Video Istoria unui jaf naţional. Cum a dispărut patrimoniul CFR: locomotive, hoteluri, terenuri, vândute pe nimic
Trenul Sanitar a fost tăiat şi vândut la fier vechi. Nenumărate locomotive cu aburi, primele care au circulat pe Căile Ferate Române ruginesc acum sub cerul liber prin gări din toată ţara. Ne batem joc de istorie, ne vindem prezentul pe bani puţini. Descoperim astăzi cum au fost prăduite câteva dintre cele mai importante bogăţii ale ceferiştilor. Şi cum nimeni nu plăteşte pentru jaf.
În buricul târgului, la doar o aruncătură de băţ de Gara de Nord, ceferiştii au avut, odată, un hotel al lor. Printre oaspeţi erau şi călătorii care făceau escală în Bucureşti în drumurile lor prin ţară. La doi paşi de ministerul Transporturilor se află hotelul Astoria. O clădire importantă, care ar fi putut aduce bani frumoşi CFR-ului. Însă, în 2008, a fost executată şi vândută pentru o datorie de doar 17.000 de euro. Ce s-a întâmplat de fapt? Societatea de Turism Feroviar a angajat, în 2007, o firmă de avocatură să o reprezinte în procese. Deşi în conturile societăţii existau banii, SFT nu şi-a plătit avocaţii, iar firma angajată să apere interesele societăţii s-a întors împotriva ei.
7 miniştri ai Transporturilor şi 11 directori ai SFT ar fi putut opri declinul societăţii. Dar nimănui nu i-a păsat
Fost ministru al Transporturilor, Radu Berceanu îşi aminteşte momentul în care statul a pierdut Hotelul Astoria. "Când eram eu ministru, la un moment dat, m-am pomenit la cabinet cu o gălăgie mare: "Dom'le, la Astoria - hotelul de lângă minister! Au venit ăia cu nu ştiu ce şi ni-l iau. Cum adică ni-l iau? 'Păi ni-l iau, pentru că au fost nişte datorii'.", a declarat Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor. Firma de avocatură a obţinut, în instanţă, executarea silită pentru o datorie care, cu tot cu penalităţi, depăşea cu puţin 40 de mii de euro. Hotelul a fost vândut forţat cu 9 milioane de lei - fix preţul de pornire al licitaţiei. Potrivit DNA, valoarea de piaţă corectă ar fi fost de peste 16 milioane de lei.
Zece ani mai târziu, fostul director general al SFT, adjunctul său şi executorul judecătoresc au fost trimişi în judecată. Înalta Curte a dat decizia finală abia în 2020. Nimeni nu ajunge după gratii, mare parte din prejudiciu nu va mai fi niciodată recuperat. Hotelul Astoria e în proprietate privată şi e de ani buni în conservare. Şi nu este singurul tun dat de cei care au vânat averea CFR-ului. Doi paznici mai au azi grijă de ce era înainte-vreme bijuteria coroanei din fruntea CFR: un teren de 20 de hectare pe malul lacului Snagov. Un complex cu hotel, restaurant, terase, piscine, terenuri de sport.
- Nicuşor Dan, acuzaţii grave la adresa prefectului Toni Greblă. Cartierele istorice ale Capitalei ar fi în pericol
- "Comoara" ascunsă a Bucureştiului. Cu o idee inspirată şi dragoste de ţară, Ana a reuşit să salveze o...
- Afacerea pusă la cale de Dana, o cârciumăreasă din Făgăraş. Ar fi putut să aibă succes peste hotare, dar a...
La doi paşi de complexul Astoria se află fosta gară Snagov. Aici ajungeau cu trenul turişti din Bucureşti. Nu se mai întâmplă nimic în zonă. Investiţii de milioane de euro au ajuns să zacă nefolosite. Complexul Astoria din Snagov a fost scos la licitaţie în martie 2021 şi vândut, în final, cu 5 milioane 100.000 de lei. În răspunsul trimis Observator, administratorul judiciar explică preţul mai mic decât cel al pieţei prin faptul că SFT era proprietar doar pe clădire, nu şi pe terenul de sub ea. În realitate, însă, proprietarul clădirii a cerut şi obţinut în 2022 şi dreptul de superficie pe teren. 20 de hectare cu deschidere spre Lacul Snagov, într-o zonă în care metrul pătrat se vinde cu peste 1000 de euro, au fost date pe 50.000 de euro - cât o garsonieră mai răsărită într-un cartier din afara zonei zero.
7 miniştri ai transporturilor şi 11 directori ai SFT ar fi putut opri declinul societăţii. Dar nimănui nu i-a păsat de patrimoniul ceferiştilor. Din 2013 şi până acum au fost înstrăinate mai multe hoteluri, un teren în Chitila, diverse clădiri în Arad sau Timişoara. Ne vindem istoria bucată cu bucată, în loc să o preţuim şi să avem grijă de ea. În ţările din vest, muzeele Căilor Ferate sunt o adevărată industrie, care aduce bani grei în bugetele publice. Soluţii ar fi şi la noi. Numai că nu are cine să le aplice.
"În primul şi în primul rând toate reunite sub o singură administrare, în al doilea rând să se acorde nişte spaţii pentru muzee şi să se creeze un cadru legislativ prin care să nu se poată casa orice fel de vehicul feroviar", a declarat Mircea Dorobanţu - director muzeu CFR. "Un muzeu care să aibă o gară funcţională, care să dispună de trenurile istorice ale României şi care să poată să pună în valoare memoria feroviară românească", a declarat Horaţiu Buzatu, arhitect. Liniştea se lasă încet, dar sigur peste tot ce-a mai rămas din patrimoniul căilor ferate române.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰