Cum a scăpat oligarhul Roman Abramovici de plata unor taxe de milioane de euro pentru iahturile sale
O investigație The Guardian, BBC și Biroul de Jurnalism de Investigație a dezvăluit că oligarhul rus Roman Abramovici folosea o schemă sofisticată implicând activităţi fictive de leasing și chartering şi paradisuri fiscale pentru a nu plăti taxele aferente flotei sale de iahturi de lux.
- Un cuplu, printre cei trei suspecţi arestaţi în legătură cu furtul tezaurului dacic: "Păreau oameni normali". DETALII la Observator 19:00
- Proiect legislativ după decizia ICCJ: Oricine este prins cu droguri în sânge în timp ce conduce va fi considerat direct infractor
Roman Abramovici, fostul proprietar al clubului Chelsea, a utilizat timp de un deceniu o schemă sofisticată pentru a evita plata unor taxe de milioane de euro, aferente iahturilor sale de lux. Detaliile au fost dezvăluite în urma unei ample investigații realizate de The Guardian, BBC, Biroul de Jurnalism de Investigație și partenerii internaționali Der Spiegel și ZDF care au analizat peste 400.000 de fișiere și 72.000 de e-mailuri provenite de la o firmă cipriotă implicată în schemă.
Înregistrarea iahturilor drept nave comerciale
Abramovici și-a înregistrat iahturile ca nave comerciale, deși erau utilizate exclusiv în scopuri private. Navele comerciale beneficiază de scutiri de TVA pentru combustibil, întreținere și alte costuri operaționale, deoarece sunt destinate activităților de afaceri. Navele private, cum ar fi iahturile de lux, nu sunt scutite de la TVA care poate fi şi de 20% în țările europene unde îi plăcea lui Abramovici să ajungă cu ele, precum Franța, Italia și Grecia.
Costuri semnificative pentru superiahturi
- Roman Abramovici rămâne pe lista oligarhilor ruși sancționați de UE. Contestaţia lui, respinsă de Tribunalul...
- Afacerea secretă de 40 de milioane de dolari care îi leagă pe Putin şi Abramovici. Care este averea reală a...
- De ce nu au reușit sancțiunile occidentale să lovească cu adevărat în oligarhii ruşi. La ce averi au ajuns...
- Cum reușește oligarhul Roman Abramovici să fenteze sancțiunile occidentale. Cu câteva săptămâni înainte de...
- Roman Abramovici a rămas fără avioane în SUA, după ce au fost puse sub sechestru
Cheltuielile anuale pe care le implică un superiaht se ridică şi la 10% din prețul de achiziție, pentru echipaj, reparaţii, combustibil, întreținere și cheltuieli portuare - cu un TVA pe măsură. Adică cheltuieli de milioane de euro. Înregistrarea ca nave comerciale reducea considerabil aceste costuri.
Rețea de companii offshore
Abramovici folosea o rețea de companii fictive în paradisuri fiscale precum Insulele Virgine Britanice și Cipru. Aceste companii închiriau iahturile între ele, simulând activități comerciale, cum ar fi leasingul sau charteringul. În realitate, nu aveau loc astfel de activități comerciale, iar iahturile erau utilizate exclusiv de Abramovici și apropiații săi. Prin această schemă, Abramovici a evitat plata TVA pentru combustibil și întreținere, economisind milioane de euro.
Companiile fictive și offshorurile cu un nivel redus de transparență le-au îngreunat autoritățile fiscale sarcina de a urmări utilizarea reală a iahturilor sau depistarea beneficiarului final (Abramovici). În cele din urmă autoritățile fiscale din Italia și Cipru au descoperit discrepanțe, observând că iahturile nu desfășurau activități comerciale reale.
Acțiuni legale și reacții
Autoritățile din Italia și Cipru au inițiat împotriva companiilor implicate acțiuni legale pentru neplata taxelor. Reprezentanții lui Abramovici au negat orice încălcare a legii, susținând că oligarhul nu a fost implicat personal în aceste aranjamente și că gestionarea iahturilor era responsabilitatea unor entități independente.
Această schemă evidențiază cum miliardarii exploatează lacunele legale și paradisurile offshore pentru a scapa de plata taxelor, economisind sume uriașe și complicând investigațiile autorităților fiscale.
Cine este Abramovici
Abramovici a devenit unul dintre cei mai bogați oameni din Rusia în anii 1990, profitând de privatizările masive de după prăbușirea Uniunii Sovietice. În urma unei licitaţii controversate, a ajuns să controleze compania petrolieră Sibneft, cumpărată la un preț extrem de redus. Ulterior, Abramovici a vândut Sibneft către Gazprom în 2005 pentru 13 miliarde de dolari.
A cumpărat clubul de fotbal Chelsea în 2003 cu 172,4 milioane de dolari și a investit masiv în jucători și infrastructură, transformând clubul într-unul dintre cele mai de succes din Europa. Sub conducerea sa, Chelsea a câștigat 21 de trofee, inclusiv 5 titluri în Premier League și 2 Ligi ale Campionilor. A vândut Chelsea în 2022, după ce a fost supus sancțiunilor occidentale ca urmare a invaziei ruse în Ucraina. Deşi prețul final de vânzare a fost de 5,5 miliarde de dolari, Abramovici nu ar fi primit niciun ban. O parte din venitur ar fi fost donate ca ajutor umanitar pentru Ucraina şi o altă parte rezervată pentru investiții ulterioare în club.
Abramovici este adesea considerat apropiat de regimul lui Vladimir Putin, deși el a negat constant orice implicare politică directă. Relațiile sale cu guvernul rus i-au permis totuşi să obțină contracte lucrative și să-și extindă imperiul financiar.
În 2005–2007, Abramovici era cel mai bogat om din Rusia. În 2022, potrivit Forbes, averea sa a scăzut de la 14,5 miliarde de dolari la 6,9 miliarde de dolari. Un an mai târziu, Abramovici ocupa locul 16 în clasamentul miliardarilor ruși, cu o avere de 9,2 miliarde de dolari.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰