44.000 de români au plătit facturi mai mari la ENEL. Cum afli dacă ai plătit în plus şi cu câţi bani
Peste 44.000 de familii au fost păcălite de cel mai mare furnizor de energie. Asta spune Protecţia Consumatorului, care a amendat Enel cu 10 milioane de euro. Compania ar fi facturat la prețuri mai mari decât cele plafonate. Oamenii pot cere banii înapoi, susţin inspectorii, dacă reuşesc să-şi dea seama că au fost păgubiţii. Enel se apără şi spune că a respectat tarifele reglementate de stat.
De Florentina Lazăr la 20.10.2023, 19:55Enel a primit cea mai mare amendă aplicată vreodată de ANPC - 10 milioane de euro.
Peste 300.000 de facturi au fost emise greşit
Florentina Lazăr, reporter Observator: Concret, unii clienţi Enel, care aveau un consum între 90 şi 100 de kWh pe lună, au plătit 80 de bani, în loc de 68 de bani pe kWh, cât prevede legea. Iar cei cu un consum de până în 255 de kWh, în loc de 80 de bani, au fost facturaţi cu 1 leu şi 30 de bani pe kWh.
Horia Costantinescu, preşedintele ANPC: Calculele au fost făcute greşit şi anume calculasem noi undeva la 44.000 de consumatori. Dacă înmulţiţi cu cele opt luni de zile, o să aflaţi că a fost un numar de 300.000 de facturi emise greşit.
- Cariera de succes care fură inimile adolescenţilor. La 15 ani, Maria a învăţat să îşi iubească aspectul...
- Cât costă aerisirea caloriferului şi verificarea centralei. Operaţiunea, esenţială înainte de iarnă
- Veste bună pentru români. Cât vom plăti iarna aceasta pentru factura la gaze, comparativ cu anul trecut
Oamenii pot cere banii înapoi
Enel susţine că Protecţia Consumatorilor a primit doar patru sesizări, iar când au fost erori, compania a stornat facturile și a aplicat prevederile favorabile clienților.
Silvia Vlăsceanu, expert în energie: Legislaţia s-a schimbat de multe ori. La limitele de consum, pot să apară astfel de situaţii. Cu siguranţă vor fi şi alte cazuri.
Toţi cei care au plătit facturi mai mari pot cere banii înapoi, spune ANPC.
Horia Costantinescu, preşedintele ANPC: Poate oricare dintre consumatori să-şi analizeze consumul lunar. Ori, dacă suma la care s-a făcut calculul este alta decât cea menţionată în actul normativ, atunci sigur se încadrează în categoria celor pentru care noi am aplicat această sancţiune.
Silvia Vlăsceanu, expert în energie: Sunt bani pe care consumatorii i-au plătit in mod ilegal, furnizorul i-a încasat în avans şi trebuie să-i restituie consumatorului.
Nu în facturi ulteriore, ci imediat. Dacă se depăşeşte 100 de lei, trebuie sa-i dea cash, nu prin decontări în facturi ulterioare.
Ministerul Energiei impune controale suplimentare
Şi Ministerul Energiei se ia de furnizorii. Va cere ANRE să controleze operatorii de gaze care nu oferă preţuri sub plafon.
Sebastian Burduja, ministrul Energiei: Cerem toleranţă zero faţă de astfel de practici. Dacă există o schemă de protecţie prin compensare şi plafonarea preturilor la energie, trebuie ca furnizorul să respecte prevederile legale şi să le pună în practică întocmai.
Enel alimentează cu energie electrică Banatul, Dobrogea, Bucureștiul și județele învecinate. Protecția Consumatorilor anunţă controale şi la alţi furnizori.
Cu regret, constatăm că diverse instituții ale statului au interpretări diferite ale legislației și celorlalte prevederi aplicabile în domeniul energiei și nu ajung să coreleze activitățile lor, pentru a oferi claritate atât clienților, cât și companiilor din domeniu.