Protecția Consumatorului, "pe ace" după propunerea ca BNR să preia plângerile bancare: "Deranjăm anumite interese"
BNR ar putea să preia de la Protecţia Consumatorilor soluţionarea plângerilor bancare. O propunere de lege în acest sens este în dezbatere în parlament şi stârneşte discuţii aprinse. Preşedintele de la Protecţia Consumatorilor vorbeşte despre înţelegeri obscure. Iar angajaţii Băncii Naţionale nu ştiu exact care vor fi noile atribuţii.
De Redactia Observator la 09.03.2023, 21:02105 parlamentari din toate partidele au semnat proiectul de lege prin care Banca Naţională ar urma să preia reclamaţiile bancare de la Protecţia Consumatorilor. Senatorii au votat propunerea, iar acum este rândul deputaţilor. Preşedintele ANPC este revoltat.
Î: Vi se pare justificată această cerere?
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Absolut nu mi se pare justificată. Nu este singura instituţie care îşi doreşte să ne ia din atribuţii. Arată că ne facem treaba bine și deranjăm anumite interese.
Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt al Guvernului: Aș vrea să îl asigur pe domnul președinte că nu există riscul desfiintrarii ANPC, ci o întărire a demersurilor necesare pentru a proteja consumatorul.
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Sunt convins că cei care își doresc să nu mai avem atâtea prerogative își dau seama că după orele de program sunt și ei consumatori.
Banca Națională se va pregăti să preia atribuțiile, în cazul în care legea va trece
BNR susţine, negru pe alb, că, dacă este nevoie, va încerca să convingă Parlamentul sau Guvernul să scrie o propunere de lege mai clară şi mai elaborată.
Mugur Isărescu, guvernatorul BNR: Avem, într-adevăr, un proiect de lege. Se dorește transferul protecției consumatorului de produse financiare la BNR, lege separată și nu la direcția de supraveghere.
Dan Suciu, purtător de cuvânt al BNR: Dacă Parlamentul României va decide în acest sens, ne vom pregăti să preluăm aceste atribuţii. Deocamdată BNR nu are asemenea atribuţii. Supravegherea prudenţială pe care o face BNR nu vizează deloc Protecţia Consumatorilor
Mihai Cean, avocat specializat în procese împotriva băncilor, crede că tot Protecţia Consumatorilor ar trebui să se ocupe de plângerile din sectorul bancar.
Mihai Cean, avocat: O altă instituție decât BNR dacă s-a ocupă de proitectia consumatorilor de servicii sau produse bancare, am putea oferi o aparență de imparțialitate a acestor verificări.
Până să ajungă BNR să ancheteze plângerile românilor supăraţi pe bănci, o măsură intrată în vigoare astăzi îi protejează pe cei împovăraţi de ratele prea mari.
Daniel Zamfir, senator: Toţi cei cărora le-a crescut rata cu peste 50% faţă de momentul iniţial al contractului, pot face o notificare de reechilibrare a contractului, notificare care poate fi făcută prin intermediul executorilor judecătoreşti
După intervenţia executorului judecătoresc, banca este obligată să recalculeze şi să reducă rata.