București, capitala europeană a poluării. Cele peste 1,2 milioane de mașini din traficul bucureștean, responsabile de 60% din noxe
Bucureștenii respiră cel mai toxic aer din Europa. De toamna până primăvara poluarea este de șapte ori mai mare decât valoarea maximă admisă. Aşa se face că tot mai mulţi oameni ajung la spital cu boli respiratorii sau cardiovasculare. Faptul că nu luăm masuri, ne-ar putea costa şi bani: riscam amenzi de până la 100.000 de euro pe zi de la Comisia Europeană.
De Redactia Observator la 26.10.2023, 21:38Senzorii montaţi la mai multe şcoli şi spitale din Bucureşti au confirmat ceea ce simţim toţi pe pielea noastră: aerul în capitală e otrăvit. În centru e cel mai rău.
Stația de măsurare a calității aerului de aici de la Spitalul de Copii Victor Gomoiu din București a înregistrat cele mai mari valori de poluare. Particulele de praf încărcate cu diverse substanțe toxice au avut valori de peste 10 ori mai mari fata de limitele maxime admise de lege.
Specialiştii spun că 60% din poluare provine din trafic, în condiţiile în care pe stradă circulă peste 1.200.000 de maşini zilnic. Şi mai rău este iarna când centralele termice de aparatment contribuie la poluare
Oana Neneciu: "Avem oxizii de azot, dioxidul de azot în mod special care este poluantul principal provenit din trafic. Acest dioxid de azot ajunge în special în centrul capitalei, pe când particulele în suspensie sunt mai mare la periferii. O altă problemă masivă în Bucureşti sunt şantierele deschise care nu respectă legislaţia. Majoritatea nu o respectă. Aceste şantiere emană o cantitate imensă de praf care afectează populaţia.
- Vești proaste pentru șoferi. Taxa de poluare ar putea fi reintrodusă după 7 ani
- Banca Mondială: România, vulnerabilă la riscurile asociate schimbărilor climatice. Șoferii cu mașini vechi ar...
- Cum vor autoritățile să monitorizeze poluarea din Capitală. Specialiștii spun că nu există strategii pentru un...
Salubrizarea deficitară este o sursă importantă de poluare, nu spălăm străzile în general în Bucureşti. Asta înseamnă că tot orice înseamnă particule rămân pe sol, după care se ridică. Legat de şantiere, ar trebui să fie închise, ar trebui să aibă plase, ar trebui să aibă surse de ape frecvente care să ude siturile respective astfel încât praful să nu se ridice. Iar maşinile trebuie spălate când intră sau ies în şantier pe roţi."
Numărul celor care suferă de probleme respiratorii, în creștere
Nu e de mirare că afecţiunile respiratorii şi cele cardiovasculare sunt mai frecvente în lunile cu poluare mai mare- septembrie-martie.
Beatrice Mahler, managerul Institutului Marius Nasta: "Aduce o creştere a numărului de internări cu peste o mie în Bucureşti la persoanele cu boli respiratorii. Până la 1.200 la cele cu afecţiuni cardiovasculare şi 10 pacienţi au riscul de a face accident vascular cerebral în fiecare lună ca urmare a creşterii numărului de particule de materie. Costurile lunare cresc cu până la un milion de lei pentru afecţiunile respiratorii şi vorbim aici de particule de materie de 2,5. Cumulate, însă, pentru toate tipurile de poluanţi."
Locuitorii Capitalei s-au obişnuit, cei care vin însă în vizită simt imediat cât de toxic e aerul
"O resimt în momentul în care ajung în Bucureşti. Eu locuiesc lângă E o diferenţă. Respir altfel, se simte în respiraţie."
"Este poluat, într-adevăr. Nu se mai face curat, nu se mai stropeşte."
"Resimţiţi în vreun fel fizic?"
"Iritaţie. Iritaţie în gât."
Ce măsuri pot lua autoritățile?
George Gârbacea, fost șef ANPM: "Ar trebui să avem o bază de date astfel încât să ştim sursele de emisii. Nu poţi să controlezi un fenomen dacă nu ştii ce-l generează. Să identificăm corect sursele de poluare. Nu ştim câte maşini avem, care sunt pe combustibil fosil, care sunt pe benzină, câte sunt diesel. Prima soluţie ar fi ca primăriile să spele străzile, această măsură reducea cu 43% nivelul de emisii de praf. Şi la noi ar trebui intervenit în aceste cercuri de poluare, adică în zona centrală să nu permitem accesul maşinilor foarte poluante."
Primarii spun însă că au mâinile legate.
Ciprian Ciucu, primarul Sectorului 6: "Numărul mare de autovehicule nu permite spălarea străzilor. Şi atunci, la bordură vedeţi că se acumulează foarte mult praf care la primul vânt ajunge în aer."
Nu doar în Capitală se respiră greu. În topul celor mai poluate oraşe se află Braşov, Cluj-Napoca şi Timişoara.