Antena Meniu Search
x

14 decembrie în istorie: Primul zbor al lui Henri Coandă. Ce mărturisea pilotul în ULTIMUL SĂU INTERVIU şi ce sfaturi dădea oamenilor

În 1910 a avut loc primul zbor din lume al unui avion cu reacție, inventat și pilotat de Henri Coandă. Era un zbor experimental cu aparatul cunoscul în întreaga lume drept “biplanul Coandă”

În 1910 a avut loc primul zbor din lume al unui avion cu reacție, inventat și pilotat de Henri Coandă. Era un zbor experimental cu aparatul cunoscul în întreaga lume drept biplanul Coandă”.

Premiera mondială a avut loc cu ocazia celui de-al doilea Salon International de Aeronautică, de la Issy les Moulineaux, de lângă Paris, Franţa.

Ultimele mărturii ale Marelui Coandă

Pilotul mărturisea în ultimul său interviu că viitorul va fi cel care va decide utilitatea invenţiilor sale şi impactul pentru omenire."Poate că multe dintre ideile pe care le-am sprijinit vor da primul rod peste mai mulţi ani. La urma urmei, nici pomii nu dau rod în primul an", spunea el. Dorinţa marelui Coanda i-a fost împărtăşită lui Alexandru Stark, probabil în 1972, publicat în volumul "Daţi-mi voie să vă întreb – Amintiri despre amintirile altora", capitolul "Interviuri sentimentale", apărut în 1976, la Editura Junimea din Iaşi.

Sfaturile lui Coandă pentru o viaţă fericită

Inventatorul avionului cu reacţie nu credea în fericirea absolută, dar era de părere că fiecare împlinire poate genera fărâme de bucurie. Scopul ultim al existenţei era, în opinia sa, ceea ce laşi în urmă ca om. "Omul să muncească, să creeze, să realizeze, să se gândească însă cum și ce să facă spre folos. Vezi dumneata, și din acest punct de vedere, societatea românească de azi are un mare avantaj. Aici știi că societatea are nevoie de tot ceea ce realizezi bun. Nu există bariere... O să zici că, acum, la bătrânețe, Henri Coandă s-a rupt total de realitate, vede toate în roz, crede că are dreptate în toate (Vreau să-ți spun, în paranteză, că eu, vorba lui Lucian Blaga, o singură rugăciune am: "și nu mă lasă niciodată să fiu mulțumit de mine însumi). Dar hai s-o judecăm p-a dreaptă! într-un câmp de narcise – nu țin minte bine unde am văzut un câmp imens, o splendoare – există, desigur, și buruieni. "Greutatea specifică" însă aparține narciselor, nu buruienilor. Lumea pentru narcise se duce acolo. În România ai toate posibilitățile să smulgi aceste buruieni!", spunea atunci Coandă.

Invenţia avionului cu reacţie, a făcut ca inginerul român Henri Coandă să intre în istoria aviaţiei mondiale şi ca pionier al aviaţiei cu reacţie.

Un destin demn de o producţie cinematografică

Henri Coandă s-a născut în 7 iunie 1886 la Bucureşti şi a urmat Liceul “Sfîntul Sava” din localitatea natala, după care Liceul Militar din Iaşi. În 1905, a devenit ofiţer de artilerie, iar patru ani mai tîrziu a absolvit Scoala Superioară de Aeronautică din Paris, perioadă în care a realizat machete de avioane şi rachete cu care a reuşit să surprindă specialiştii. În anii 1905-1906, a conceput machete de rachete şi o macheta de avion cu un motor rachetă cu combustibil solid. Celebrul inginer Gustave Eiffel (1832 – 1923) şi savantul Paul Painlevé (1863 – 1933) l-au sprijinit pe Henri Coanda să construiască un banc mobil, de incercări, montat pe o locomotivă, şi un dispozitiv original, de inregistrare a fenomenelor aerodinamice, din jurul aripilor groase. Cercetările au adus rezultatul scontat şi la 16 decembrie 1910, la Salonul Internaţioinal de Aeronautică de la Issy les Moulineaux din Paris, Henri Coanda a revoluţionat aeronautica cu una dintre cele mai importante creaţii ale sale

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Drumul spre casă din vacanţă. Amânaţi întoarcerea pentru a evita aglomeraţia?

Observator » Stiri sociale » 14 decembrie în istorie: Primul zbor al lui Henri Coandă. Ce mărturisea pilotul în ULTIMUL SĂU INTERVIU şi ce sfaturi dădea oamenilor