Antena LIVE

Curs valutar

Magistrala răbdării: trenul pe ruta Bucureşti - Timişoara face mai mult decât zborul de Dubai, dus-întors

Jumătate dintre podurile feroviare stau să cadă, iar jumătate dintre şinele de cale ferate nu sunt funcționale. Pe unele din ele, au crescut... roșii. Începem o nouă călătorie, căutând răspunsuri la aceeași întrebare: "Avem o țară frumoasă, cum ajungem la ea?"

De la 31.10.2018, 10:57
WhatsApp
Vezi și:

În România, pierdem timp ca să nu ne pierdem viața! În trenurile CFR, se circulă cu viteze mai mici decât în secolul trecut, pentru că altfel ne-ar pândi o catastrofă. Jumătate dintre podurile feroviare stau să cadă, iar jumătate dintre şinele de cale ferate nu sunt funcționale. Pe unele din ele, au crescut... roșii. Începem o nouă călătorie, căutând răspunsuri la aceeași întrebare: "Avem o țară frumoasă, cum ajungem la ea?" Cu trenul, o echipă Observator a străbătut România de la un capăt la altul.

Primul drum a fost pe ruta Bucureşti-Timişoara, un coridor european care ar trebui să lege Capitala de vestul Europei. În realitate, sunt peste 500 de kilometri de cale ferată aflaţi la marginea prăpastiei. Mii de oameni călătoresc săptămânal în condiţii greu de imaginat, cu o viteză medie de 50 de kilometri pe oră, în vagoane pline de frustrare, dezamăgire și mâhnire pentru ce am fi putut avea și nu avem. 

Două trenuri circulă direct de la Bucureşti la Timişoara în fiecare zi. Ceferiştii îi spun magistrala 900, dar călătorii o numesc magistrala răbdării. Cu răbdare se înarmează toți cei care urcă în vagoane. 

Când trenul merge de 3 ori mai lent ca acum 89 de ani

Pe acelaşi subiect

Drumul pe celebra magistrală 900 este renumit pentru zecile de minute de întârziere. Naşul ne confirmă.

"Probleme, probleme. Şi la motoare... Are restricţii şi el...", spune bărbatul.

Trec aproape patru ore... şi puţin peste 200 de kilometri!  Ajungem la Craiova, unde începe greul. Porţiunile Cârcea şi Balota încetinesc vagoanele cu până la 30 de kilometri pe oră. De trei ori mai lent decât în urmă cu 80 de ani. 

CONSTANTIN POPA, angajat CFR: Mai demult se mergea cu 50 de kilometri pe oră. Acum se merge cu 30. De mai bine de 10 nu a mai fost ceva, investiţii serioase. Trebuie bani!

170 de restricţii de viteză în 533 de kilometri

Pe cei 533 de kilometri de cale ferată sunt peste 170 de restricţii de viteză. Aşa se irosesc cel puţin două, trei minute, la fiecare frână pusă. Logica e pe cât de simplă, pe atât de cinică: ne pierdem timpul, ca să nu ne pierdem viața. Pentru că doar pe această rută, sunt peste 27 de poduri şi podeţe cu durata expirată. Au fost contruite în anii 60 și orice manevră greșită, în viteză, ar duce la un dezastru.  

CONSTANTIN POPA, angajat CFR: În primul rând, este disconfortul creat călătorului după o călătorie atât de lungă. Dacă nu s-ar respecta viteza restricţionată, normal că ar fi un pericol real!

Așa se face că ajungem în Timișoara abia după 10 ore. Am mers, în medie, cu 50 de kilometri pe oră. În același interval, am fi ajuns cu avionul în Dubai și înapoi. Dar suntem tot în România, o țară încremenită în uitare. 

Pe linia ferată cresc roşiile

În Ciacova, oraș tăiat de pe harta feroviară, trăiesc aproape 6.000 de oameni. Ca să ajungă în Timișoara, iau microbuzele private. 

FILIP PETRU, Primarul localităţii Ciacova: Acum mai funcţionează un tren marfar, o firmă de agricultură care duce cereale. 

De la an la an, ne pierdem căile ferate. România face un pas înainte, doi înapoi, ca într-un dans al distrugerii care lasă în urmă doar ruine. Reparăm anual 16 kilometri, în timp ce 320 se deteriorează. Așa am rămas fără o jumătate din sistemul feroviar. Dintr-un total de 20 de mii de kilometri, pe 10 mii s-a așternut praful. 

Sunt aproape 200 de kilometri de cale ferată în judeţul Timiş pe care trenurile de călători nu mai circulă. În schimb, aici se face agricultură... Cresc roşiile pe calea ferată! Legăturile între localitățile Jimbolia și Lovin, Buziaş şi Jamu Mare, Jebel şi Libling au fost închise. 

"Dacă nu există rentabilitate..."

Şefii de la CFR Infrastructură din Timişoara ne primesc în birourile lor. Au şi o condiţie: să nu filmăm. Aflăm şi motivele pentru care au fost scose de pe aceste rute trenurile de călători.

"Nu mai era rentabil pentru ei. Şi, dacă nu există rentabilitate... Dacă nu îi interesează, cine să circule?!", este răspunsul.

Vina este, aşadar, a oamenilor. Şefii CFR infrastructură nu uită să menţioneze şi realizările. 7 kilometri de cale ferată între Simeria şi Petroşani care nu sunt gata. Ruta Caransebeș-Arad care așteaptă încă aprobari și 27 de poduri, podețe și tuneluri unde se lucrează. Ar urma să fie modernizate peste maximum doi ani.

Acesta este singurul răspuns primit de la Căile Ferate Române:

  • Arad -Timisoara - Caransebes, care este în etapa de emitere a deciziei de mediu de la ANPM
  • Craiova - Drobeta Turnu Severin - Caransebeş - contract încheiat la sfârşitul lunii septembrie, termenul de elaborare fiind de 15 luni. 
  • în derulare sunt şi lucrările de modernizarea a 27 de poduri/podeţe/tuneluri aflate pe raza celor trei regionale Bucureşti, Craiova şi Timişoara, cu termen de finalizare 2018-2020
  • Craiova: 7 poduri şi 7 podeţe - lucrări demarate în trimestrul I 2018, cu termen de finalizare 2019/2020
  • Bucureşti: 7 poduri - termen de finalizare 2019/2020
  • Timişoara: 4 poduri, 1 podeţ (termen de finalizare 2018) şi 1 tunel (finalizat)

Sunt câteva date privind investiţiile din ultimii doi ani. Nimeni nu a vrut să apară într-un interviu să explice situaţia dezastruoasă a infrastructurii feroviare.

Episodul 13 al campaniei ”Avem o țară frumoasă, cum ajungem la ea?”

În următorul episod al campaniei Avem o țară frumoasă, cum ajungem la ea? vom continua înconjurul României cu trenul. Ne îndreptăm spre Suceava, în trenul foamei. 

Redactia Observator

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...

campanii observator observator19 tara poduri cai ferate avem o tara frumoasa
Întrebarea zilei
Vei merge la vot în turul 2 al alegerilor prezidențiale?

DA

NU

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Rezultate oficiale vot diasporă – alegeri preşedintele României! Pe cine au...
Fanatik.ro
Publicat 24.11.2024
Fețe, fețe la prezidențiale – Imagini inedite cu candidații la vot (Galerie...
spotmedia.ro
Publicat 24.11.2024
Nu vă lăsați mințiți
spotmedia.ro
Publicat 23.11.2024
Meteorologii Accuweather anunță 3 zile consecutive de ninsori și viscol în...
Gandul
Publicat 24.11.2024
Secretul succesului suveranistului Călin Georgescu la alegerile prezidențiale....
Adevărul
Publicat 24.11.2024
De ce Carmen Iohannis nu a votat alături de soțul său, Klaus Iohannis, la...
A1
Publicat 24.11.2024
Horoscopul zilei de 25 noiembrie 2024. Peștii sunt perfecționiști. Află ce se...
CaTine
Publicat 24.11.2024
Andrei Rotaru și Cristina, femeia pe care a părăsit-o pentru ispita Diandra, au...
spynews.ro
Publicat 22.11.2024
S-au aliat OFICIAL cu Kosovo împotriva României în războiul de la TAS:...
GSP
Publicat 22.11.2024
Alegeri prezidențiale 2024. Exit-poll, la ora 21.00. Marcel Ciolacu și Elena...
Click.ro
Publicat 24.11.2024
Cel mai sănătos fruct din lume. Are un scor nutrițional de 96 din 100
Useit
Publicat 24.11.2024
Doliu în lumea artistică din România! Artistul a suferit un infarct înaintea...
Redacţia.ro
Publicat 23.11.2024
Ce așteptări au românii de la noul președinte al țării: „O viață mai...
libertatea.ro
Publicat 24.11.2024
Cher a vorbit despre singurul bărbat care s-a despărțit de ea: „Am fost...
ZU
Publicat 24.11.2024
Biscuiți cu dovleac copt și ciocolată, plini de savoare și culoare
Hello taste
Publicat 24.11.2024
6 sfaturi pentru a reduce timpul petrecut de copii în fața ecranului
Deparinti
Publicat 24.11.2024
Cine este Călin Georgescu, independentul care l-a învins și pe George...
ziare.com
Publicat 24.11.2024
Cine pleacă din distribuția seriei Golden Boy – Dragoste rebelă. Este vorba...
Happy
Publicat 22.11.2024
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Lipsa de fier: simptome care trebuie să-ți dea de gândit
Medicool
Publicat 24.11.2024