Meniu LIVE
Search
x

Video Semnele care prevesteau "criza" Blue Air. Zborurile anulate acum, o problemă la care statul român a contribuit indirect

Situaţie tensionată, după ce Blue Air a suspendat zborurile din România. Cum s-a ajuns însă în această situaţie? Surprinzător, chiar cu sprijinul indirect al statului român, care acum se dă peste cap să rezolve lucrurile. Guvernul a dat companiei un împrumut de 300 de milioane de lei, ca să treacă peste pandemie. Numai că, experţii au tras un semnal de alarmă încă de acum doi ani că Blue Air ar putea să nu mai returneze banii vreodată. De această criză încearcă să profite celelalte companii aeriene low cost, care au anunţat azi preţuri mici pentru pasagerii afectaţi în această perioadă.

De Redactia Observator la 07.09.2022, 19:29
Vezi și

Zboruri anulate Blue Air. "Am plătit 500 de euro un bilet! Facem ceea ce putem". Este o situaţie la care mulţi specialişti se aşteptau. Cea mai mare companie aeriană românească, după numărul de pasageri transportaţi, este de mai bine de un an şi cea care înregistrează cele mai multe reclamaţii. Motiv pentru care este şi cea mai amendată. 

Blue Air, amendată de ANPC cu 2 milioane de euro pentru zboruri anulate

"În luna iulie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a dat Blue Air cea mai mare amendă din istoria sa. Vorbim despre două milioane de euro, pentru 11.000 de zboruri anulate în decursul unui an. În plus, companiei i s-a cerut returnarea banilor către clienţi în maximum zece zile. La momentul respectiv, Blue Air a răspuns spunând că ANPC face abuz în serviciu", aminteşte Greta Neagu, reporter Observator. 

"Suntem noi cei care am sfătuit această companie să nu îşi achite taxele obligatorii către bugetul de stat? Suntem noi cei care am sfătuit această companie să păgubească 73.000 de consumatori cu peste 14 milioane de euro?", se întreabă Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.

Pe acelaşi subiect

Protecţia Consumatorilor a depus sesizare penală împotriva Blue Air

Protecţia Consumatorilor a anunţat şi că a depus o sesizare penală împotriva Blue Air. "Arată şi abateri ce pot îmbrăca o formă penală. În urmă cu aproape o lună am transmis o astfel de informare către structurile abilitate să cerceteze din această perspectivă", spune Horia Constantinescu, preşedinte ANPC. "Confirmăm faptul că a fost înregistrată o sesizare. Nu s-a început urmărirea penală", a declarat Oana Piţu, procuror şef adjunt DIICOT.

Pe lângă problemele cu pasagerii, compania a rămas în urmă şi cu plăţile către stat. Blue Air are de plătit restanţe de 28 de milioane de lei, pentru taxa de poluare. Întrebat cum s-a ajuns în această situaţie, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, răspunde: "Cred că vorbim de un cumul de factori. Situaţia economică a acestei companii. Decizia celor de la Fondul de Mediu, de la ministerul Mediului de a face această poprire pe conturi". 

Semnele care anunţau "criza" Blue Air

Fostul ministru al Transporturilor, în mandatul căruia Blue Air a acumulat datorii şi a anulat nenumărate zbouri, spune acum că situaţia putea fi prevenită. "După părerea mea de şase, opt luni această companie trebuia oprită de la zbor, ceea ce ar fi însemnat că un număr mult mai mic de români şi-ar fi luat această ţeapă", consideră Cătălin Drulă, preşedintele USR. 

Motoarele Blue Air scârţâie încă din 2018, când a început să anuleze primele zboruri. În anul pandemiei a solicitat un împrumut temporar de 45 de milioane de euro pentru a putea trece peste criză. În 2020, EximBank a acordat un împrumut de peste 300 de milioane de lei companiei, pentru o perioadă de şase ani. Şi după cum stau lucrurile, nimeni nu vede cu ochi buni soarta operatorului român de zbor. 

Întrebat dacă sunt la zi cu salariile, Adrian Moroe, pilot Blue Air, spune că "Nu. E o întârziere destul de mare. Am aşteptat toţi că vom fi plătiţi eşalonat. Undeva trebuie să muncim, doar n-o să rămânem acasă. Cu siguranţă toată lumea o să îşi caute de muncă în altă parte". 

"Sunt două consecinţe: una că statul se va alege cu o ţeapă de 300 de milioane de lei, asta va intra pe deficitul cash al acestui an şi, a doua, statul va deveni proprietar peste 75% din Blue Air", susţine Cătălin Drulă, preşedintele USR. "E clar că acest semnal de alarmă pe care l-am avut cu toţii ieri nu ne dă motive de bucurie. Dar vorbim de o companie privată. Vorbim de o piaţă liberă. Vorbim de alte companii care, acum, încearcă să ocupe locul Blue Air-ului", declară Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Wizz Air, bilete la preţ redus pentru pasagerii Blue Air afectaţi de anularea curselor

În mai puţin de 24 de ore de la anunţul anulării zborurilor, low costurile Rynair şi Wizz Air au venit cu oferte de 50 de euro pentru pasagerii abandonaţi de Blue Air. "Reacţionăm la situaţie din mers, este prima noastră reacţie cea pe care o anunţăm acum. Avem planuri pregătite şi putem să le punem în practică foarte repede", spune Daniel Amza, purtător de cuvânt Wizz Air.

Compania maghiară susţinea încă din luna mai că cele două mari companii româneşti se îndreaptă spre eşec. "Tarom şi Blue Air au probleme financiare şi se îndreaptă spre eşec, nu plătesc, se îndreaptă spre faliment, dar din nu ştiu ce motive încă se află pe piaţă şi efectuează zboruri", declara pe 5 mai 2022 József Váradi, CEO Wizz Air, potrivit monitorulcj.ro.

Wizz Air a cucerit treptat spaţiul aerian românesc. În 2009, împărţea în mod egal, cu Blue Air şi Tarom, cei 9 milioane de pasageri din România. În doar 10 ani, compania şi-a dublat cota de piaţă, în condiţiile în care numărul de pasageri a crescut la nivelul record de 23 de milioane. A venit pandemia, cu o prăbuşire a traficului aerian, însă Wizz Air a ieşit cel mai bine. Cota de piaţă a ajuns anul trecut la 43%, în timp ce Blue Air şi Tarom au continuat să piardă. 

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News!

Observator » Evenimente » Semnele care prevesteau "criza" Blue Air. Zborurile anulate acum, o problemă la care statul român a contribuit indirect