Experiment Observator. Trei site-uri de comerț din România și-au păcălit clienții. Ce produs primești dacă îți comanzi o haină de pe ele
Atenţie la site-urile de pe care faceţi comenzi în această perioadă! Online-ul este plin de magazine care una prezintă dar alta trimit clienţilor. Atraşi cu preţuri extrem de mici, reduceri greu de refuzat şi fotografii trucate, mulţi români cad în capcana unor indivizi cărora li se dă greu de urmă. Echipa Observator a discutat cu mai mulţi păgubiţi şi a făcut un experiment pentru a afla cum se desfăşoară aceste înşelătorii în mediul virtual.
De Greta Neagu la 25.11.2022, 20:57Mădălina Sandu, clientă: Mi-a atras atenţia o promovare asupra unei salopete de schi. Era undeva în timpul iernii, aveam nevoie să merg la munte. Poza era superbă, iar realitatea a fost de groază. Ca să descriu cu adevărat, materialul era ca cel al căptuşelii unui sicriu. O luasem şi pe culoarea alb.
Mădălina şi Alina sunt doar două dintre cumpărătoarele înşelate online prin promoţii sau fotografii mincinoase.
Mădălina Sandu, clientă: Am încercat să sun la numărul lor de telefon, nu răspundea nimeni, bineînţeles. Am trimis mailuri, nu mi-a răspuns nimeni, niciodată. Banii n-au mai fost returnaţi niciodată.
Alina Digniri, clientă: Mi-am dat seama că e un site fals, o fantomă, de fapt. Ulterior au fost oprite comentariile.
- Cum eviţi o ţeapă de zile mari: Reguli ca să fii sigur că sejurul de Revelion nu se transformă într-un coşmar
- Schema prin care un cuplu a furat 400.000 de lei de la magazinele online. Se foloseau de opţiunea de retur a produselor
- Inventivitate fără limite. Cum au reuşit doi bucureşteni să dea o ţeapă de zeci de mii de euro cu haine...
Sabah Shop, Hebba.ro şi Zasha.ro sunt doar câteva nume de magazine care şi-au păcălit în acest fel clienţii.
Greta Neagu, reporter Observator: Vom comanda şi noi o rochie de pe unul dintre site-urile despre care mai multe cliente au reclamat nereguli. Am plasat comanda, rămâne de văzut ce fel de produs vom primi. După patru zile lucrătoare am primit şi coletul. Doar că rochia nu e verde, aşa cum am comandat-o. O să sunăm pentru retur.
În urma sesizărilor Observator, Protecţia Consumatorilor a amendat una dintre firme cu 45.000 de lei
În plus, produsul are un defect, măsura nu este cea comandată şi, de altfel, rochia nu are nicio etichetă. Magazinul online nu are afişat niciun număr de telefon ca să facem returul, lucru care ar trebui să dea de gândit oricărui client.
Greta Neagu, reporter Observator: Platformele nelegitime folosesc un aşa-zis formular de contact. Nu este suficient un astfel de formular de contact. Ei au trimis, practic, ce mai aveau pe stoc. Au considerat că în loc de verde, vreau bej.
Șeful Protecţiei Consumatorilor a oferit echipei Observator explicaţii.
Horia Constantinescu, președinte ANPC: Fără să se gândească, în acelaşi timp, că probabil vor mai fi câteva mii de consumatori într-o situaţie similară cu a lui. Înşelăciunile se înmulţesc în prag de sărbători, când cresc şi comenzile.
Siviu Stahie, specialist în securiatea informatică: În perioada aceasta, a sărbătorilor, apar foarte multe magazine false care nu acceptă plata cu cardul, de exemplu. Sunt de acord doar să trimită produsul, prin curier, cu plata ramburs.
În urma sesizărilor Observator, Protecţia Consumatorilor a transmis că una dintre firmele din spatele site-urilor cu reclamă falsă a primit o amendă de 45.000 de lei pentru informaţii înşelătoare, depăşirea termenului de rambursare a contravalorii, dar şi pentru alte abateri repetate.