Tensiunea din Marea Roşie scumpeşte produsele chinezeşti. Vasele cargo sunt nevoite să ocolească întregul continent african
Produse chinezeşti mai scumpe şi cu întârzieri uriaşe la livrare în România. Este efectul situaţiei tensionate din Marea Roşie, unde rebelii Houthi au luat la ţintă navele comerciale. Ca să evite riscurile, transportatorii au fost nevoiţi să schimbe ruta prin sudul Africii, ceea ce a dus la trasee mai lungi şi costuri mai mari.
De Cristina Niță la 06.02.2024, 20:26"Made in China" era până de curând garanţia produselor la preţuri mici. Odată cu tensiunile din Yemen, situaţia s-a schimbat.
Cristina Niţă, reporter Observator: Costul unui container care venea din China până în Portul Constanţa, înainte de începerea conflictului, era de 2500-3000 de dolari. Acum a ajuns să depăşeasca suma de 6500 de dolari.
Vasele cargo sunt nevoite să ocolească întregul continent african
Şi nu sunt singurele majorări de tarife.
- Ofiţer DGA, reţinut de colegi pentru 24 de ore. Sfida legea pe drumurile din Neamţ, circulând cu permisul suspendat
- Afacerea unui fermier din Bihor, unică pe piaţa din România. Ce produse vinde la tonomat: "Am investit 15.000 de...
- Cum a dus măsură plafonării TVA-ului la scumpirea anumitor produse. Alimentul al cărui preţ a crescut cu aproape...
Alexandru Sîntu, reprezentant firmă de shipping: Valoarea asigurării unei nave a crescut de până la 70 de ori. Principalii armatori au decis să ocolească zona de conflict.
Navele cu importuri din Asia fac un ocol de aproximativ 4300 de mile marine. Înainte ajungeau la noi prin Marea Roşie, Canalul Suez, Strâmtoarea Bosfor şi Marea Neagră.
Acum, cele mai multe vase cargo au un traseu care lungeşte durata în care navighează prin sudul Africii cu până la 15 zile. Sunt nevoite să ocolească întregul continent african şi să străbată toată Marea Mediterană ca să poată ajunge într-un final în Portul Constanţa.
Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor: S-a luat această decizie pentru că, la ora asta în care vorbim, toate societăţile de asigurare practic nu mai asigură navele şi mărfurile pentru zona Mării Roşii. Miliţiile houthi atacă navele, atacă orice fel de navă, sub orice fel de pavilion.
Romeo, director general: Sunt două săptămâni în plus de combustibil, două săptămâni în plus de hrană pentru echipaj, consumabile, două săptămâni de salarii pentru echipajul navei respective. Într-un final, costurile astea s-ar putea proiecta în preţul produselor care ajung în magazine, în magazine de retail.
În consecinţă, şi programul livrărilor este mult decalat.
Romeo, director general: Vorbim de mărfuri care vin în cantităţi mari. Vorbim de petrol, vorbim de mărfuri vrac. Şi maşinile care, autovehiculele care sunt cu vapoarele, astea vin numai cu navele din Asia.
Claudiu Vuţă, director comercial operator portuar: În viitor preconizez că va fi şi un efect inflaţionist care va afecta consumatorii. Nu într-o asemenea măsură încât să spunem că nu vor fi accesibile acele produse, probabil discutăm de 1, 2 procente.
Cristian Lascu, director comercial companie de transport containere: Nu cred că vom asista la o lipsă a produselor din rafturi, în magazinele din România, chiar dacă Asia, în principal China, reprezintă un furnizor important pentru piaţa Europeană cu privire la orice tip de produs. Vor exista pieţe energente în Europa care vom compensa acest deficit de mărfuri, cum ar fi Turcia sau alte ţări europene.
Întârzierile, însă, scumpirile şi lipsa imediată a unor piese de schimb ar putea determina cumpărătorii români să se îndrepte spre produse autohtone.
Tânăr: Mă afectează, de exemplu, prin achiziţionarea panourilor fotovoltaice. Clientul vrea să fie treaba făcută, dar tu nu ai echipamentele necesare, invertor, panouri şi aşa mai departe.
În ultimele luni, rebelii Houthi au ţintit mai multe nave comerciale. Un marinar român, care facea parte din echipajul unui vas, este şi acum ținut ostatic.