Trenurile de călători în România adună 3 mii de zile de întârzieri pe an
În universul CFR, un an are peste 3.000 de zile de întârzieri. Atât au pierdut călătorii doar în 2017, în trenurile care au întârziat, în total, opt ani şi jumătate. Asta pentru că liniile de cale ferată se dezintegrează şurub cu şurub, iar depourile unde cândva se reparau locomotive stau să cadă.
De Redactia Observator la 31.10.2018, 20:55În universul CFR, un an are peste 3.000 de zile de întârzieri. Atât au pierdut călătorii doar în 2017, în trenurile care au întârziat, în total, opt ani şi jumătate. Şi asta pentru că liniile de cale ferată se dezintegrează şurub cu şurub, iar depourile unde cândva se reparau locomotive stau să cadă peste ultimii mecanici. Ne pierdem de la an la an gările, vagoanele, speranţele. Şi ne întrebăm tot mai amar: ”Avem o ţară frumoasă, dar cum ajungem la ea?” De la mănăstirile dintre dealurile Moldovei până pe litoralul românesc nu există acum niciun tren care să circule direct.
Ca să ajungi la mare din Suceava ai nevoie să schimbi cel puțin o dată trenul și... de foarte mult noroc. Și asta pentru că legăturile nu sunt perfecte. Riști să ajungi mai târziu decât trenul care pleacă, de exemplu, din Buzău sau București spre Constanța. Ne-am luat și noi biletele.
Spre litoral, cu multă răbdare
La casa de bilete, nimeni nu garantează că prinzi trenul în staţia de legătură. Cât despre despăgubiri...
”Dacă întârzie trenul mai mult de 60 de minute şi e întârziere din cauza şinelor, atunci vi se restituie suma...”, ni se explică la casa de bilete.
Nimic mai fals, însă! Până în 2020, ţara noastră are derogare de la plata despăgubirilor. Trenul IR 1754, în care călătorim, nici măcar nu figurează pe Internet.
570 kilometri de cale ferată leagă Bucovina de Constanţa. Curse directe sunt doar vara. Acum, între Suceava şi Buzău, pe o distanță de 300 de kilometri, facem cinci ore. Şi asta pentru că, în zona Adjud, linia de tren se dezintegrează… șurub cu șurub.
11 ore de la Suceava la Constanța
La Adjud oprim la unul dintre cele mai mari depouri în care se reparau trenurile până acum 10 ani. Acum, e doar o relicvă. O spun chiar mecanicii rămaşi fără vagoane şi locomotive.
(Mecanic): Un tren, ca să fie rentabil trebuie să aibă minim şase vagoane.
(Reporter): Acum cât are?
(Mecanic): 1-2 vagoane.
După aproape 11 ore de la plecarea noastră din Suceava, ajungem la Constanţa. 11 ore pentru 570 de kilometri. Ar fi cam cât un drum cu avionul din Bucureşti până în Tokyo, Japonia, țară, unde, pentru 3 minute de întârziere într-un an, șeful Căilor Ferate a demisionat. La noi, doar în 2017, trenurile CFR au adunat 4,53 de milioane de minute de întârzieri.
Gările pustii ale litoralului
Plecăm să vedem cum arată gările spre staţiunile de pe litoral. Prima oprire, Eforie. Aici, găsim doar impiegatul și... câteva feline, stăpâne absolute ale liniilor.
”Da, deci așa se întâmplă, lipsă de personal. Așa au hotărât dumnealor!”, spune șeful de gară.
La Neptun, şinele au şi câte doi-trei centimetri distanţă între ele. Şuruburile au dispărut demult, iar traversele de lemn sunt crăpate. Mecanicii se descurcă aşa cum pot atunci când intervin defecţiuni.
Marian Pavăl, fost conductor: Până vine piesa de la mentenanță, iei piesa de la altă locomotivă. Suntem nevoiți să o tragem pe cea de la care luăm piese.
Realitatea este şi mai gravă. O aflăm abia atunci când oprim camera de filmat.
”Firma de mentenanţă este în insolvenţă. Nu mai fac datorită faptului că mulţi directori au fost luaţi de DNA”, ni se explică.
Reacția CFR
Până la difuzarea acestui material, şefii Căilor Ferate Române au refuzat să ne acorde un interviu. Au explicat însă în scris că monitorizează situaţia catastrofală a infrastructurii pe care o administrează.
"Starea tehnică a elementelor infrastructurii feroviare - poduri, podeţe, tuneluri, linii şi instalaţii - este monitorizată permanent cu personal de specialitate, iar aceste acţiuni de urmărire continuă sunt concretizate prin măsuri operative care garantează siguranţa feroviară, restricţiile de viteză impuse la ora actuală pe anumite componente ale infrastructurii feroviare reprezintă măsuri restrictive care garantează menţinerea siguranţei în traficul feroviar", este explicația scrisă de la CFR.
Campania ”Avem o țară frumoasă, cum ajungem la ea?”, episodul 15
În episodul 15 al campaniei Avem o țară frumoasă, cum ajungem la ea?, turul feroviar al echipei Observator se încheie în locul din care am pornit. Adică în Bucureşti, pe o magistrală refăcută integral cu fonduri europene, care a costat aproape dublu faţă de planurile iniţiale.
Observator - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰
Stiri Sportive Citește și