Inflația scade, dar asta nu se simte în portofele. Schema prin care magazinele au păstrat prețurile dar și-au mărit profiturile
Scade inflaţia, dar noi nu simţim asta în buzunare. Preţurile produselor şi serviciilor tot cresc, ce-i drept nu în ritmul de până acum. Şi mai e mult până să vedem ieftiniri. Iar pe lângă scumpirile pe care le observăm, ne mai confruntăm şi cu unele ascunse. Mai exact cu fenomenul numit ,"shrinkflation",. Pentru ca preţul să rămână neschimbat, scad gramajul sau calitatea produselor.
De Mădălina Chiţac la 12.10.2023, 20:17Inflaţia a scăzut sub 9%, după mai bine de un an şi jumătate. Şi pentru prima dată vedem şi câteva ieftiniri. Uleiul, făina sau mălaiul de exemplu au acum preţuri ceva mai mici.
Adrian Codîrlaşu, vicepreşedinte CFA: "Plafonările s-au făcut pe preţurile produselor de calitate inferioară. Şi dacă acestea au fost luate în calcului inflaţiei, atunci s-a văzut o scădere. Însă la cele de calitate superioară nu a scăzut preţul."
"Ţinând cont de salarii şi pensii, preţurile au urcat mult de tot. Din păcate, nu facem faţă."
"De pe o zi pe alta cresc. Foarte tare. Am făcut cumpărături astăzi şi mâine era cu un leu mai mult."
- Salariul mediu net a scăzut de la o lună la alta. Domeniile de lucru unde angajaţii au primit măriri însemnate
- Inflaţia a încetinit în septembrie, ajungând la 8,8%. Lista scumpirilor şi ieftinirilor
- CALCUL. Pe ce dau românii cei mai mulţi bani. Cheltuielile unei familii au crescut mai mult decât inflaţia
Cristian Păun, profesor de economie: "În continuare preţurile nu scad, ci cresc. Nu stagnează, ci cresc. Faptul că inflaţia scade arată doar că aceste creşteri se fac cu ritmuri ceva mai mici decât în anul trecut."
Mădălina Chiţac, reporter Observator: "Iar dacă inflaţia scade în datele oficiale, noi suntem afectaţi de un alt fenomen, cel al inflaţiei ascunse, sau shrinkflation. Asta se întâmplă atunci când un retailer păstrează preţul unui produs, dar scade gramajul. În acest fel noi plătim la fel, dar primim mai puţin."
Fenomenul a căpătat amploare în ultima perioadă, şi e greu de depistat. Mulţi clienţi nu sunt atenţi la gramaj, mai ales că diferenţele nu sunt foarte mari.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: "Unii comercianţi au schimbat ambalajele produselor. Le prezintă ca şi când ar fi vorba de produse noi. Spre exemplu, acest sortiment de lapte care acum are 1,5 litri. Înainte aceeaşi sticlă avea 1,6 litri. Această pungă de chipsuri avea înainte 100 de grame, acum are 90 de grame. Iar aceasta avea 150, iar acum cântăreşte 140 de grame. Preţurile însă au rămas la fel."
Cristian Păun, profesor de economie: "Sau vorbim de o diminuare a calităţii, fie prin ingredientele din aceste produse care încep să fie altfel selectate. Fie vorbim de folosirea altor substanţe mai ieftine, care afectează şi calitatea produselor. La produse de panificaţie cred că se întâmplă asta. Clar, dar şi la celelalte. Pufuleţi, toate care merg împachetate vrac."
Florin Barcu, ministrul Agriculturii: "ANAF-ul trebuie sa faca o analiză. Acolo unde identifică o practică comercială neloială, trebuie sancţionat acel operator."
Scumpirile ar trebui să se mai domolească în perioada următoare. Coaliţia de guvernare e sigură că se va întâmpla asta, odată cu prelungirea măsurii care plafonaeză adaosul comercial.
Marcel Ciolacu, premierul României: "Simultan cu extinderea listei de produse. Ţinând cont că vin sărbătorile de iarnă."
Am putea încheia anul cu o inflaţie de sub 8%.