Cum arată dispeceratul Metrorex. Centrul de comandă al metroului funcţionează non-stop de 43 de ani. "Avem echipamente de ultimă generaţie"
Ziua Porţilor Deschise la metrou. Călătorii au fost, vineri, invitaţi să coboare la staţia Piaţa Unirii 1. Aici, cu prilejul împlinirii a 43 de ani de activitate, Metrorex şi-a deschis porţile centrului de comandă al întregii reţele de metrou. Atât cei mici, cât şi cei mari au avut, astfel, ocazia de a descoperi tainele metroului bucureştean care funcţionează din noiembrie 1979.
De Redactia Observator la 18.11.2022, 22:03Metrorex a organizat, vineri, Ziua Porţilor Deschise la metrou, pentru ca toată lumea să poată vedea dispeceratul central, locul de unde se coordonează toată activitatea din subteran. Bucureştenii au fost foarte interesaţi. Lumea a început să se strângă chiar de la momentul deschiderii, la ora 10:00, iar o jumătate de oră mai târziu era deja o coadă de vreo 20 de metri, în special adolescenţi şi părinţi cu copii. S-a intrat în grupuri, iar un tur al echipamentelor a durat 15-20 de minute. La plecare, copiii au primit baloane. "Vom intra în linişte, deoarece colegii noştri din dispecerat sunt în timpul serviciului şi nu trebuie să îi deranjăm. Dispeceratul funcţionează fără întrerupere de 43 de ani. Deci vom vedea exact ce fac ei în timpul serviciului", spune ghidul echipei trimise de Agerpres.
Cum arată dispeceratul Metrorex
Dispeceratul arată spectaculos, cu monitoare-gigant pe perete, cu harta liniilor de metrou şi beculeţe roşii care se plimbă şi care sunt trenurile, văzute în timp real. Personalul nu e numeros, cam 4-5 oameni în fiecare încăpere. Ei monitorizează atent ecranele, notează câte ceva în fişele pe care le au pe birouri, vorbesc între ei, zâmbesc vizitatorilor şi îşi văd de treabă.
"Aici avem echipamente de ultimă generaţie şi oameni pregătiţi la cel mai înalt nivel. Se lucrează non-stop, 24 de ore din 24, chiar dacă trenurile circulă doar până la o anumită oră. Noi suntem pregătiţi să punem în funcţiune trenurile la orice moment. Există zile când programul de circulaţie este suplimentat până la 1 noaptea, până la 2 noaptea, cum sunt zilele de sărbători sau alte evenimente care se termină noaptea", spune Gabriel Tudor, dispecerul electro-energetic al metroului.
Metroul, cel mai mare consumator de energie electrică din Capitală
Metroul este cel mai mare consumator de energie electrică din Capitală şi are o reţea a lui, astfel încât, în cazul unei pene de curent într-o anumită zonă din oraş, alimentarea cu electricitate la metrou este reechilibrată din dispeceratul energetic.
"Oricând, în orice moment, poate apărea o criză, o situaţie neprevăzută, iar noi suntem pregătiţi. Nu există zi fără un eveniment special. Chiar şi acum, când vorbesc cu dumneavoastră, poate apărea ceva, chiar dacă acum pare că e totul calm. Noi suntem pregătiţi să intervenim, avem instrucţiuni, avem echipamente. Astăzi, până acum, nu s-a întâmplat nimic, dar asta se poate schimba oricând", mai spune Gabriel Tudor.
Copiii au fost cei mai încântaţi. "Cel mai mult mi-a plăcut cum se plimbau punctuleţele roşii pe hartă", povesteşte Luca, un băieţel de şase ani. "Când o să fiu mare vreau să fiu mecanic de metrou, îmi place să mă plimb cu metroul", spune el hotărât, în timp ce un băiat dintr-un grup de adolescenţi se întoarce să ceară o carte despre metrou. "Mai avem baloane?", se întreabă ghizii între ei. "Sunt încă foarte mulţi copii la coadă!".
Primul metrou din Bucureşti a intrat în circulaţie în 1979
În luna noiembrie 1979, din Depoul Ciurel, primul tren de metrou intra în circulaţie pe cei 8,1 km ai primului tronson al Magistralei I. Tronsonul avea 6 staţii (Semănătoarea, Grozăveşti, Eroilor, Izvor, Piaţa Unirii, Timpuri Noi) şi un depou. Astăzi, lungimea reţelei de metrou a municipiului Bucureşti se întinde pe 78 km cale dublă, distribuiţi pe cinci magistrale, 63 de staţii cu 190 de căi de acces şi 6 depouri. Metroul transportă sute de mii de călători pe zi.
"Oraşul este într-o continuă expansiune, aşa că ne aşteptăm ca şi metroul să se extindă spre suburbii, dincolo de zona de centură, pentru a prelua şi aceşti călători. Este foarte important să avem o conexiune cu aeroportul. Toate metropolele şi capitalele lumii au această deschidere către aeroporturi. Planul este pe termen lung", a mai spus Gabriel Tudor. Potrivit acestuia, metroul este pregătit tehnic să circule non-stop, dacă s-ar lua această decizie la nivel managerial, dar cu respectarea timpilor de revizie, care acum se realizează în timpul nopţii.
Cei de la Metrorex se aşteptau să vină atât de multă lume la Ziua Porţilor Deschise, pentru că dispeceratul este un loc unde nu are acces publicul în mod obişnuit. Ei speră să atragă tinerii să fie cât mai interesaţi de acest domeniu, pentru că este nevoie de noi specialişti.