Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Cât de realiste sunt aşteptările lui Zelenski după mini-turneul european. Liderul de la Kiev vrea "aripi pentru libertate"

Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski şi-a încheiat joi la Bruxelles mini-turneul european - a doua sa deplasare externă de la începutul războiului - în timpul căruia a cerut răspunsuri concrete pentru noua solicitare a Kievului către partenerii occidentali: avioane de luptă.

de Redactia Observator

la 10.02.2023 , 09:25

Cât de realiste sunt aşteptările lui Zelenski după mini-turneul european. Liderul de la Kiev vrea "aripi pentru libertate" Cât de realiste sunt aşteptările lui Zelenski după mini-turneul european. Liderul de la Kiev vrea "aripi pentru libertate" - Profimedia Images

Europenii au refuzat până în prezent să-şi ia vreun angajament în privinţa aeronavelor solicitate de Ucraina şi nu a fost făcut niciun anunţ concret. Cu toate acestea, şeful statului ucrainean a vorbit despre "semnale pozitive".

"Vrem să obţinem avioanele de care avem nevoie şi există acorduri care (...) nu sunt publice", a declarat el într-o conferinţă de presă, fără a da detalii. "Pur şi simplu nu pot pleca acasă fără rezultate", a insistat liderul ucrainean, în timp ce urma să poarte o serie de discuţii bilaterale cu liderii ţărilor din UE.

După mai mult de opt ore petrecute în instituţiile UE, Zelenski a părăsit summitul în prima parte a serii pentru a ajunge la palatul regal, unde a fost primit de regele belgian Philippe. Preşedintele Consiliului European, Charles Michel, a declarat că cei 27 sunt "convinşi de urgenţa" de a acţiona împotriva agresiunii armatei ruse, dar nu a menţionat nimic de avioane.

Articolul continuă după reclamă

Uniunea Europeană şi statele sale membre au oferit Kievului "cel puţin" 67 de miliarde de euro ca sprijin militar, financiar şi umanitar de la începutul conflictului, la 24 februarie 2022. Ucraina este îngrijorată de recentele succese ale armatei ruse în Donbas şi se teme de o ofensivă majoră iminentă.

Pe acelaşi subiect

Primit miercuri la Londra de premierul Rishi Sunak şi mergând apoi în Parlament, unde a rostit un discurs, preşedintele ucrainean a fost ulterior oaspetele lui Emmanuel Macron la Paris, cu care a avut un dineu de lucru la care a fost invitat şi cancelarul german Olaf Scholz.

Zelenski vrea "aripi pentru libertate"

Joi, a venit la Bruxelles împreună cu Macron, s-a adresat eurdeputaţilor şi s-a întâlnit cu liderii din UE. A fost a doua deplasare externă a lui Volodimir Zelenski de la începutul războiului, în urmă cu un an. Prima sa ieşire din ţară a fost la sfârşitul anului, când a venit într-o vizită-fulger în Statele Unite. Şi dacă la Washington a pledat, în decembrie, pentru sisteme Patriot şi rachete cu rază mai mare de acţiune, acum, la nici două luni, Zelenski încearcă să-i convingă pe aliaţi să-i furnizeze avioane moderne de luptă.  

Ucraina a cerut aliaţilor să-i furnizeze avioane - numite de Zelenski, miercuri, la Londra, "aripi pentru libertate"  - pentru a-şi înlocui flota îmbătrânită de avioane sovietice MiG şi Suhoi. Deşi preşedintele Zelenski a declarat că mai multe ţări occidentale ar fi dispuse să furnizeze Kievului avioane pentru a respinge invazia Rusiei, nu a existat o confirmare imediată a unei astfel de oferte.

Avioanele F-16 fabricate în SUA se află pe primul loc pe lista de dorinţe a Kievului datorită puterii lor distructive şi a disponibilităţii lor globale. De asemenea, Ucraina doreşte avioanele de luptă suedeze Gripen, deşi a declarat că încă discută ce avioane i-ar putea furniza aliaţii.

Ucraina s-a bazat pe flota sa existentă pentru a ataca poziţiile ruseşti şi pentru a efectua zboruri de interceptare, dar forţele sale aeriene consideră că avioanele mai noi ar putea schimba cursul războiului.Astfel de avioane ar "închide cerul" în faţa atacurilor ruseşti, a declarat consilierul lui Zelenski, Mihailo Podoliak. Ele ar "ajuta la distrugerea practic a oricărei ţinte" pe cer şi la sol, a declarat şi purtătorul de cuvânt al forţelor aeriene ucrainene.

Ce avioane ar putea pilota ucrainenii

Marea Britanie a declarat că ar fi nevoie de ani de zile pentru ca piloţii ucraineni să înveţe cum să opereze noile modele de avioane, după ce Zelenski a cerut avioane Eurofighter Typhoon la Londra în această săptămână.

Într-un prim pas, Londra a fost de acord să înceapă pregătirea piloţilor în primăvară şi a declarat că va analiza posibilitatea de a scurta sesiunile de pregătire pentru piloţii ucraineni experimentaţi.

"Acesta nu este un simplu caz de tractare a unui avion la graniţă", a declarat ministrul britanic al apărării Ben Wallace pentru BBC. "Fără o echipă la boxe, o maşină de Formula 1 practic nu poate porni şi cu siguranţă nu poate rezista mai mult de câteva tururi. Când începi să faci arme sofisticate, de înaltă clasă, cum ar fi avioanele de vânătoare, există o echipă la boxe care vine odată cu ea şi trebuie să ne punem întrebări şi în legătură cu asta", a explicat Wallace.

Marea Britanie nu s-a angajat să trimită niciunul dintre propriile Typhoon-uri. Ben Wallace a arătat că Marea Britanie ar avea nevoie şi de acordul celorlalte ţări care fabrică Eurofighter - Germania, Italia şi Spania - pentru a le trimite în Ucraina. De aceea, unele modele de avioane de luptă se vor dovedi probabil mai potrivite decât altele.

Avioanele ar trebui să zboare la joasă înălţime pentru a evita apărarea aeriană rusă. Dar Typhoon-urile sunt optimizate pentru zboruri la altitudini mari pentru a oferi rachetelor lor o rază de acţiune mai mare, o tactică ce ar fi în mare parte anulată de ameninţarea rusă a rachetelor cu rază lungă de acţiune.

De asemenea, Typhoon-urile şi F-16 ar trebui să opereze de pe piste netede şi baze centralizate, în timp ce avioanele Gripen ale Suediei ar putea zbura la altitudini mai mici şi ar putea fi deservite de piste mai scurte şi mai accidentate.

Ce spun aliaţii

Ucraina este încrezătoare că va primi în cele din urmă avioane şi a subliniat momentele anterioare în care aliaţii au fost iniţial reticenţi în a trimite armament sofisticat, pentru ca apoi să cedeze. Statele Unite şi Franţa nu au exclus trimiterea de avioane, dar Germania a făcut-o.

Premierul suedez Ulf Kristersson nu a exclus nici el trimiterea de avioane de luptă, dar a minimizat aşteptările, spunând că această chestiune nu se află pe agenda Stockholm-ului în acest moment. Polonia, unul dintre cei mai aprigi susţinători ai Ucrainei, a declarat că nu va lua o astfel de decizie de una singură şi că are nevoie ca NATO să acţioneze ca grup. Slovacia a fost de acord să trimită 11 avioane de luptă sovietice MiG pentru ca Ucraina să-şi extindă flota existentă.

După întâlnirea avută joi cu Zelenski la Bruxelles, premierul olandez Mark Rutte a spus că discuţiile privind furnizarea de avioane au loc "în spatele uşilor închise" şi a refuzat să dea vreun indiciu în privinţa poziţiei ţării sale. "Nu pot spune dacă acest lucru se va întâmpla vreodată", a declarat Rutte pentru RTL News. El şi-a reiterat însă poziţia potrivit căreia Olanda nu are "niciun tabu" în ceea ce priveşte livrarea de arme, atât timp cât este evitată "linia roşie" a unei confruntări directe NATO-Rusia.

Guvernele occidentale s-au ferit să-şi lase propriile ţări fără apărare prin cedarea prea multor echipamente către Ucraina. De asemenea, au evitat până acum să trimită ceva care ar putea lovi adânc în teritoriul rusesc, pentru că ar oferi Moscovei un motiv de a intensifica războiul. Iar Kremlinul a declarat deja că ţările occidentale s-ar îndrepta spre un conflict direct cu Rusia, dacă ar trimite avioane.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Ştiri externe » Cât de realiste sunt aşteptările lui Zelenski după mini-turneul european. Liderul de la Kiev vrea "aripi pentru libertate"