Antena LIVE

Curs valutar

Video

Reguli noi pentru "munca prin aplicaţii". Industria a rulat aproape 30 de miliarde de euro doar în Uniunea Europeană în 2021

Comisia Europeană vrea să schimbe regulile jocului în economia "la cerere", aşa-numita "muncă prin aplicaţii", fie că vorbim de ridesharing sau de livrările la domiciliu. Industria a rulat aproape 30 de miliarde de euro doar în Uniunea Europeană în 2021. Fără niciun un contract de muncă! Şoferii care lucrează cu marile platforme de ridesharing şi curierii al căror număr a explodat în pandemie sunt simpli colaboratori, nu au drepturi de angajaţi. 

De la 30.04.2022, 21:51
WhatsApp
Vezi și:

Florin: Vă mulţumim că ne-aţi adus la cunoştinţă acestă situaţie. Ne pare rău să auzim că aţi avut o astfel de experienţă. 

Este răspunsul automat pe care Florin l-a primit de la platforma de ridehailing cu care colaborează, când s-a plâns că a fost jignit de un client.  

Florin: Nici măcar o asigurare că nu o să mai dau faţă în faţă cu omul acela. 

Sistemul de reclamaţii este gestionat de inteligenţă artificială, spun şoferii. Iar algoritmii nu sunt capabili nici să surprindă nuanţe, nici să ofere soluţii reale la problemele colaboratorilor. 

Pe acelaşi subiect

Reguli noi pentru munca prin aplicaţii 

Teodor Bărbuţ - patron flotă: Dacă te duci la centrul de suport, ei, la fel, zic: trimitem o solicitare mai departe.  Cine e mai sus? Nu ştim dacă este algoritmul, dacă este o persoană în spate sau altceva. 

Platformele funcţionează după principiul "clientul nostru, stăpânul nostru". Rating-ul oferit de pasager este literă de lege. Ca şofer, ştii că orice steluţă în minus te poate trage pe dreapta. 

Un rating mai mic de 4,3 îţi suspendă automat contul. Dar sistemul îi protejează doar pe clienţi, nu şi pe colaboratori. 

Teodor Bărbuţ - patron flotă: Tre' să ai poza, în aplicaţie, numărul de telefon activ tot timpul, pe când sunt clienţi care n-au. 

Florin - şofer: De exemplu, într-o seară a trebuit să îl iau pe Roboţel, pe Captain America, pe Punct. 

Şi se urcă la mine în maşină şi, Doamne fereşte, se întâmplă anumite lucruri.

Teodor Bărbuţ - patron flotă: Se închid conturile fără motiv, doar că refuzi nişte curse. 

Marian Hurducaş - consultant digital marketing: Ratingul este armă. Adică, dacă nu îmi convine ceva la tine, mă duc şi îţi dau rating mic. 

Şofer: Logic că nu o să iei cursa. Băi, de ce are ăla o steluţă? Îmi va face probleme, e recalcitrant, n-a plătit cursa. 

Teo colaborarează cu platformele de ridehailing de trei ani. A început ca şofer. După ce a înţeles cum funcţionează sistemul, a virat pe un drum mai riscant, dar care îi permită să trăiască din asta. Şi-a cumpărat mai multe maşini şi are acum o flotă de electrice. 

Teodor Bărbuţ - patron flotă: Eu sunt angajatorul meu. Eu sunt singur. Tu îţi plăteşti cartea de muncă, tu, tot. Uber Pur şi simplu îţi dă banii pe cursele pe care le faci şi atât. Nu îi interesează dacă se întâmplă ceva cu maşina, dacă te simţi rău. 

Să fii propriul tău stăpân înseamnă să ai libertate totală în organizarea programului de muncă. Flexibilitatea vine, însă, la pachet şi cu dezavantaje. 

Florin - şofer: Că, dacă vrei, interacţiune umană, e foarte greu. 

Teodor Bărbuţ - patron flotă: Nu există o persoană acolo care să spună: am înţeles, hai că te iert, am înţeles ce s-a întâmplat, îţi deschid mâine contul. 

Reprezentanţii platformelor se apără şi spun că lucrurile nu stau chiar aşa.

Cristian Sălceanu - managerul unei platforme de ride-sharing: Există o intervenţie manuală, cineva care verifică anumite lucruri, de exemplu, reclamaţii din partea clienţilor şi nu doar o singură dată, ci trebuie să existe un anumit număr de abateri care să ducă, într-un final, la blocarea şoferului. 

Platformele de ridesharing şi ridehailing nu angajează. Economia la cerere funcţionează pe bază de colaborare cu aşa-numite contracte zero. Din 2019, legea permite colaboratorilor să lucreze cu aplicaţiile drept persoane fizice autorizate. 

Costel Gâlcă - avocat dreptul muncii: Trebuie să se evite utilizarea falsă a lucrătorilor independenţi, acest PFA. Salariatul respectiv nu beneficiază de asigurări sociale.

Comisia Europeană intenţionează să reglementeze domeniul care s-a dezvoltat exponenţial în ultimii ani. Noile reguli pun, însă, industria pe jar. 

Cristian Sălceanu - managerul unei platforme de ride-sharing: Suntem dispuşi să discutăm despre o îmbunătăţire a condiţiilor. Asta înseamnă inclusiv acordarea unor beneficii, acordarea unor asigurări sociale, a unor drepturi care sunt acum specifice unor angajaţi permanenţi, însă nu putem face momentam acest lucru fără să avem siguranţa că nu ne va plasa, de fapt, într-o zonă care ne va considera angajatori. 

Directiva europeană propune inclusiv monitorizarea umană a algoritmilor din spatele aplicaţiilor, astfel încât deciziile automatizate să poată fi şi contestate. 

Marian Hurducaş - consultant digital marketing: Unde faci ponderea între a înţelege contextul şi a-i da algoritmului libertatea totală să decidă? Ca să rezolvi o astfel de problemă, vei avea întotdeauna nevoie de o persoană. 

Cele mai mari platforme de ridesharing şi ridehailing au înregistrat afaceri de aproape 30 de miliarde de euro, în 2021, doar la nivel european. 

Ioana Matei
comisia europeana munca aplicatii uniunea europeana
Întrebarea zilei
Vei merge la vot în turul 2 al alegerilor prezidențiale?

DA

NU

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Rezultate oficiale vot diasporă – alegeri preşedintele României! Pe cine au...
Fanatik.ro
Publicat 24.11.2024
Fețe, fețe la prezidențiale – Imagini inedite cu candidații la vot (Galerie...
spotmedia.ro
Publicat 24.11.2024
Nu vă lăsați mințiți
spotmedia.ro
Publicat 23.11.2024
Meteorologii Accuweather anunță 3 zile consecutive de ninsori și viscol în...
Gandul
Publicat 24.11.2024
Secretul succesului suveranistului Călin Georgescu la alegerile prezidențiale....
Adevărul
Publicat 24.11.2024
De ce Carmen Iohannis nu a votat alături de soțul său, Klaus Iohannis, la...
A1
Publicat 24.11.2024
Horoscopul zilei de 25 noiembrie 2024. Peștii sunt perfecționiști. Află ce se...
CaTine
Publicat 24.11.2024
Andrei Rotaru și Cristina, femeia pe care a părăsit-o pentru ispita Diandra, au...
spynews.ro
Publicat 22.11.2024
S-au aliat OFICIAL cu Kosovo împotriva României în războiul de la TAS:...
GSP
Publicat 22.11.2024
Alegeri prezidențiale 2024. Exit-poll, la ora 21.00. Marcel Ciolacu și Elena...
Click.ro
Publicat 24.11.2024
Cel mai sănătos fruct din lume. Are un scor nutrițional de 96 din 100
Useit
Publicat 24.11.2024
Doliu în lumea artistică din România! Artistul a suferit un infarct înaintea...
Redacţia.ro
Publicat 23.11.2024
Ce așteptări au românii de la noul președinte al țării: „O viață mai...
libertatea.ro
Publicat 24.11.2024
Cher a vorbit despre singurul bărbat care s-a despărțit de ea: „Am fost...
ZU
Publicat 24.11.2024
Biscuiți cu dovleac copt și ciocolată, plini de savoare și culoare
Hello taste
Publicat 24.11.2024
6 sfaturi pentru a reduce timpul petrecut de copii în fața ecranului
Deparinti
Publicat 24.11.2024
Cine este Călin Georgescu, independentul care l-a învins și pe George...
ziare.com
Publicat 24.11.2024
Cine pleacă din distribuția seriei Golden Boy – Dragoste rebelă. Este vorba...
Happy
Publicat 22.11.2024
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Lipsa de fier: simptome care trebuie să-ți dea de gândit
Medicool
Publicat 24.11.2024