Aeroportul pustiu de la mare: Constanţa are de peste 40 de ori mai puţini pasageri pe an ca Burgasul
Avem o mare frumoasă, cu plaje de lux, dar şi cu oaze sălbatice. Avem şi un aeroport în Constanţa, pentru ca turiştii să ajungă mai uşor pe litoral. Pentru oricine, asta ar fi reţeta succesului în turism. Doar că în România, este fix pe dos.
De Redactia Observator la 31.10.2018, 10:58- Premiera noului sezon Chefi la cuțite din 17 Noiembrie, Duminică 20:00, Luni, Marți și Miercuri 20:30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- Încă trei români, confirmați morți în urma inundațiilor din Spania ridicând numărul total la 7. Alţi trei conaţionali sunt daţi dispăruţi
Avem o mare frumoasă, cu plaje de lux, dar şi cu oaze sălbatice. Avem şi un aeroport în Constanţa, pentru ca turiştii să ajungă mai uşor pe litoral. Pentru oricine, asta ar fi reţeta succesului în turism. Doar că în România, este fix pe dos. În cea mai aglomerată lună a anului, doar câteva avioane aterizează zilnic pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. Constanţa are astfel de 40 de ori mai puţini pasageri pe an faţă de aeroportul "rival" din Bulgaria, Burgasul.
Constanţa şi Burgas sunt oraşe-port la Marea Neagră, pe care le despart doar 300 de kilometri. Şi, totuşi, par a fi din lumi atât de diferite! La Aeroportul Mihail Kogălniceanu, într-o zi de miercuri, pista este pustie. Abia la ora prânzului, pe cer apare primul avion.
Aeroportul din Constanţa are doar 70 de mii de pasageri pe an
Maximum patru aeronave de la 5 companii aeriene aterizează în fiecare zi la Kogălniceanu. Cursele leagă litoralul românesc de numai 6 destinaţii internaţionale şi 4 interne.
Cei mai mulţi pasageri călătoresc în interes de serviciu sau sunt constănţeni care lucrează în străinătate şi se întorc acasă în vacanţă. Turiştii, în special cei străini, îi numeri pe degete, iar când ajung aici, ne bat obrazul.
Anual, sunt 70 de mii de pasageri pe Mihail Kogălniceanu, în timp ce, peste graniţă, aeroportul Burgas adună 3 milioane în cele 365 de zile ale anului.
România îi întâmpină fără infrastructură, fără entuziasm şi culmea, chiar şi fără un autocar special pentru pasageri, care să lege aeroportul de oraş.
Elena Vîţă, purtător de cuvânt AIMK: Exista varianta de transport in comun pentru pasageri, cu mijloace autorizate dupa program bine stabilit.
Mai exact, turiştii trebuie să aştepte autobuzul local cu navetişti, dacă vor să ajungă în Constanţa. O soluţie ar fi taxiurile, dar clienţii riscă să intre pe mâna escrocilor de ocazie. Iar microbuzele linie-directă vin doar pentru grupuri, cu programare făcută din timp. Mai rămâne o soluţie - pur românească. Nu e deci de mirare că străinii ne ocolesc în favoarea Bulgariei.
Aeroportul Burgas: 1 milion de pasageri în doar o lună de vară
Dacă pe aeroportul Mihail Kogălniceanu ajung doar câteva sute de oameni zilnic, bulgarii bat record după record. Pe Aeroportul din Burgas operează 80 de companii aeriene.
În luna august au fost întregistraţi un milion de pasageri. 41 de mii au fost într-o singură zi, pe 10 august. Drumul lor din avion până la plaja Sunny Beach se face în numai 45 de minute.
"Niciodată nu ne-am gândit la România!"
Zilnic, în Burgas, zeci de autocare moderne roiesc în jurul aeroportului, mai ales la orele de vârf. Grupuri mari de turişti pot fi văzând trăgând de bagaje din sau către aeroport.
(Reporter): De unde sunteţi?
(Turist): Manchester!
(Reporter): Unde mergeţi?
(Reporter): Sunny Beach! Iubim Bulgaria!
În schimb, printre străini, România se bucură de o reputaţie proastă... sau deloc.
(Turist chinez): România... nu prea mi-a plăcut.
(Reporter): De ce?
(Turist chinez): Nu mi-a plăcut oraşul. Nici vacanţa, nici hotelul...
"Nici nu ne-am gândit să venim în România. Pentru noi există doar Sunny Beach din Bulgaria. Niciodată nu ne-am gândit la România!", spune un alt turist.
La România nu par să se gândească nici autorităţile române - care nu au o nicio strategie pentru promovarea litoralului. Aşa se face că la aeroportul Mihail Kogălniceanu nu există nici măcar o singură agenţie de turism. În Burgas, sunt 40!
Jiri Ripa, reprezentant agentie de turism: De obicei avem cam 10 avioane pe zi, asta înseamnă că avem nevoie de cam 50 de autobuze, zilnic.
La noi, cel mai mare tour-operator din lume a renunţat să mai aducă turişti străini la Constanţa în urmă cu 10 ani, pentru că nu aveam Autostrada Soarelui gata, iar în turism domnea haosul. Cu chiu, cu vai, am reuşit să legăm Capitala de litoral pe şosea însă la capitolul promovare suntem repetenţi.
Cum au reuşit bulgarii "să ia faţa" românilor
În timp ce noi avem un singur aeroport pe litoral, şi acela mai mereu gol, bulgarii îşi întâmpină turiştii şi la Varna. De aici, se ajunge foarte uşor în staţiunile Balcik şi Nisipurile de Aur, atât de căutate şi de români.
Cum au reuşit vecini de la Sud să-şi dezvolte atât de mult infrastructura aeriană? Răspunsul este simplu: au pus la conducere manageri străini, în acest caz, germani. Din 2006, ambele aeroporturi, Varna şi Burgas, au fost concesionate pe 35 de ani unei companii nemţeşti.
Ulrich Heppe - CEO Fraport Bulgaria: Încercăm să ajungem nu doar la companiile aeriene, pe care le convingem să zboare către Burgas şi Varna, dar ne adresăm şi tour-operatorilor, hotelierilor, municipalităţilor şi pieţei internaţionale aeriene.
Şi, aşa, întrebarea "Avem o ţară frumoasă, cum ajungem la ea?" îşi găseşte acum un răspuns: "Nu cu avionul!" Cel puţin nu pe litoral, unde singurul aeroport capabil să ridice turismul de sezon este aproape pustiu. În tot acest timp, ne uităm cu invidie la vecinii de la sud de graniţă, ca la o lecţie pe care nu o putem învăţa niciodată.
Observator - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰
Stiri Sportive Citește și