Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Prima Casă 2018: 10 întrebări frecvente despre dosar

Programul Prima Casă 2018 este în plină desfăşurare, iar persoanele care vor să-şi depună dosarul trebuie să se grăbească.

de Redactia Observator

la 06.03.2018 , 16:35

Prima Casă 2018: 10 întrebări frecvente despre dosar - pixabay.com

Programul Prima Casă 2018 este în plină desfăşurare, iar persoanele care vor să-şi depună dosarul trebuie să se grăbească.

Programul Prima casa este un program guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achizitia sau construirea unei locuinte prin contractarea de credite garantate de stat.

Top 10 al celor mai frecvente întrebări despre dosarul pentru Prima Casă 2018

Articolul continuă după reclamă

1. Care este regula după care analizează dosarele Prima Casa?

Pe acelaşi subiect

Dosarele Prima Casă 2018 se iau în analiza in functie de data trimiterii dosarului de la banca la FNGCIMM, acordandu-se atentie si datei de expirare a antecontractelor de vanzare-cumparare. Trebuie subliniat ca numarul solicitarii este generat automat in momentul in care aceasta este incarcata in aplicatia programului de catre Banca (prima salvare), iar acesta NU are absolut nicio legatura cu ordinea in care sunt ele procesate si nici cu momentul trimiterii de la banca.

2. De ce mi s-a invalidat dosarul?

Cele mai frecvente motive de invalidare sunt : lipsa documente obligatorii, documente expirate sau ilizibile, informatii completate gresit in aplicatie etc. Pentru a afla motivele exacte in cazul dumneavoastra, va rugam sa luati legatura cu consilierul bancar, deoarece invalidarile sunt intodeauna insotite de comentariile analistilor FNGCIMM, in vederea operarii corectiilor solicitate. 

3. Ce presupune analiza unui dosar?

Analiza dosarului in vederea acordarii garantiei  presupune verificarea acestuia de mai multe directii / departamente (analiza, juridic, economic) si de aceea, stadiul sau poate ramane neschimbat in aplicatia de pe site mai mult timp. In situatia in care dosarul este invalidat de unul dintre departamentele  implicate in analiza, acesta este returnat la banca insotit de un comentariu in care sunt specificate corectiile/ completarile ce trebuie aduse dosarului.

Dupa completarea dosarului, banca retrimite dosarul catre Fond prin intermediul aplicatiei si se va relua procesul de analiza. In aceste cazuri, durata de timp necesara aprobarii finale, precum si intreg fluxul de aprobare al celorlalte dosare se extind,  deoarece analiza dosarului este reluata integral  de catre toate departamentele implicate. Este foarte important ca dosarele sa fie trimise complet si corect intocmite, pentru a evita retrimiterea la banca si apoi reluarea analizei. 

  • Recomandare: Prima Casă 2018. 2 miliarde sunt deja epuizate, dosarul se aprobă în 5 zile

4. Dupa completarea dosarului de catre banca, acesta se reintoarce in aplicatie sub un alt numar  de solicitare?

Nu, dosarul pastreaza acelasi numar de solicitare, insa analiza se reia integral. Astfel, durata aprobarii dosarului dvs. depinde foarte mult de cat de bine este intocmit dosarul.

5. Este posibil sa fiu tinut la curent cu evolutia dosarului si sa fiu notificat cand se aproba?

FNGCIMM a pus la dispozitia beneficiarilor aplicatia “Stare PC” tocmai pentru ca fiecare beneficiar sa poata urmari stadiul propriului dosar. S-au facut si se vor face in continuare eforturi pentru rezolvarea solicitarilor in cel mai scurt timp, insa este imposibil sa transmitem notificari catre fiecare beneficiar de program avand in vedere numarul mare de solicitari de Prima Casa si personalul disponibil. 

6. Sunt titularul unui contract de garantare pentru achizitia unei locuinte prin Programul Prima Casa si nu am primit de la FNGCIMM nicio factura pentru plata comisionului. Trebuie sa o primesc? 

Nu trebuie sa primiti nicio factura de la FNGCIMM. Asa cum se mentioneaza in Contractul de garantare, Fondul are relatie directa cu Finantatorul.

7. Am nevoie de un duplicat al contractului de garantare si al facturii. Cum se poate obtine ?

Un duplicat al contractului de garantare si al facturii aferente se elibereaza numai la solicitarea scrisa a bancii si numai in cazul pierderii/ deteriorarii documentului initial.

8. Doresc sa renunt la solicitarea de garantare a creditului. Cum se procedeaza ?

Banca dumneavoastra va transmite o cerere de renuntare, insotita de toate exemplarele originale ale contractului de garantare/ promisiunea de garantare in original, copie dupa ordinul de plata a comisionului de gestiune/analiza, care se va inregistra la registratura FNGCIMM.

9. Detin o locuinta achizitionata prin programul Prima Casa, de mai mult de 5 ani, si doresc sa o vand. Ce trebuie sa fac pentru a o putea vinde ?

In aceasta situatie, trebuie sa adresati o cerere bancii finantatoare si Ministerului Finantelor Publice - Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, pentru obtinerea acordului de instrainare. 

FNGCIMM nu este mandatat de legislatia incidenta programului Prima Casa pentru eliberarea acordurilor de modificare/ instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului.

10.  Sunt beneficiarul unui credit Prima Casa si as dori sa vand apartamentul achizitionat, desi nu au trecut 5 ani de la data contractarii creditului. Banca mi-a spus ca s-ar putea vinde. Cum sa procedez?

FNGCIMM nu este mandatat sa emita acorduri de instrainare. Legislatia incidenta programului Prima Casa, prevede posibilitatea instrainarii imobilului inainte de expirarea interdictiei de 5 ani, in urmatoarele cazuri:

  • -  rambursarea integrala, anticipata a creditului sau la termen a creditului, cu acord de radiere emis de FNGCIMM, la solicitarea scrisa a bancii;
  • - preluarea creditului de catre o persoana eligibila in cadrul Programului, - ulterior, la solicitarea scrisa a bancii, FNGCIMM va emite un act aditional;
  • - achizitionarea/ construirea unei noi locuinte in cadrul Programului cu acordul de instrainare al Ministerului Finantelor Publice si al bancii finantatoare.

In situatia rambursarii integrale sau a preluarii creditului, trebuie sa va adresati bancii finantatoare, pentru a intreprinde demersurile de radiere a ipotecii si a interdictiilor inscrise asupra imobilului sau pentru a intreprinde demersurile de preluare a creditului de catre persoana fizica eligibila in cadrul Programului. In cazul preluarii contractului de finantare, banca isi da acordul, atat in nume propriu, cat si in numele statului roman pentru preluarea finantarii si a dreptului de proprietate.

Vanzarea imobilului inainte de implinirea termenului de 5 ani in vederea achizionarii / construirii unei noi locuinte in cadrul Programului este conditionata de obtinerea acordului MFP si al bancii finantatoare. In aceasta situatie, este necesar sa va adresati direct bancii finantatoare si Ministerului Finantelor Publice - Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, pentru obtinerea acordului de instrainare.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Întrebarea zilei
Sunteţi de acord cu introducerea votului de la 16 ani?
Observator » Ştiri economice » Prima Casă 2018: 10 întrebări frecvente despre dosar