Preţul pieselor auto a explodat. Cât costă acum o uşă sau un parbriz pentru Dacia Logan
Şoferii se roagă să nu li se mai strice maşinile. Piesele auto s-au scumpit în ultimii ani simţitor, iar în unele cazuri, tarifele s-au dublat. De vină ar fi criza din energie, dar şi oferta tot mai redusă din piaţă. Iar dacă reparaţiile ne costă mai mult, asigurările obligatorii n-ar trebui să se mai scumpească. Teoretic. Autorităţile au decis să prelungească plafonarea RCA cu încă 3 luni.
De Mădălina Chiţac la 19.06.2024, 19:33Şoferii intră la cheltuilei: orice reparaţie în service costă din ce în ce mai mult. Pentru o maşină, farul s-a scumpit în ultimii 3 ani cu aproximativ 34%. Şi la fel se întâmplă cu toate piesele auto, care au preţuri din ce în ce mai mari. Dacă în urmă cu 3 ani, costul mediu pentru piesele auto la maşinile reparate în baza poliţei RCA era de aproximativ 4830 de lei, acest cost a ajuns acum la aproape 6.500 de lei.
Cele mai mari creşteri de preţuri, la piesele originale
"Au crescut preţurile la producător. Toate preţurile...că maşina se repară pe Casco, pe RCA, pe cheltuiala clientului, preţurile au crescut. Cele mai mari creşteri de preţuri au fost la piesele originale", a declarat Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto. "Cel mai vizibil este cel al roţilor, al anvelopelor. Acele componente, acele piese se produc cu un consum mare de energie. Şi preţul energiei a variat foarte mult şi asta a avut un impact mare în piaţă", explică Alexandru Şeremet, reprezentant importator auto.
Spre exemplu, o uşă faţă dreapta pentru o Dacia costa în 2023 1.739 de lei, iar acum preţul a ajuns la 2.278 de lei. Un parbriz care anul trecut se vindea cu 2.200 de lei acum a ajuns să coste 5.500 de lei. "Dublu faţă de ce era acum 2 ani. Atât la manoperă, cât şi la piesele de schimb. Distribuţia. Schimb ulei, întreţinere. Undeva la 1.600 de lei", spune un şofer.
Piesele nu doar că sunt scumpe, dar vin şi cu întârziere
Şi nu sunt doar mai scumpe piesele, ci vin şi cu întârziere. "Furnizorii nu mai ţin atâtea piese pe stoc, preferă să aibă un număr limitat şi termenul de livrare este mai mare. Aşteptăm o săptămână pentru nişte piese care veneau a doua zi în trecut", a declarat Lucas Ionescu, reprezentant service.
Pe lângă piese, şi reviziile sunt mai scumpe. "Schimbul fluidelor, fie că vorbim de ulei, lichidul de frână, schimbul de filtre, de aer, de particule, de combustibil, eventuale verificări la sistemul de frânare", adaugă Lucas Ionescu, reprezentant service.
Revizia poate să depăşească 1.000 de lei
Pentru filtrul de aer și cel de polen, prețurile pornesc de la 20-30 de lei. Cele de ulei costă de la 50 de lei în sus, la fel şi cele de combustibil. Şi pentru uleiul de motor plătim în jur de 30 de lei pe litru. Când tragem linie, revizia poate să depăşească o mie de lei. Cu 25% în medie mai mult decât anul trecut. Ar trebui însă, în teorie, să nu plătim mai mult pentru poliţa RCA. Autorităţile au decis prelungirea plafonării tarifelor cu încă trei luni.