Lucrări în ritm de melc pe primul tronson al Drumului Expres Craiova-Piteşti. Iarna prea frig, vara îi ispiteşte pe muncitori la somn
În ţara lucrului bine făcut, orice muncă începe cu o bine meritată pauză. Şi parcă nici vremea nu ţine cu românul. Iarna e prea frig şi nu se intră în şantier, iar vara, canicula taie cheful de muncă şi îi ispiteşte pe muncitori la un pui de somn. Pe şantierele de pe şosele, lucrările avansează în ritm de melc. Întârzierea de pe primul tronson al Drumului Expres Craiova-Piteşti, cel atribuit companiei italiene TIRena Scavi, nu miră pe nimeni: pe acolo se va circula cel mai devreme în 2023, spune premierul Nicolae Ciucă.
De Cristina Oprea la 24.07.2022, 20:38Martie 2022. Pe şantierul drumului expres Craiova-Piteşti, un muncitor trage un pui de somn. Maşinile care circulă la doar câteva zeci de metri în spatele său, pe centura Craiovei, nu îl deranjează câtuşi de puţin. Nu e singurul care doarme. Trei săptămâni mai târziu, un alt angajat, responsabil cu dirijarea traficului în şantier, e surprins şi el în lumea viselor. Nici măcar vizita anunţată a Ministrului Transporturilor nu l-a trezit.
Reprezentantul firmei de construcţii refuză să dea lămuriri
Nu e de mirare că lucrările bat pasul pe loc. Italienii responsabili de execuţia primului tronson al drumului de mare viteză au primit deja o bilă neagră din partea ministerului Transporturilor şi sunt ameninţaţi cu rezilierea contractului. Am putea crede că vestea i-a mobilizat pe muncitori. În şantier însă...
Peste drum de şantierul abandonat, un localnic îşi paşte liniştit vitele. Din vorbă în vorbă, aflăm că a lucrat 40 de ani în construcţii şi nu vede cu ochi buni ce se întâmplă.
- Şoferiţă, surprinsă cum merge pe contrasens pe Drumul Expres Craiova-Piteşti. Câteva clipe mai târziu a făcut...
- Incendiu uriaş pe şantierul drumului expres Craiova-Piteşti: Patru utilaje, distruse în proporţie de 70% după...
- Primul drum expres din România, de 18 km, a ajuns deja "obiectiv turistic". Un şofer a venit de la sute de km să...
''Ieri, am fost şi ieri aici. Iar n-am văzut.
Deci nici ieri n-aţi văzut, nici azi n-aţi văzut.
Azi, nu. Nimic. Mă şi mirai.
Se termină până în noiembrie?
Până în noiembrie?
Da.
Nici la anu' nu se termină!''
Reprezentantul firmei refuză să dea lămuriri.
Davide Pes, reprezentant firmă constructoare: Nu, vă rog frumos, nu am voie să dau nicio declaraţie. Eu n-am voie, mi-au interzis de la CNAIR să dau declaraţii.
Reporter: Noi am fost în şantier astăzi şi am văzut că nu sunt muncitori şi de asta aveam nevoie să ne spuneţi cu ce probleme vă confruntaţi.
Davide Pes, reprezentant firmă constructoare: Nu ştiu, nu ştiu!
La fel "avansează" lucrările şi pe unele drumuri judeţene. Cei 70 de kilometri dintre Craiova şi Cetate au intrat în proces de modernizare în 2019. În şantier găsim patru oameni: doi muncesc, doi supraveghează. Lucrează la mistrie şi la... bustul gol.
Spre capătul tronsonului, curbele stranse din zona Lazu au rămas decopertate. Ajungem prea târziu. ''Este ora trei şi 25 de minute, în şantierul de pe drumul care leagă Craiova de Cetate nu mai este niciun muncitor.''
Despre siguranţa traficului, nici nu poate fi vorba. Deşi legea obligă firmele să traseze marcaje provizorii de culoare galbenă şi să asigure semnalizarea corespunzătoare pe întreaga perioadă a lucrărilor, în teren e haos.
''Nici la capitolul semnalizare a lucrărilor nu suntem un caz fericit. Iar cei care circulă pe aici trebuie să se bazeze mai degrabă pe intuiţie. Marcajele rutiere lipsesc cu desăvârşire, iar indicatoarele, acolo unde există, sunt la pământ.''
Ne încercăm norocul a doua zi şi avem grijă să ajungem mai devreme în şantier.
''Găsiţi oameni care să aibă spor, să muncească?
Greu, foarte greu. Asta e, ce să facem, nu avem ce să facem.
Cum lucrează oamenii?
Păi lucrăm pân' la patru.
Pân' la patru? Mai pleacă şi mai devreme câteodată?
Nu ştiu, nu ştiu.''
Sunt 35 de grade la umbră, iar dirijarea traficului se face rudimentar. Utilajele moderne sunt pe numărate, aşa că lopata e de bază.
Drumul spre dezastru trece pe aici. Şi costă 50 de milioane de euro, bani plătiţi de consiliul judeţean Dolj. Pe primul tronson, de 30 de kilometri, până la Terpeziţa, lucrările au ajuns la aproape 90%, dar s-au împotmolit pe mai multe porţiuni, spre disperarea şoferilor.
Sărăcia din șantiere e vizibilă oriunde mergi. Pe Drumul European 70, o echipă de muncitori face reparații ca acum jumătate de veac. În România se construieşte şi în 2022 cu târnăcopul și lopata.