Un furnizor de energie a început să le ceară clienţilor plata facturilor în avans. Explicaţia uluitoare a companiei
Între timp, leapşa în energie merge mai departe. Şi companiile fac o mutare absurdă care ne afectează tot pe noi. Cel mai mare furnizor privat de energie din România le cere clienţilor garanţii şi plata în avans a facturilor. Companiile spun că prin notificările transmise oamenilor vor să atragă atenţia Guvernului asupra situţiei dificile prin care trec, pentru că nu-şi primesc banii pe schema de compensare. Cifrele de afaceri arată însă altceva.
De Mădălina Chiţac la 30.08.2022, 19:30Alina Floarea este preşedintele Asociaţiei de Proprietari a unui bloc din Sectorul 1 al Capitalei. În urmă cu câteva zile, a primit din partea furnizorului de gaze naturale o notificare ciudată, prin care asociaţiei de locatari i se cere să plătească o sumă uriaşă de bani drept garanţie.
Alina Floarea, administrator bloc: Valoarea garanţiei este preţul de piaţă minus preţul plafonat cu TVA, cantitatea estimată pe trei luni. Nici mai puţin decât 222 de mii de lei. Iese din orice buget pe care ni l-am putea închipui. Noi aceşti bani nu-i avem în avans.
Compania spune că vrea aceşti bani sub forma unui "împrumut".
Alina Floarea, administrator bloc: Suma va fi restituită nu mai târziu de 15 zile de încasare a sumelor aferente compensărilor stabilite. Îi împrumutăm să-şi achite ei preţul gazelor la nivelul pieţei, până la recuperarea banilor de la Ministerul energiei.
- Marcel Ciolacu cere compensare la energie cu 85% pentru IMM-uri și firmele din industria alimentară. Cum va arăta...
- Cancelarul Austriei pune piciorul în prag: "Nu putem să-l lăsăm pe Putin să decidă preţul european al energiei...
- Vin vremuri grele în Marea Britanie. Din toamnă facturile la energie vor fi majorate cu 80%, o creștere record
Plata în avans: furnizorii se împrumută de la clienţi
În situaţia acestei asociaţii de proprietari mai sunt şi alţi clienţi. Reporterii Observator au cerut o explicaţie de la compania de energie. Au primit următorul răspuns:
În aceste condiţii, în care: Guvernul nu plăteşte, băncile nu ne finanţează şi furnizorul a susţinut energia livrată către consumatorii din portofoliu, singura variantă posibilă o reprezintă un efort comun cu consumatorii care înţeleg situaţia din piaţă.
Experţii din energie spun că asemenea comportamente din parte furnizorului nu sunt normale.
Silvia Vlăsceanu, expert energie: Pot fi considerate abuzive. De ce? Pentru că i se cere o garanţie şi o plată în avans, deşi este un client bun platnic. Dacă un client constată că furnizorul actual vine cu nişte pretenţii pe care nu le-au discutat recomandarea este să-şi caute urgent un alt furnizor.
Nici Ministrul Energiei şi nici ANRE nu au dorit să comenteze situaţia. Şi nici n-au luat vreo măsură. Cât despre recuperarea banilor de la stat de către către furnizori....
Până acum, la ANRE s-au depus 355 de cereri de decontare, din partea furnizorilor de energie, in valoare de 2,3 miliarde de lei. Din suma asta, s-au plătit doar 1,8 miliarde de lei, restul solicitărilor urmând a fi analizate. Pentru întreaga schemă de compensare, statul ar avea de platit, pana la finalul anului, 16 miliarde de lei.
Silvia Vlăsceanu, expert energie: Constatăm cu surprindere că sunt furnizori care înregistrează profit. Deci faptul că încasează cu întârziere, cu înseamnă neapărat că sunt într-o situaţie financiară dezastruoasă.
Compania care a transmis respectivele notificări clienţilor a avut, în 2021, o cifră de afaceri de 730 de milioane de euro, cu 62% mai mult faţă de 2020.