Mituri dărâmate în educația copiilor. Ce înseamnă de fapt recompensa şi ce efect au temele pentru acasă
Meseria de părinte se mai şi învaţă. Un scriitor celebru în toată lumea pentru modul în care a revoluţionat sistemul de învăţământ dărâmă mituri şi vine cu o altă viziune decât cea din şcolile româneşti.
De Redactia Observator la 19.03.2019, 21:29Meseria de părinte se mai şi învaţă. Un scriitor celebru în toată lumea pentru modul în care a revoluţionat sistemul de învăţământ dărâmă mituri şi vine cu o altă viziune decât cea din şcolile româneşti. În exclusivitate pentru Observator, Alfie Kohn a analizat ce înseamnă de fapt recompensa pentru psihicul unui copil. Şi ce efect au temele pentru acasă.
"Recompensele, ca şi pedepsele, sunt moduri de a le face ceva copiilor, nu de a lucra cu ei. Cu cât recompensezi mai mult pe cineva pentru a face ceva, cu atât îşi pierde interesul pentru ceea ce are de făcut pentru a obţine recompensa" a spus Alfie Kohn.
Cu o recompensă, pierdem, nu câştigăm, spune Alfie Kohn, renumit specialist în psihologia copilului. Practic, aproape orice negare a unei acţiuni venită dinspre copil este. corectată de părinte pentru o reacţie pozitivă de moment.
Iar fenomenul recompensei este întâlnit din păcate şi în şcoli. Copilul poate învăţa că pentru orice lucru bine făcut trebuie să primească ceva în schimb.
"Am făcut cercetări în şcoală şi la locurile de muncă ale adultilor, pentru a demonstra că pedepsele, ca şi recompensele, nu aduc decât un singur lucru: obedienţa temporară, dar cu un preţ enorm. Aşa că e indicat ca în toate mediile să încetăm să mai tratăm oamenii ca pe animalele de companie" a mai spus Alfie Kohn, autor şi conferenţiar.
În cele 14 cărţi vândute în milioane de exemplare pe tot globul, Alfie Kohn a reuşit să ridice semne de întrebare legate de educaţia tradiţională. În interviul oferit Octavei Geamănu, pentru Observatorul orei 12, a dărâmat un mit, în sistemul nostru de învătământ. Tema pentru acasă.
"Cercetările în domeniu nu găsesc niciun beneficiu pentru vreun tip de temă acasă. Nu e nicio justificare, în nicio împrejurare, pentru a forţa copiii să facă teme după ce ajung acasă epuizaţi după o zi plină la şcoală. În primul rând luând în serios îngrijorarea copilului. E posibil ca gradiniţa să nu fie bună, poate clasa nu raspunde nevoilor copilului" a mai adăugat Alfie Kohn.
Mai toate sfaturile oferite de Alfie Kohn sprijină parentingul necondiţionat. Acel gen de educaţie mai degrabă al părintelui care nu pedepseşte comportamentul greşit al copilului, ci îi încurajează alegerile făcute.