Rută de tren, desfiinţată spre disperarea a sute de oameni. Motivul: nu mai sunt mecanici. Cum a ajuns meseria pe cale de dispariţie
Peste 100 de oameni au protestat în Gara de Nord din Timişoara şi au împiedicat timp de 40 de minute pornirea unui tren. Au aflat că ruta va fi desfiinţată la sfârşitul săptămânii. Operatorul privat spune că nu duce lipsă de clienţi, dar a fost nevoit să renunţe la cursă pentru că nu mai găseşte mecanici.
De Redactia Observator la 10.12.2021, 20:09Ascultaţi-mă! Dacă nu plecăm, anuleaza trenul astăzi. N-am ce să vă fac eu. Eu n-am ce să fac.
Navetiştii aveau un singur tren cu care puteau merge la muncă dimineaţa.
Iulia Pop, reporter Observator: Este ultima zi în care acest tren mai intră în Gara de Nord din Timişoara. Leagă oraşul de pe Bega de Vestul Judeţului Timiş şi transportă în fiecare zi sute de oameni. Automotorul aparţine unei companii private care se confruntă cu o criză fără precedent de mecanici astfel că este nevoită să îşi restrângă activitatea.
Călătoare: Rămâne toată lumea fără tren, fără serviciu. Ne sculăm la ora trei jumate, venim la lucru. Şi acum ce facem?
- "Fără tren, fără serviciu". Zeci de navetişti, lăsaţi de izbelişte după ce singura cursă spre Timişoara a...
- „Bă are curent, eşti prost?” Momentul când adolescentul de 16 ani se electrocutează în Gara din Focşani,...
- Un migrant a călătorit ascuns în trenul de aterizare al unui avion, de la Guatemala la Miami. Tânărul a fost...
Laurenţiu Ionaşcu, Regio Călători: Momentan nu avem mecanici. Nu sunt mecanici. Toată fabrica. Nu ai muncitori, incerci să restrângi activitatea.
Nu e vorba însă doar de mecanici. Şi nu doar de sistemul privat de transport feroviar.
Constantin Petreanu - președintele Uniunii Drum de Fier Timișoara: Întreg personalul feroviar este în criză pentru că suntem din ce în ce mai puțini, in ultimii 20 de ani nu s-au facut angajările normale. Llumea nu prea vine la Calea Ferată din cauza salariilor.
În plus, mulţi dintre oamenii care încă lucrează la CFR se apropie de pensie.
Constantin Petreanu - președintele Uniunii Drum de Fier Timișoara: 10% din personal este până în 30 de ani, ceea ce e foarte puţin, deci marea majoritate a personalului este până în 45 – 60 de ani, până în pragul pensionării.
Nici condiţiile de muncă nu aduc angajaţi noi în sistem
Reporter: Cum e meseria asta?
Mecanic: Urâtă!
Reporter: Cum?
Mecanic: Uratăăă, daaaaa
Rodrigo Maxim. lider sindicat CFR: Deşi noi solicităm şcoli de mecanici de locomotivă sistematic, suntem plimbaţi, nu se fac aceste şcoli de mecanici cu toate că formarea lor dureaza 1 an şi jumătate. Nu inţelegem de ce nu există nicio strategie de personal. Un deficit de o mie de mecanici de locomotivă la CFR călători, ca să nu mai vorbim despre operatorii privaţi
Constantin Petreanu - președintele Uniunii Drum de Fier Timișoara: Nu ai de unde să aduci personal. Ca să ajungi mecanic de locomotivă trebuie să ai liceul, apoi un curs la CNAFR, autoritatea care şcolarizează personalul pentru calea ferată şi după aceea urmează autorizarea în funcţie.
Și apoi, direct în trenurile învechite care circulă pe linii in care nu s-a investit mai nimic în ultimii 40 de ani.