funcționale a agenților constatatori (din cadrul poliției locale sau poliției rutiere), cu incidența art. 7 lit. h) din Legea nr. 155/2010 a Poliției locale. În opinia Avocatului Poporului, polițistul rutier este singurul care poate constata contravențiile reglementate de OUG nr. 195/2002", Avocatul Poporului într-un comunicat

Potrivit Avocatului Poporului, promovarea recursului în interesul legii s-a datorat faptului că, în practica judecătorească, au existat orientări jurisprudențiale diferite. Unele instanțe au apreciat că procesele-verbale întocmite de Poliția locală respectă dispozițiile legale cu recunoașterea competenței funcționale a polițiștilor locali de a constata contravențiile menționate și a aplica sancțiuni. Alte instanțe nu au recunoscut această competență. O altă categorie de instanțe a apreciat că procesele-verbale întocmite de Poliția locală sunt legale, dar nu s-a pronunțat în mod expres asupra competenței acesteia de a constata contravențiile.

Avocatul Poporului semnalează că, potrivit unor dispoziții din Legea nr. 155/2010, în domeniul circulației pe drumurile publice, pe lângă multe alte atribuții, Poliția locală constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar.

Totodată, norma legală instituie îndeplinirea de condiții pentru calitatea de polițist rutier — să fie agent de poliție specializat și să fie desemnat prin dispoziție a inspectorului general al IGPR. În privința primei condiții, aceasta ar putea fi considerată ca fiind îndeplinită de un polițist local prin prisma unor prevederi din Legea nr. 155/2010, însă cea de-a doua rămâne neîndeplinită.

În condițiile în care nici OUG nr. 195/2002 și nici Regulamentul de aplicare a acesteia nu cuprind dispoziții referitoare la competența Poliției locale în materia circulației pe drumurile publice și procedura aplicabilă pentru constatarea contravențiilor de către Poliția locală, iar Legea nr. 155/2010 stabilește în mod generic competențe de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor în sarcina Poliției locale, Avocatul Poporului constată că nu există un cadru procedural pentru îndeplinirea de către polițistul local a atribuțiilor în materia circulației pe drumurile publice, care decurg din prevederi din Legea nr. 155/2010.

"Este adevărat că și polițiștii locali, în temeiul Legii nr. 155/2010, au anumite atribuții în domeniul rutier, însă sunt limitate, fără posibilitatea ca aceștia să constate și să aplice sancțiuni în temeiul OUG nr. 195/2002. Cu toate acestea, dacă totuși polițiștii locali acționează în domeniul rutier asupra unor fapte care ar intra sub incidența OUG nr. 195/2002, aceștia ar putea interveni doar împreună cu Poliția rutieră, în aplicarea art. 179 din Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006", se mai arată în document.

Ce spune art. 7 din Legea 155/2010

În domeniul circulaţiei pe drumurile publice, Poliţia Locală are următoarele atribuţii:

a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;

b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în zonele unde se aplică marcaje rutiere;

c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină, polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;

d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni, acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public şi implică aglomerări de persoane;

e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;

f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi a siguranţei traficului;

g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;

h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar;

i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;

j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală;

k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu handicap;

l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale; 

m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Burgeri din carne de crocodil la un festival din România. Aţi încerca preparatul?

Observator » Stiri sociale » Amenzile de circulaţie, pe masa judecătorilor. Avocatul Poporului a făcut o sesizare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie