Deblocarea conturilor Blue Air nu rezolvă criza zborurilor anulate. Ce riscă pasagerii curselor programate de luni
Soarta Blue Air rămâne "în aer". Cu zeci de mii de turişti abandonaţi, încă, pe aeroporturile din Europa, cu datorii de sute de milioane de euro, plus deficit de angajaţi şi aeronave, reprezentanţii companiei nu au anunţat, încă, dacă vor ridica vreun avion de la sol până luni. Între timp, Tarom a început să aducă acasă pasagerii Blue Air abandonaţi prin alte ţări. Alţii s-au întors pe cont propriu şi au făcut prima oprire la biroul de reclamaţii.
De Greta Neagu la 08.09.2022, 22:53Chiar dacă Agenţia Fondului pentru Mediu a deblocat conturile Blue Air, compania a anunţat că nu poate decola atât de uşor. Datoriile uriaşe care au ajuns la 230 de milioane de euro şi criza de imagine o îngroapă şi mai mult în probleme.
Blue Air nu va putea opera la capacitate maximă
"Chiar şi după ce Blue Air va reapărea pe tabelele de zbor, nu va putea opera la capacitate maximă. Dacă înaintea perioadei de pandemie avea undeva la 1.500 de angajaţi, în momentul de faţă a rămas cu 560. De altfel, de la o flotă cu 32 de aeronave, în momentul de faţă mai zboară cu 13 avioane, iar lucrurile pe viitor se vor înrăutăţi", spune Greta Neagu, reporter Observator.
O confirmă şi pasagerii afectaţi de zborurile anulate.
- Dezastru la Blue Air: Are datorii de 230 de milioane de euro, adică 50% din venituri, şi va rămâne doar cu 5 avioane
- Toți românii afectați de anularea zborurilor Blue Air vor cere despăgubiri companiei low-cost
- Sorin Grindeanu a explicat mecanismul prin care românii abandonați de Blue Air vor fi aduși înapoi în țară
- Reporter Observator: Speraţi să vă recuperaţi banii, depuneţi sesizare la ANPC?
- Femeie păgubită: Absolut, peste tot.
- Reporter Observator: Veţi mai zbura vreodată cu Blue Air?
- Femeie păgubită: Nu, nu. Sigur nu. Asta sigur. Aveam bilete de la Paris la Bucureşti cu Blue Air şi ne-au dat afară de la poarta de îmbarcare. Nu ne-au asigurat nici cazare, nici banii înapoi, nici alt zbor.
"E un regulament european care trebuie să fie respectat. Şi această companie trebuie să plătească despăgubirile către călători", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Ce se întâmplă cu zborurile Blue Air după 12 septembrie
Incertă este şi soarta călătoriilor programate după 12 septembrie când, teoretic, Blue Air ar trebui să zboare din nou. "În perioada următoare, spre final de septembrie şi mai departe sunt în continuare foarte multe grupuri pe care le avem şi mulţi turişti pe care îi avem în operare cu Blue Air", susţine Cosmin Vasile, managerul unei agenţii de turism.
Reporter Observator: Au mai venit oameni să întrebe de Blue Air?
Funcţionar ghişeu aeroport: Non-stop. Chiar dacă s-a dat la TV, până la urmă obligaţia companiei era să îi anunţe pe fiecare în parte, în locul în care au plătit banii, că zborul lor s-a anulat. Eu n-am niciun zbor activ de la Blue Air.
Pasagerii s-au plimbat de la un ghişeu la altul pentru a afla cum îşi pot recupera banii. "Le putem face programare gratuită pentru returnarea banilor".
Cerere mare de bilete de avion după anularea curselor Blue Air
Necazul Blue Air a devenit bucuria altora. "Automat, celelalte companii aeriene au o cerere mult mai mare pentru aceste curse. Şi preţul a crescut. Sunt destinaţii în care au fost bilete cumpărate undeva la 150, până în 200 de euro şi acum sunt undeva la 400 de euro", povesteşte Cosmin Vasile, managerul unei agenţii de turism.
Curse TAROM de repatriere a pasagerilor rămaşi peste graniţe
În această dimineaţă, o primă cursă Tarom a adus în ţară 150 de români lăsaţi de izbelişte de Blue Air pe mai multe aeroporturi din lume. "Blue Air-ul ne-a abandonat, ne-a lăsat, da. Ne-am descurcat cu ajutorul agenţiei de turism, foarte bine, ne-a plătit cazare aseară, masă", mărturiseşte un pasager. "24 de ore am avut întârziere. Am stat foarte mult în aeroport, aproape cinci ore, dar până la urmă am ajuns cu bine, agenţia cu care am plecat ne-a oferit şi cazare într-o noapte şi două mese", spune un altul.
A doua cursă Tarom a ajuns dimineaţă dinspre insula grecească Zakynthos, iar a treia pleacă în această seară spre Cipru pentru a repatria 97 de români. Cinci milioane de lei a scos statul din fondul de rezervă pentru a aduce acasă românii afectaţi de anularea zborurilor Blue Air.