Tot mai multe incidente cu avioanele Boeing. Expert, despre cât de sigure sunt aeronavele 737 MAX cumpărate de TAROM
Un pilot român a fost rănit în urma unui nou accident în care este implicată o aeronavă Boeing, ce a aparţinut companiei Tarom până în 2022. În total, sunt 11 răniţi, dintre care 4 în stare foarte gravă.
De Marius Pancu la 10.05.2024, 14:59Accidentul s-a produs pe un aeroport din Senegal. Aparatul de zbor a avut o problemă la sistemul hidraulic, moment în care echipajul a decis să anuleze decolarea. Aeronava a frânat puternic, pentru a reuşi să se oprească la capătul pistei. Boeingul model 737-300 a făcut parte din flota companiei noastre naţionale, dar acum doi ani TAROM a vândut acest aparat şi încă alte trei, acelaşi model, unei firme din Arabia Saudită. TAROM ar fi încasat 5 milioane de dolari pentru tot lotul. Din Arabia Saudită, Boeingul implicat în accident a ajuns la operatorul senegalez TransAir.
Este al patrulea accident de săptămâna aceasta în care a fost implicat un aparat Boeing. Miercuri, unui aparat nu i s-a deschis trenul de terizare pe un aeroport din Istanbul, pentru ca joi - de această dată în Antalya - unui Boeing 737 sa ii explodeze roata din faţă. Tot joi, un Boeing 787 care aparţine Air France şi-a deviat ruta şi a aterizat de urgenţă în nordul Canadei, după ce - în cabina piloţilor - a fost detectat un miros de ars. Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor a alocat nu mai puţin de 260 de milioane de lei pentru ca TAROM să plătească în regim de urgenţă ratele avioanelor Boeing 737 MAX pe care le-am cumpărat în leasing şi pentru care am plătit deja avans.
Asta în timp ce un fost inspector de securitate al celui mai mare furnizor de componente al producătorului de avioane face dezvăluiri terifiante. Bărbatul spune că fiecare fuselaj avea zeci sau dacă nu sute de defecte. Unele nu aveau elemente de fixare, altele aveau piese îndoite sau nu le aveau deloc. Furnizorul de fuselaje a negat acuzaţiile, însă compania Boeing a păstrat o tăcere suspectă. Despre toate acestea am vorbit cu Sorin Stoicescu, fost director al Aviaţiei Civile.
Sorin Stoicescu, despre problemele de la Boeing
- Guvernul strânge bani prin lozuri la LOTO pentru a putea merge la Jocurile Olimpice. Explicația președintelui...
- Povestea româncei care se luptă de 10 ani cu Tesla. "Elon a plătit 16 avocaţi împotriva unei singure inginere...
- Cine are acum prima şansă la Primăria Capitalei. Directorul de cercetare al IRES, despre procentele candidaţilor...
Sorin Stoicescu, expert în aviaţie: Avioanele Boeing 737 MAX sunt avioane sigure, avioane cu care TAROM-ul poate să facă bani. Treaba cu niturile neprinse, cu panoul care s-a desprins, cu acel buşon al uşei de salvare, acelea sunt vicii ascunse pe care contractantul le ia asupra lui. La Airbus-urile 318 am făcut o excepţie, am obligat francezii să introducă viciile ascunse în responsabilitatea lor.
Marius Pancu: Autoritatea Civilă poate să ordone oprirea la sol pentru o perioadă a tuturor avioanelor Boeing ale tuturor companiilor care zboară de pe aeroporturile din România? Care ar fi procedura de verificare?
Sorin Stoicescu: Se ia legătura cu producătorul, se ia şi acceptul şi atunci pot fi oprite aeronavele de la zbor până se identifică acele cauze care au determinat un anumit eveniment. De regulă, în urma investigaţiilor comisiilor numite după producerea unui accident grav de aviaţie, la propunerea acestora se iau măsurile respective. Le pot lua guvernele. În investigaţii participă şi producătorul de aeronave.
Marius Pancu: Uitându-ne la seria de incidente, am avut ulterior un raport al federaţiei americane, care spunea că muncitorii puneau săpun lichid pentru a etanşa cauciucul de la o uşă. Am avut doi avertizori de integritate, au spus că sunt sute de piese cu defecte. Alţi angajaţi spun că săreau pe piese pentru a se potrivi. Vă ridică semne de întrebare? Vi se pare îngrijorător ce trăim cu Boeing?
Sorin Stoicescu: Nu trebuie să ne îngrijorăm, autoritatea aeronautică americană ia măsuri deosebit de dure în asemenea situaţii. Până când nu reuşeşte producătorul să convingă că astfel de defecte nu mai apar, nu dau drumul la zbor si opresc fabricaţia. Cele care nu sunt în SUA sunt în jurisdicţia altor autorităţi aeronautice, care menţin legătura cu producătorul. În momentul în care este vorba de un defect major, se apelează la producător şi se ia împreună cu autorităţile statului.