x

Scandal în BOR. Patriarhul Daniel îl critică dur pe ÎPS Teodosie: îl acuză că sfidează Patriarhia, permite plagiate și are datorii mari

Scandal major în Biserica Ortodoxă Română. Patriarhul Daniel îl acuză pe ÎPS Teodosie că sfidează Biserica, permite doctorate plagiate și că nu își plătește datoriile.

de Redactia Observator

la 20.05.2021, 14:19

Vezi și

În luna februarie, arhiepiscopul Tomisului a depus solicitare pentru ridicarea arhiepiscopiei la rang de mitropolie. Patriarhul Daniel a refuzat solicitarea lui ÎPS Teodosie de a fi urcat la rang de mitropolit pentru că arhiepiscopul Tomisului a afectat imaginea BOR, are datorii și permite doctorate plagiate. Informațiile apar într-o scrisoare oficială a Patriarhului Daniel în care ÎPS Teodosie este acuzat de răzvrătire, sfidare și de datorii neplătite de jumătate de milion de lei.

”Arhiepiscopia Tomisului înregistrează mai multe probleme de natură administrativă, economică, de disciplină canonică și educațională, o parte dintre acestea fiind prezentate și în cadrul ședinței de lucru a Sfântului Sinod din ziua de 25 februarie 2021. Astfel, în cadrul hotărârii sinodale nr. 161772021 au fost evidențiate unele dintre inițiativele și acțiunile asumate și desfășurate în Arhiepiscopia Tomisului in perioada pandemiei.

Astfel de inițiative au creat discuții aprinse in media și au adus deservicii de imagine Bisericii Ortodoxe Române, mai ales că ele au fost însoțite de o atitudine provocatoare, de lipsă de tact pastoral și de comunicarea deficitară cu autoritatea bisericească superioară, fapt care exprimă un duh de indisciplină și de răzvrătire. De asemenea, ... s-a evidențiat că cele mai mari probleme, din punct de vedere al calității tezelor doctorale și al onestității științifice, se regăsesc la Școala Doctorală a Facultății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Ovidius, Constanța (teze plagiate, teze conduse de profesori care nu au legătură cu disciplina pe care o predau și pentru care au expertiză academică, deficiențe de redactare a textului, incompleta și viciata folosire a bibliografiei, reluarea unor teme care au fost deja cercetate etc.)".

Documentul oficial de respingere cuprinde și referiri la comportamentul lui Teodosie, în public, cât și în interiorul bisericii.

Pe acelaşi subiect

"Deși, în mod frecvent, Arhiepiscopia Tomisului creează notă discordantă, sfidând recomandările și dispozițiile Patriarhiei Române, totuși solicită Patriarhiei Române ridicarea Arhiepiscopiei la rangul de mitropolie. În Arhiepiscopia Tomisului, normele statutare, cele regulamentare și hotărârile Sfântului Sinod sunt încălcate adesea prin: hirotonia unor teologi din alte eparhii fără ca aceștia să fi prezentat documentele de ieșire canonică din eparhia de care aparțin, admiterea la doctorat a unor candidați cu note sub 8,5, primirea preoților și monahilor din alte eparhii fără acordul chiriarhului eparhiilor respective etc”, mai arată decizia inițiată de patriarhul Daniel.".

Arhiepiscopia Tomisului este acuzată, în scrisoare, și de refuzul de a-și plăti facturile vechi din 2016, în valoare de 468.822 de lei către Patriarhie.

"Un alt aspect negativ in relație cu Patriarhia este acela că Arhiepiscopia Tomisului are mari datorii financiare față de Patriarhia Română, pe care nu le-a achitat, deşi au fost trimise mai multe notificări de plată. De exemplu, valoarea totalâ a datoriilor față de Tipografia Cărților Bisericeşti, la data de 24 martie 2021, era de 468.822,02 lei, acestea însemnând restanțe de plată încă din anul 2016. Prin urmare, neachitarea sumelor datorate Patriarhiei va atrage sancțiuni disciplinare pentru eparhia Tomisului.

Toate aspectele semnalate anterior privind solicitarea Arhiepiscopiei Tomisului arată faptul că ridicarea la rang de Mitropolie a acestei eparhii nu este statutară, nu reprezintă o necesitate pastoral-misionară actuală și afectează disciplina eclezială. Eparhia care solicită o astfel de ridicare în rang trebuie să dovedească mai întâi statornicie, bună organizare și bună administrare, cooperare cu Patriarhia și solidaritate sinodală, servind drept exemplu pozitiv pentru eparhiile vecine. Pentru „reactivarea Mitropoliei Tomisului” nu este suficient doar invocarea unor merite istorice din trecutul îndepărtat, ci trebuie îndeplinite condițiile statutare și respectate hotărârile sinodale privind disciplina bisericească şi cooperarea între eparhii.” se arată în scrisoare.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei