După noi, gunoiul. Străinii ne trimit gunoaie, iar noul şef al Gărzii de Mediu îşi dă aprobarea. Deşeurile ajung chiar şi din ţările africane
România se îneacă în gunoaiele trimise de străini. După ce ne-au umplut graniţele terestre cu mii de tone de deşeuri ilegale, a apărut o nouă poartă pentru afaceri murdare: Dunărea, o adevărată autostradă a gunoiului. Poliţiştii de frontieră au descoperit mai multe barje pline cu deşeuri. În loc să le trimită de unde au venit, şeful Gărzii de Mediu a decis să le descarce în zona liberă din portul Constanţa.
De Bianca Iacob la 30.09.2021, 19:50- Dupa noi, gunoiul. strainii ne trimit gunoaie, iar noul sef garzii de mediu isi da aprobarea. deseurile ajung chiar si din tarile africane
România. Groapă de gunoi pentru mulți. În imagini sunt aproape o mie de tone de deșeuri, trimise cu două barje pe Dunăre. Oficial, cu destinația Turcia. În realitate, de câteva zile, gunoaiele de care au vrut să scape străinii se află în portul Constanța. Din țară de tranzit, România se transformă în paradisul gunoaielor.
Comisar Bacaim: În momentul în care deșeurile sunt descărcate pe teritoriul național, acestea devin deșeuri românești
Cele două barje au plecat din Bulgaria. Încărcate cu o cantitate care ar umple 50 de TIR-uri. O firmă din Sofia a comandat transportul, o firmă românească s-a angajat să ducă marfă în portul din Constanţa, şi de acolo să fie încărcată pe vapoare, cu destinaţia Istanbul. Transportul a fost interceptat în iunie şi-a făcut cale întoarsă, dar a revenit în august, cu încărcătura. aranjată altfel.
Comisar Maruşca: În acte aveam fier, în acte aveam sticlă, în acte aveam hârtie, însă dedesubt pentru că folosesc o metodă denumită "capac" - la suprafață marfă vizibilă în documente, iar în interior efectiv gunoaie.
- Faimoasa roşie de Izbiceni, din mijlocul gunoaielor, pe mesele românilor. Crescută cu apă contaminată, în...
- Plaja de la Costinești, sufocată de gunoaie. Turiștii împart nisipul cu caserole goale, mucuri de ţigară,...
- 4.500.000 de tone de gunoi, anual în România. Procuror: "E apocalipsă şi trag semnale de alarmă până când...
Peste 13 mii de tone au fost aduse în România doar în ultimul an
E un tertip pe care îl folosesc firmele care ne trimit gunoaie sub formă de marfă. Peste 13 mii de tone doar în ultimul an. Un fenomen atât de complex, încât au apărut brokeri de deșeuri, care fac legătura între firme și aranjează transporturi pe șosele, pe mare, mai nou și pe Dunăre. HARTA Șapte barje au venit pe aici de la începutul anului, cu deșeuri trimise din Bulgaria, Ungaria, Slovenia și Italia.
Tanczos Barna: Încearcă să folosească dunărea că autostrada a gunoaielor pentru că în barjă intră mai multă cantitate. Aceste lucruri se analizează, se caută soluții la fiecare dintre ele
Soluțiile găsite în cazul barjelor cu deșeuri de pe Dunăre? La o zi de când a preluat conducerea Gărzii Naționale de Mediu, noul comisar general a semnat o decizie prin care un transport şi mai mare, de data asta din Ungaria, să fie descărcat în zona liberă din portul Constanța. Unde gunoaiele ar urmă să fie sortate. Ungaria n-a mai răspuns, iar Turcia a transmis că nu acceptă deșeuri. Şi barjele venite din Bulgaria ar fi avut aceeaşi soartă. Noul şef al gărzii de mediu nu ne-a răspuns la telefon. Ne-a contactat în schimb secretarul de stat care l-a pus în funcţie.
Reporter: La o zi după ce l-aţi numit, comisarul general interimar spune aşa: să se descarce barjele din Ungaria care fac obiectul unei cercetări penale în portul constanţa, în zona liberă.
Andrei Corlan, Secretar de Stat: Daţi-mi voie.
Reporter: Ce se întâmplă cu gunoaiele astea?
Andrei Corlan, Secretar de Stat: Cu gunoaiele astea... Voi verifica ce se întâmplă cu ele.
Reporter: Păi haideţi să verificăm acum.
Andrei Corlan, Secretar de Stat: Se sortează şi după care ceea ce nu corespunde se trimite în ţara de origine.
Reporter: Se poate face sortarea acolo în portul Constanţa, în zona liberă?
Andrei Corlan, Secretar de Stat: În măsura în care ar exista instalaţii, s-ar putea face. În momentul de faţă, din informaţiile pe care le deţin, vorbim doar de sortare manuală. Părerea mea că nu e foarte funcţională, dintr-un morman de gunoi să alegi ce îţi convine.
Octavian Berceanu: Zona liberă nu este o zonă unde se face sortare de deșeuri. Nu e o platformă de sortare, e o zonă de sortare unde se iau produse. Eu cred că trebuie să existe niște instituții ale statului care, altele decât garda de mediu, care să își arunce un ochi pe aceste documente
Importul de gunoaie a devenit marea problemă a României, care a ajuns să primească deșeuri inclusiv din țări africane.
Comisar Bacaim: Atât noi, cât şi ţările din Asia, Africa am devenit o piaţă pentru aceste deşeuri
Pentru străini e mai ieftin să le trimită la noi decât să le distrugă, pentru firmele din țară e o afacere profitabilă: primesc bani sub pretextul că le reciclează, dar de fapt multe ajung în ape, pe câmpuri, sau direct în brațele autorităților, care nu mai știu ce să facă cu ele. Așa cum se întâmplă de mulți ani, de exemplu, cu 12 mii de tone de deșeuri rezultate din industria aluminiului, aduse din Croația și abandonate tot în portul Constanța.
Reporter: Sunt hibe din legislație de care se folosesc firmele pentru a trece aceste transporturi cumva.
Cszabo Barna: Aceste portițe trebuie închise din punct de vedere legislativ, de aceea am spus că trebuie să modificăm legislația și până la sfârșitul lunii sper să avem ordonanță de urgență aprobată
Mai puține puncte de trecerea a frontierei, dotate cu scannere, pentru a limita transporturile ilegale de deșeuri. E doar primul pas din schimbările pe care le cerem în campania După noi, Gunoiul. Un program national de reciclare în școli și puteri sporite pentru Garda de Mediu – sunt si alte soluții de care România are nevoie, pentru a deveni din țara gunoielor, o țară curată.
SOLICITĂRILE OBSERVATOR, PENTRU O ŢARĂ MAI CURATĂ
- Reducerea punctelor de frontieră, pentru limitarea importurilor ilegale de deşeuri;
- Puteri sporite pentru comisarii Gărzii Naţionale de Mediu;
- Program naţional de colectare selectivă şi reciclare în şcoli.