Poliția Locală folosește girofarul în mod ilegal. Șoferii se dau la o parte din bun simț, deși nu sunt obligați
Dacă sunteţi şofer cu siguranţă aţi dat, cel puţin o dată, prioritate în trafic unei maşini de la Poliţia Locală cu girofarurile pornite de frica sancţiunilor. Cei de la Locală, însă, folosesc girofarul ilegal. Un proiect de lege, depus recent la Senat, ar putea să includă Poliția locală printre instituțiile ai căror angajați au dreptul să folosească sirenă și girofar cu lumină albastră, alături de cele aparținând poliției sau jandarmeriei.
De Redactia Observator la 09.06.2023, 08:10La sat sau la oraş, oricine a văzut şi auzit cel puţin o dată Poliţia Locală. Ba chiar putem spune că ne-a fost dificil să ne dăm seama, din prima, care sunt ofiţerii de la MAI sau angajaţii în uniforme ai Primăriei. Puţini ştiu, însă, că această practică nu e legală.
- Aveţi voie cu semnalele luminoase pornite?
- Da.
- În baza cărei legi?
- Şefă din cadrul Protecţiei Copilului Bucureşti, cercetată pentru că ar fi vândut un bebeluş unei familii...
- Şef din Poliţia Locală Iaşi, arestat după ce ar fi violat o fetiţă, încă de la vârsta de 9 ani. Agentul...
- Un poliţist din Ploieşti a jefuit de două ori aceeaşi casă. Complicele său, un fost agent de la Operaţiuni...
- Haideţi că...
- Nu, dar vă întreb, în baza cărei legi?
- 155/2010.
- Nu ar trebui să vă ghidaţi, totuşi, după Codul Rutier?
- V-am spus, m-aţi întrebat legea, v-am spus legea.
Cristina Filip, reporter Observator: Legea după care funcţionează Poliţia Locală spune că echipajele pot folosi atât semnalele sonore cât şi pe cele luminoase, de culoare albastră, în timpul misiunilor. Prevederea nu este inclusă, însă, şi în Codul Rutier ceea ce înseamnă, în acest moment, contravenţie: între 9 şi 20 de puncte amendă.
Poliția Locală folosește semnale acustice și luminoase în mod ilegal
Suplimentar, şoferul poate rămâne 3 luni pieton şi fără plăcuţele de înmatriculare. Codul Rutier prevede că luminile albastre pot fi folosite, de exemplu, pentru autospecialele Ministerului de Interne, ale SPP-ului, SRI-ului sau Penitenciarelor. Alfel spus, dacă până acum poliţia Locală ţi-a făcut semn în trafic să opreşti sau să te dai la o parte, nu erai obligat să o faci.
Bogdan Rodeanu, iniţiatorul legii: Din bun simţ puteţi să faceţi acest lucru. Dar, în momentul de faţă, în Codul Rutier nu regăsiţi această obligativitate în ceea ce vă priveşte, ca cetăţean, ca şofer.
La mijloc e un vid legislativ pe care un deputat vrea să-l acopere cu un proiect de lege.
Eugen Tone, preşedinte Federaţia Poliţiei Locale: Au existat cazuri în care Poliţia Rutieră a oprit în trafic poliţişti locali deoarece foloseau în trafic semnale luminoase.
Practic, în Codul Rutier s-ar putea adăuga şi permisiunea ca poliţiştii Locali să folosească semnalele acustice şi luminoase, legal, nu ca până acum. Ideea nu-i deloc pe placul poliţiştilor de la Interne.
Vasile Zelca, preşedinte Sindicatul Naţional al Poliţiştilor: Poliţia Locală încearcă din păcate să copieze Poliţia Română şi nu este de bun augur pentru că se ajunge la confuzii.
Pe lângă girofar, Locala a luat de la Structurile MAI şi modelul de uniformă, ba chiar şi-a înfiinţat şi propriile structuri de intervenţie. Proiectul urmează să treacă prin comisii pentru aviz şi apoi va fi trimisă, în plen, la dezbatere. Până atunci, însă, respectarea semnalelor rămâne pentru şoferi doar o chestiune de bun simţ.