Reguli noi pentru "munca prin aplicaţii". Industria a rulat aproape 30 de miliarde de euro doar în Uniunea Europeană în 2021
Comisia Europeană vrea să schimbe regulile jocului în economia "la cerere", aşa-numita "muncă prin aplicaţii", fie că vorbim de ridesharing sau de livrările la domiciliu. Industria a rulat aproape 30 de miliarde de euro doar în Uniunea Europeană în 2021. Fără niciun un contract de muncă! Şoferii care lucrează cu marile platforme de ridesharing şi curierii al căror număr a explodat în pandemie sunt simpli colaboratori, nu au drepturi de angajaţi.
De Ioana Matei la 30.04.2022, 21:51Florin: Vă mulţumim că ne-aţi adus la cunoştinţă acestă situaţie. Ne pare rău să auzim că aţi avut o astfel de experienţă.
Este răspunsul automat pe care Florin l-a primit de la platforma de ridehailing cu care colaborează, când s-a plâns că a fost jignit de un client.
Florin: Nici măcar o asigurare că nu o să mai dau faţă în faţă cu omul acela.
Sistemul de reclamaţii este gestionat de inteligenţă artificială, spun şoferii. Iar algoritmii nu sunt capabili nici să surprindă nuanţe, nici să ofere soluţii reale la problemele colaboratorilor.
Reguli noi pentru munca prin aplicaţii
Teodor Bărbuţ - patron flotă: Dacă te duci la centrul de suport, ei, la fel, zic: trimitem o solicitare mai departe. Cine e mai sus? Nu ştim dacă este algoritmul, dacă este o persoană în spate sau altceva.
Platformele funcţionează după principiul "clientul nostru, stăpânul nostru". Rating-ul oferit de pasager este literă de lege. Ca şofer, ştii că orice steluţă în minus te poate trage pe dreapta.
Un rating mai mic de 4,3 îţi suspendă automat contul. Dar sistemul îi protejează doar pe clienţi, nu şi pe colaboratori.
Teodor Bărbuţ - patron flotă: Tre' să ai poza, în aplicaţie, numărul de telefon activ tot timpul, pe când sunt clienţi care n-au.
Florin - şofer: De exemplu, într-o seară a trebuit să îl iau pe Roboţel, pe Captain America, pe Punct.
Şi se urcă la mine în maşină şi, Doamne fereşte, se întâmplă anumite lucruri.
Teodor Bărbuţ - patron flotă: Se închid conturile fără motiv, doar că refuzi nişte curse.
Marian Hurducaş - consultant digital marketing: Ratingul este armă. Adică, dacă nu îmi convine ceva la tine, mă duc şi îţi dau rating mic.
Şofer: Logic că nu o să iei cursa. Băi, de ce are ăla o steluţă? Îmi va face probleme, e recalcitrant, n-a plătit cursa.
Teo colaborarează cu platformele de ridehailing de trei ani. A început ca şofer. După ce a înţeles cum funcţionează sistemul, a virat pe un drum mai riscant, dar care îi permită să trăiască din asta. Şi-a cumpărat mai multe maşini şi are acum o flotă de electrice.
Teodor Bărbuţ - patron flotă: Eu sunt angajatorul meu. Eu sunt singur. Tu îţi plăteşti cartea de muncă, tu, tot. Uber Pur şi simplu îţi dă banii pe cursele pe care le faci şi atât. Nu îi interesează dacă se întâmplă ceva cu maşina, dacă te simţi rău.
Să fii propriul tău stăpân înseamnă să ai libertate totală în organizarea programului de muncă. Flexibilitatea vine, însă, la pachet şi cu dezavantaje.
Florin - şofer: Că, dacă vrei, interacţiune umană, e foarte greu.
Teodor Bărbuţ - patron flotă: Nu există o persoană acolo care să spună: am înţeles, hai că te iert, am înţeles ce s-a întâmplat, îţi deschid mâine contul.
Reprezentanţii platformelor se apără şi spun că lucrurile nu stau chiar aşa.
Cristian Sălceanu - managerul unei platforme de ride-sharing: Există o intervenţie manuală, cineva care verifică anumite lucruri, de exemplu, reclamaţii din partea clienţilor şi nu doar o singură dată, ci trebuie să existe un anumit număr de abateri care să ducă, într-un final, la blocarea şoferului.
Platformele de ridesharing şi ridehailing nu angajează. Economia la cerere funcţionează pe bază de colaborare cu aşa-numite contracte zero. Din 2019, legea permite colaboratorilor să lucreze cu aplicaţiile drept persoane fizice autorizate.
Costel Gâlcă - avocat dreptul muncii: Trebuie să se evite utilizarea falsă a lucrătorilor independenţi, acest PFA. Salariatul respectiv nu beneficiază de asigurări sociale.
Comisia Europeană intenţionează să reglementeze domeniul care s-a dezvoltat exponenţial în ultimii ani. Noile reguli pun, însă, industria pe jar.
Cristian Sălceanu - managerul unei platforme de ride-sharing: Suntem dispuşi să discutăm despre o îmbunătăţire a condiţiilor. Asta înseamnă inclusiv acordarea unor beneficii, acordarea unor asigurări sociale, a unor drepturi care sunt acum specifice unor angajaţi permanenţi, însă nu putem face momentam acest lucru fără să avem siguranţa că nu ne va plasa, de fapt, într-o zonă care ne va considera angajatori.
Directiva europeană propune inclusiv monitorizarea umană a algoritmilor din spatele aplicaţiilor, astfel încât deciziile automatizate să poată fi şi contestate.
Marian Hurducaş - consultant digital marketing: Unde faci ponderea între a înţelege contextul şi a-i da algoritmului libertatea totală să decidă? Ca să rezolvi o astfel de problemă, vei avea întotdeauna nevoie de o persoană.
Cele mai mari platforme de ridesharing şi ridehailing au înregistrat afaceri de aproape 30 de miliarde de euro, în 2021, doar la nivel european.