Se schimbă etichetarea la electrocasnice. Reguli noi de la 1 martie
De la 1 martie, vom avea noi etichete energetice pentru electrocasnice. Cumpărătorii trebuie să se obişnuiască cu noul sistem de etichetare prin care vechile simboluri vor fi eliminate şi înlocuite treptat. Schimbarea vine ca urmare a unei directive a Uniunii Europene, ce are ca scop simplificarea etichetării performanţei energetice.
De Andra Mitu la 26.02.2021, 14:12Clasele A+, A++ şi A+++ vor dispărea, astfel noua scară de măsurare va fi de la A la G în funcție de cantitatea de energie consumată. Aparatele din clasa A (verzi) au cel mai mic consum de energie, de aceea sunt cele mai eficiente din punct de vedere energetic.
Aparatele din clasa G (roșii) au cel mai mare consum energie.
Normele UE privind etichetarea energetică se aplică, de asemenea, anumitor "produse cu impact energetic", adică bunuri sau sisteme care afectează consumul de energie în timpul utilizării. Ele nu se aplică produselor second-hand sau vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane sau bunuri.
Cod QR pe noua etichetă energetică
Noua etichetă energetică conține și un cod QR, care pune la dispoziția utilizatorilor o pagină web a Comisiei UE unde sunt înregistrate informații detaliate despre model.
Potrivit directivelor europene, acest nou sistem se aplică următoarelor grupe de produse:
- frigidere
- mașini de spălat vase
- mașini de spălat
- televizoare
- becuri și lămpi
Primele patru grupe de produse trebuie să poarte etichetele cu noua clasificare începând cu 1 martie 2021. Becurile și lămpile, de la 1 septembrie 2021.
Electro-boom în pandemie, în România
Numărul românilor care folosesc internetul pentru cumpărături s-a dublat în 2020, faţă de 2019. Iar cel mai mult s-au cumpărat electronicele şi electrocasnicele. Anul trecut, magazinele au lucrat la foc automat pentru a face faţă cererii tot mai mari din partea clienţilor.
Românii au cumpărat de toate: de la mașini de spălat, la aspiratoare, produse IT sau alte gadgeturi care sa le usureze munca. Valoarea medie a cosului de cumpărături a fost de 750 de lei.
Se caută camerele web, purificatoarele de aer și laptopurile
Munca pe zoom a dus şi la creşterea vânzărilor de camere web. Într-un singur magazin, spre exemplu, cererea a crescut cu 1.100 la sută în 2020, faţă de 2019. Următoarele pe listă: purificatoarele de aer, cu o creştere de 80%. Podiumul se încheie cu laptopurile, pentru care cererea a fost cu 60% mai mare în 2020 faţă de anul anterior. Totul a însemnat profit pentru vânzători.
Şi cum starea de urgenţă ne-a transformat pe toţi în gospodari, la mare căutare au fost şi aparatele care ajută la treburile prin casă.
Economiştii au şi o explicaţie pentru electro-boomul din 2020.
Adrian Negrescu, consultant economic: "Au încercat să le schimbe, să schimbe măcar acest lucru, dacă în vacanţe n-au putut să meargă, dacă nu au putut sa facă alte lucruri pe care le făceau înainte de perioada de criză".
Cumpărături în pandemie:
- maşini de spălat
- aspiratoare inteligente
- produse IT
Valoarea medie a tranzacţiilor:
750 lei
Vedetele pandemiei:
- camere web (săgeata in sus) 1.100%
- purificatoare de aer (sageata in sus) 80%
- laptopuri (săgeata in sus) 60%
Cumpărau online în 2019:
23% dintre români
Cumpărau online în 2020:
45% dintre români.