Cine sunt oamenii din spatele firmelor care au reparat podul prăbușit de la Luțca. Au fost deschise două dosare penale
Au fost deschise două dosare penale după ce un pod din Neamţ s-a prăbuşit joi cu tot cu maşini. Construcţia s-a rupt la jumătate de an după ce fusese reparată în timp record de o firmă abonată la contracte cu statul. Mai mult, circulaţia a fost redeschisă fără să se facă recepţia finală a lucrărilor. Un om a ajuns la spital după ce două maşini au fost surprinse de prăbuşirea podului.
De Clara Mihociu la 10.06.2022, 14:12Cei de la Prefectură, dar şi de la Consiliul Judeţean spun că la momentul respectiv, când s-au făcut primele semnalizări cu privire la situaţiile neplăcute din zona podului, s-a constatat că nu ar fi nimic grav, care să fie luat în serios. Aşa că podul a fost folosit în continuare. Vineri, reporterii Observator au încercat să discute cu toate autorităţile implicate, iar singurul lucru comun declarat de Prefectură şi Consiliul Judeţean a fost faptul că nu se ştie cine se face vinovat de această problemă.
Se caută soluţii după prăbuşirea podului din Luţca
Aparent, în această dimineaţă nimeni nu ştia cine a dat ordinul de dare în folosinţă a podului care nu fusese încă recepţionat ca lucrare. Ministerul Dezvoltării a transmis joi că podul prăbușit în Neamț nu putea fi dat încă în folosință deoarece, formal, lucrările de reabilitare nu au fost recepționate. De joi seară au existat mai multe şedinţe, iar Prefectura a solicitat Inspectoratului de Stat în Construcţii să facă o expertiză proprie, dar şi unor experţi din instituţii. Totul pentru ca vineri seară să existe măcar o primă ipoteză asupra motivului care a stat la baza incidentului. Şi poliţiştii de la Biroul Rutier au fost astăzi la faţa locului, pentru a lua probe. Există un dosar pentru vătămare corporală din culpă. Ancheta continuă, iar premierul a declarat că a cerut investigaţii amănunţite. Se caută şi soluţii: Ministerul Apărării ar trebui să îi ajute pe localnici, pentru că podul funcţionează ca un baraj în calea apei şi există riscul de inundaţie.
De ce s-a prăbuşit podul din Neamţ, cu tot cu două vehicule
- Val de anchete după prăbuşirea podului din Neamţ. Surse: cele două vehicule nu ar fi depăşit limita de tonaj...
- De ce s-a prăbuşit podul de la Luţca, lung de 216 metri, cu tot cu două vehicule: "La interior, polistiren"
- Podul din Neamţ, prăbuşit la doar 6 luni după ce fusese reabilitat. În urmă cu 3 luni, autorităţile au fost...
Din podul de la Luţca, lung de 216 metri, a mai rămas doar o grămadă de beton şi fier. Podul peste Siret s-a sfărâmat din senin în zeci de bucăţi şi s-a făcut una cu pământul. Doi şoferi care treceau pe acolo fix în acel moment s-au trezit, dintr-o dată, că podul cade sub ei, iar autovehiculele au rămas prinse sub grămada de dărâmături. Un alt şofer, un bărbat de 56 de ani, a rămas blocat în maşină. Până să ajungă salvatorii, a fost scos de martori. A fost transportat de urgenţă la spital. Ca prin minune, nu a murit nimeni.
Podul fusese reabilitat recent. Ar fi trecut toate testele de rezistenţă
Podul care a căzut tocmai a fost reabilitat. Inaugurarea a fost în noiembrie 2021, acum nici şapte luni. "La cum arată pare că a fost după bombardament. Nici un an n-are ... Nu se aştepta nimeni, dar la cum arăta ...", spune un localnic. La acea vreme, preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, instituţia în sarcina căreia a fost lucrarea de reabilitare, garanta mândru că zeci de ani podul de la Luţca nu va mai avea vreo problemă. Ba mai mult, Ionel Arsene asigura că podul a trecut testele de rezistenţă. De altfel, baronul local PSD a fost de mai multe ori pe şantierul de la Luţca. Mereu a avut laudele la el. "Am avut mare noroc cu un constructor foarte bun, un constructor care a lucrat susţinut aici. În maxim două luni îl vom da în folosinţă, cu aproximativ un an înainte de termenul de execuţie", spunea Ionel Arsene pe 16 iulie 2021.
Presa locală a atras atenţia că podul este plin de fisuri şi că la mijloc construcţia se curbase. Iar în urmă cu două luni, un element de siguranţă al podului s-a desprins. Cum explică şeful judeţului ce s-a întâmplat? "Era o limitare de greutate pe pod. Constructorul nu ştie ce să zică. Nu ştie cum să îşi explice asta. În urma probelor cu 340 de tone, toate instituţiile care au fost acolo şi au semnat au spus că podul ăla nu mai pică nici 100 de ani. Asta am spus şi eu", comentează Ionel Arsene, preşedintele Consilului Judeţean Neamţ.
Lucrări de reabilitare de peste 8 milioane de lei pentru podul de la Luţca
Peste opt milioane de lei a costat lucrarea de reabilitare a podului de la Luţca. Bani de la Consiliul Judeţean Neamţ. Firma care a câştigat licitaţia, Darcons SRL, aparţine fostului vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Neamţ, Romică Rotaru. Fost membru PSD, Romică Rotaru a fost pe rând, consilier judeţean, vicepreşedinte PSD Roman, vicepreşedinte CJ Neamţ, subprefect şi secretar executiv PSD Neamţ. În 2018, s-a lăsat de politică. Pe urmele tatălui a luat-o fiul, Alexandru Rotaru, fost deputat în legislatura 2016-2020.
Potrivit TV Neamţ, podul face parte dintr-un pachet mai mare de obiective din judeţ finanţate din PNDL, realizate de o asociere a opt firme de construcţii nemţene: S.C. AQUA PARC.S.R.L. (lider de asociere), S.C. MAVGO HOLDING S.R.L (asociat), S.C. DANLIN XXL S.R.L. (asociat), S.C. DARCONS S.R.L (asociat), S.C. TRUST CCDP S.R.R (asociat), HYDROSTROY AD (asociat), S.C. ALIDO PROIECT S.R.L (asociat), S.C. RUTIER CONSULT S.R.L (asociat).