Antena Meniu Search
x

Dezastru la Blue Air: Are datorii de 230 de milioane de euro, adică 50% din venituri, şi va rămâne doar cu 5 avioane

Scandalul Blue Air este departe de-a se fi încheiat. Compania care a fost în ultimii ani o gaură neagră pentru bugetul statului va beneficia de reeşalonarea datoriei de 28 de milioane de lei care a generat oprirea aeronavelor la sol. Dar reprezentanţii firmei spun că au probleme financiare mult mai mari.

Greta Neagu
de Greta Neagu

la 08.09.2022 , 15:10

”Urmează o perioadă foarte grea de redresare financiară ne-au transmis reprezentanții companiei Blue Air care în momentul de față mai spun că au datorii de 230 de milioane de euro, practic jumătate din veniturile companiei într-un an de zile. Pasagerii Blue Air continuă să treacă prin situații delicate. Vin în continuare să întrebe de cursele operatorului aerian. Compania, se pare, că nu a transmis și o informare oficială către pasagerii care urmau să aibă zboruri programate în aceste zile.

Sunt persoane care au ajuns în țară cu alte companii aeriene si spun că vor depunde sesizări pentru a-și primi banii înapoi și transmit că nu mai doresc să zboare niciodată cu Blue Air. În momentul de față Blue Air este nevoită să opereze cu doar 13 aeronave din flota de 32 pe care a avut-o înainte de pandemie, iar spre finalul acestui an va rămâne doar cu 5 avioane din cauza faptul că o parte din ele vor fi înapoiate proprietarilor de la care au fost închiriate”, a relatat reporterul Observator, Greta Neagu.  

Blue Air a ajuns în această situaţie chiar cu sprijinul indirect al statului român, care acum se dă peste cap să rezolve lucrurile. Guvernul a dat companiei un împrumut de 300 de milioane de lei, ca să treacă peste pandemie. Numai că, experţii au tras un semnal de alarmă încă de acum doi ani că Blue Air ar putea să nu mai returneze banii vreodată.

Vezi și

Blue Air a anunţat marţi că suspendă până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, care pune compania în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice.

Pe acelaşi subiect

Primele aeronave Tarom care aduc turiştii abandonaţi de Blue Air pe aeroporturile din străinătate au început să aterizeze. 150 de turişti au sosit azi-noapte din Israel, iar dimineaţă un alt avion a adus turişti din insula Zakynthos, Grecia. 

Toţi au fost nevoiţi să-şi prelungească în mod forţat sejurul, după ce Blue Air a anunţat că şi-a anulat zborurile pe motiv că i s-au blocat toate conturile. 54.000 de oameni au fost afectați după sistarea a peste 400 de zboruri. Acum, poprirea a fost ridicată pentru că Administrația Fondului de Mediu a acceptat reeșalonarea datoriei. Blue Air anunţă că va relua zborurile după verificarea capacităţii de operare

Blue Air va rămâne doar cu cinci avioane, dintr-o flotă de 32 înainte de pandemie

În perioada 6-11 septembrie, Blue Air avea programate 401 zboruri, acestea fiind anulate, ceea ce a afectat peste 54.000 de pasageri. Compania susţine că le-a oferit tuturor soluţiile prevăzute de legislaţie. ”Poprirea a fost ridicată şi zborurile vor fi reluate. Am beneficiat de sprijinul AFM, în special cel al domnului preşedinte Dobre”, a transmis, miercuri, Blue Air, precizând că a fost ”puternic zdruncinată” credibilitatea companiei, potrivit news.ro

Reprezentanţii societăţii au transmis că fac o evaluare atentă pentru a determina capacitatea de operare.  ”În decursul zilei de joi vom reveni cu un comunicat oficial în care vom anunţa exact ce zboruri vom relua, fie cu sprijinul TAROM sau a altor operatori încercăm să aducem acasă pasagerii blocaţi în aeroporturile străine”, a transmis compania.   Blue Air a precizat că pasagerilor afectaţi de anulări le-a oferit opţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare, aplicabile tuturor operatorilor aerieni la nivel european, respectiv rambursarea biletelor de călătorie, rerutarea pe următorul zbor disponibil publicat pe website sau rambursarea în portofelul electronic utilizabil la viitoare achiziţii de bilete. 

”Absolut toate chestiunile legate de rambursarea pasagerilor depind esenţial de reluarea activităţii, astfel încât societatea să poată realiza veniturile necesare atât pentru operarea zborurilor curente, cât şi pentru rambursarea sumelor datorate către pasageri. Datoriile Blue Air în acest moment sunt de aproximativ 230.000.000 EUR ceea ce înseamnă, într-un an normal de operarare, aproximativ 50% din totalul veniturile realizate.  Aşa cum am demostrat şi în anul 2019 (an în care Blue Air a avut venituri de aproximativ 415.000.000 EUR) compania deţine know-how-ul şi personalul necesar pentru realizarea veniturilor suficiente în vederea achitării tuturor datoriilor sale atât timp cât este lăsată să funcţioneze în condiţii de piaţă normale”, au mai precizat oficialii Blue Air.  

Compania a precizat că, în luna februarie 2020, avea 1.570 angajaţi. ”Acţionariatul şi managementul societăţii au făcut tot ceea ce le-a stat în putinţă pentru a păstra acest personal, având în vedere gradul înalt de pregătire şi profesionalism a majorităţi angajaţilor în cadrul societăţii, precum şi faptul că Statul Român a investit foarte mult în pregătirea acestora, în special în pregătirea piloţilor şi tehnicienilor de aviaţie. Din păcate, de-a lungul celor 2,5 ani în care am fost nevoiţi să trecem prin cele mai mari încercări care au lovit industria aeronautică la nivel mondial, în întreaga ei istorie, incertitudinile legate de activitatea Blue Air au condus la numeroase plecări din cadrul acesteia astfel încât, momentan mai avem un număr de 560 angajaţi”, se mai arată în comunicatul companiei.  

Cristian Rada, acţionarul principal al companiei Blue Air, a transmis că regretă nespus situaţia creată. ”Vă daţi seama că regretăm nespus şi ne cerem scuze pentru disconfortul creat şi pentru tulburarea planurilor lor şi am să reiau aici acelaşi lucru pe care l-am mai reiterat deja (...) Afost o vară grea din punct de vedere operaţional, datorită restricţiilor de infrastructura pe care le-am văzut în toată Europa şi noi ne-am străduit şi am şi reuşit să fim cei care, hai să spunem, să tulburăm cât mai puţin călătoriile românilor. Din nou, nu a fost o chestie pe care noi ne-am propus-o sau ne-am programat-o, a fost un eveniment total neprevăzut şi din acest motiv nu putem decât să le cerem scuze şi să încercăm să le dovedim în cursul viitor, prin serviciile pe care le vom oferi, că merităm în continuare încrederea lor”, a declarat Cristian Rada, CEO şi acţionarul principal al companiei Blue Air, pentru ŞtirileProTV.

În ceea ce priveşte aeronavele de care dispune, compania a precizat că, de la un număr de 32 aeronave în 2019, în acest moment funcţionează 13 aeronave.  ”În cursul următoarelor luni vom fi obligaţi să rămânem cu 5 aeronave pentru că restul vor trebui restituite proprietarilor acestora”, a mai transmis compania.   Blue Air a precizat că, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate şi anulate 401 zboruri si 54.161 pasageri au fost afectaţi de anulări.  Aeronavele Blue Air se află în aeroporturile Bucureşti Otopeni, Bacău, Iaşi, Cluj Napoca şi Torino. 

132 zboruri anulate pe Otopeni, în prima săptămână din septembrie, dintre care 73 aparţin Blue Air

Un număr de 132 de zboruri au fost anulate în prima săptămână din septembrie, pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti, 73 dintre acestea (55%) aparţinând operatorului aerian low-cost Blue Air. Potrivit Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), în intervalul 1-7 septembrie 2022, pe AIHCB au fost operate 2.365 zboruri, dintre care 2.076 regulate, potrivit Agerpres

În acelaşi interval, 711 zboruri (aterizări şi decolări) au înregistrat întârzieri mai mari de 30 minute, cu 37 mai puţine faţă de săptămâna anterioară. Dintre acestea, 291 au avut drept cauză întârzierea sau rotaţia echipajelor sau aeronavelor. Cele mai multe zboruri întârziate s-au înregistrat, în ordine, la companiile aeriene Wizz Air (179 de zboruri), Tarom (139 de zboruri), Ryan Air (118) şi Blue Air (97 de zboruri).

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei
Credeţi că sunt pregătite autorităţile să facă faţă codului roșu de caniculă?
Observator » Stiri economice » Dezastru la Blue Air: Are datorii de 230 de milioane de euro, adică 50% din venituri, şi va rămâne doar cu 5 avioane