Peste 2 milioane de facturi la energie, emise greşit. În ce situaţii primeşti banii înapoi în cont
Peste două milioane de facturi la energie au fost emise greşit, fără să se aplice plafonarea şi compensarea. Vor fi toate recalculate pe baza ordonantei emise azi de guvern. Cei care au plătit mai mult decât trebuia îşi vor primi banii înapoi sau suma va fi scăzută din următoarea factură.
De Mădălina Chiţac la 21.01.2022, 13:28Haosul de pe piaţa energiei continuă. Unii consumatori s-au trezit cu facturi umflate pe luna decembrie.
Localnic: Undeva la 3.700 factură. Am ajuns să plătim eșalonat, că altfel nu... Prima dată a venit undeva la 7.000. O suma enormă...
Reporter: Asta în condițiile în care, de obicei, cât plateati?
Localnic: Maxim 250. E vorba de o casă de la țară, unde nu se consumă mare lucru.
- Scandalul facturilor uriașe. Florin Cîțu nu crede că a fost o eroare de soft: "Lucrurile au fost făcute...
- Florin Cîţu: "Nu liberalizarea pieţei de energie este problema. Consumăm mai mult decât producem"
- Gabriela Firea anunță că prețul gigacaloriei s-a dublat în București începând de marți. La cât ajunge
Nici de compensare sau plafonare nu au parte mulţi consumatori.
Elena Găleată, administrator bloc: N-am oameni cu compensație. Două persoane am la căldură și atât. Au depășit cu o cota mică tranșele care s-au impus. S-au dublat facturile. Vom avea restanțieri mulți și cu valori mari pentru că abia acum urmează decembrie, ianuarie, care sunt grele cu căldura.
Sunt tot mai multe nereguli descoperite la furnizorii de energie. Până acum, ANPC a finalizat 94 de controale și a dat amenzi care se ridică la aproape 700 de mii de lei. Pe lângă aceste amenzi, mai există și 4 hotărâri privind încetarea practicilor comerciale incorecte. De asemenea, s-a dispus recalcularea facturilor.
Peste două milioane de facturi au fost emise eronat
Virgil Popescu, ministrul Energiei: Furnizorii au obligația să le recalculeze fără penalități, în termen de 15 zile. Şi pe perioada asta se suspendă inclusiv o eventuală plata a acestora.
Furnizorii se apără şi spun că erorile vin pe fondul legii date mult prea târziu.
Ion Lungu, reprezentant furnizori: Ni s-a cerut că pe o legislație neclară să emitem imediat facturi.
Dana Daraban, director executiv ACUE: Nu ne-am dorit această situație și chiar am avertizat în nenumărate rânduri vis-a-vis de riscurile pe care le pot aduce desele modificări. Ne pare rău de această întârziere.
Cei care au plătit deja facturi eronate, îşi pot prima banii de la furnizor, dacă suma care trebuie să fie restituită depăşeşte 100 de lei. Dacă e mai puţin, diferenţa va fi scăzută din următoarea factură.
Silvia Vlăsceanu, expert energie: Luăm legătura cu el și îi indicăm în ce cont să ne vireze diferența. Ar trebui să fie virați rapid, pt că banii nu trebuie să stea în contul furnizorului. Ar fi o creditare a furnizorului.
Specialiştii în energie ne sfătuiesc să fim atenţi la facturi, chiar dacă nu e la îndemâna oricui să verifice dacă suma este corectă. Şi să transmitem indexul în fiecare lună.
Silvia Vlăsceanu, expert energie: Transmitem indexul, ne uităm pe factură. Cât am citit noi și ne uităm și care e indexul trecut pe factură. Dacă scrie index citit, înseamnă că a trecut un furnizor și l-a citit. Poate să mai fie index autocitit, înseamnă că noi am sunat și am transmis indexul. Şi poate să fie a treia varianta, index estimat.
Ordonanţa adoptată astăzi mai prevede, pe lângă recalculare şi interzicerea debranşărilor.