Un pod important din ţară a ajuns o ruină, cu gropi cârpite, mâncat de rugină. Costuri imense pentru reparaţii "pe hârtie"
Unul dintre cele mai mari poduri rutiere din ţară, cel de peste râul Olt, la intrarea în Slatina, a ajuns aproape o ruină. Ani întregi s-au tergiversat contractele şi proiectele de reabilitare, iar sumele de care ar fi nevoie cresc cu fiecare amânare. Şi ca de obicei, autorităţile fac promisiuni. Din primăvară ar trebui să existe un proiect tehnic nou. Pe hârtie.
De Cristina Oprea la 12.01.2022, 20:58Ca după bombardament. Aşa arată podul peste râul Olt, la intrare în Slatina. Pilonii metalici care poartă însemne regale sunt mâncaţi de rugină până într-acolo încât poţi băga pumnul prin găuri. "Dacă la baza acestuia structura metalică se prezintă în forma în care se prezintă, imaginaţi-vă ce poate fi per ansamblul acestei structuri metalice, la nivelul superior sau la baza podului". Din loc în loc, bucăţi scorojite şi contorsionate atârnă ca-ntr-un film de groază. Parapetele sunt mâncate de rugină şi prinse cu şuruburi care abia se mai ţin. Au rămas doar de formă acolo. "În momentul în care va avea loc un impact, practic va pătrunde şi pe partea pasajului pietonal autoturismul respectiv".
Podul de peste Olt e în stare jalnică: gropi acoperite cu plăci de metal, semne legate cu sârmă
Nici banda de rulare nu trece testul siguranţei. Gropile apărute în asfalt au fost acoperite cu plăci de metal. Iar ca să le fixeze, cei de la drumuri au turnat peste ele asfalt. "Este un fel de cârpeală, nu se face aşa ceva". Tabloul e completat de cabluri electrice neizolate şi alte improvizaţii. "Şi pentru că nu ar fi treabă românească dacă nu am lega ceva cu sârmă, haideţi să vedeţi cum sunt prinse semnele de circulaţie", arată Cristina Oprea, reporter Observator.
Au trecut 30 de ani de când podul dat în folosinţă în timpul domniei regelui Carol I a ieşit din garanţie. Reabilitarea sa este o epopee tipic românească. În 2013, Guvernul aproba indicatorii tehnico economici pentru renovare. Au mai trecut însă cinci ani până când compania de drumuri a atribuit un contract. Dar "o asociere de firme italiene care a câştigat contractul nu a mai derulat lucrarea. Şi pentru asta contractul a fost reziliat la data de 30 noiembrie 2020", explică Alin Şerbănescu, CNAIR.
- Liber la circulaţie pe un pod care pare că se poate prăbuşi în orice clipă. Doar pilonii vechi de 90 de ani îl...
- Cum se munceşte la două proiecte de infrastructură majore pentru România. Unii întârzie de 6 luni, alţii sunt...
- România are nevoie de 2.000 km de autostradă, anul acesta am inaugurat doar 34. La ce ne putem aștepta în 2022
Noul contract va costa cu un milion de lei în plus
CNAIR a decis să separe proiectarea de reparaţii şi a scos din nou la licitaţie contractul pentru un proiect tehnic. Firma care l-a câştigat a pornit şi ea tot cu stângul şi a cerut anul trecut o prelungire a perioadei de proiectare. Între timp, însă, totul s-a scumpit. Aşa că şi noul contract va costa cu un milion de lei în plus, spune CNAIR, de la 9,1 milioane de lei la peste 10 milioane. "Dacă se apucau în 2015, să zicem, costurile erau reduse cu cel puţin 50%", estimează Mădălin Chipirlin, asociaţia Legal Drive.
Abia la primăvară cei de la drumuri ar putea să aibă proiectul tehnic gata. În baza lui, va fi reluată şi licitaţia pentru lucrări. CNAIR speră ca până atunci să poată da în folosinţă tronsonul doi al drumul expres Craiova - Piteşti, care cuprinde şi variantele de ocolire ale oraşelor Balş şi Slatina.