Pe autostrada A10 Sebeş-Turda, prima construită integral după 1989, încă se circulă cu limită de viteză de 60 km/oră. Unde s-au împotmolit lucrările
Uite autostrada, nu e autostrada. Şoseaua de mare viteză Sebeş-Turda, pe care ar fi trebuit să circulăm deja de luna aceasta, fără niciun fel de restricţie, bate pasul pe loc. Asta deşi a fost inaugurată cu fast în noiembrie, anul trecut! De atunci şi până acum nu s-a schimbat însă nimic. Pe bucăţile de drum cu probleme, unde ar trebui să se lucreze la foc automat, muncitorii sunt scumpi la vedere.
De Alex Prunean la 08.04.2022, 21:21Noiembrie 2021. Momentul când, după 7 ani de aşteptare, şoferii au putut circula în sfârşit pe autostrada Sebeş-Turda. Cu restricţii de viteză, e drept, şi la un moment dat chiar pe un singur sens din cauza unei alunecări de teren. Constructorul a primit un ultimatum să rezolve problema până la începutul acestei luni. Rezultatul? "Ora 13 şi un minut, absolut nimeni pe şantier. Data trecută era măcar aici un paznic care ne-a luat la rost, dar acum nici măcar el nu mai este. Aşteptăm, să nu fie în pauza de masă. Nimeni ...", arată reporterul Observator Alex Prunean.
Şi nimeni nu a lucrat toată ziua. Cei care decontează situaţia sunt tot şoferii care în zona localităţii Oiejdea circulă în continuare doar pe un singur sens, cu maximum 60 de km la oră.
Penalizări de milioane de euro pentru întârzierea lucrărilor
"Acum, şoferii ar fi trebuit să poată circula deja, prin acest loc, cu 130 de kilometri pe oră, dar, după cum vedeţi, în continuare, în loc de asfalt, avem un munte uriaş de pământ. Pentru întârzierile de până acum, constructorul trebuie să plătească, deja, penalizări de 16,4 milioane de euro, cam cât a costat un kilometru şi jumătate din această autostradă", spune Alex Prunean.
"Ei sunt în întârziere, sunt penalizaţi cu 15% din valoarea contractului. Sezonul de construcţii a început deja pe 15 martie. Am dat dovadă de cea mai mare bunăvoinţă deschizând inclusiv circulaţia pe acest drum cu condiţia ca până în aprilie să termine această secţiune", susţine Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR.
Şoferii, nevoiţi să se înarmeze cu răbdare
Puţinii muncitori rămaşi pe autostradă lucrează la amenajarea spaţiilor de servicii, dar ... fără spor. Acum, cu restricţii de circulaţie, drumul pe autostradă, între Sebeş şi Turda, este parcurs în aproximativ o oră. Cam tot atât trebuie să se abţină şi şoferii care au nevoie la toaletă pentru că nici spaţiile de servicii, la care s-a lucrat întreaga iarnă, nu au fost finalizate. De fapt încă nici măcar nu a început lucrul la zidirea toaletelor. "Este programat să se termine până în vară", spune un muncitor, ridicând din umeri.
Şoferii sunt resemnaţi: "Nu respectă termenii. Eu nu cred că le respectă degrabă. Mai au mult de lucru încă acolo", crede unul dintre ei.
Autostrada Sebeş-Turda leagă A1 de A3
Autostrada Sebeş-Turda are o lungime de 70 de kilometri şi leagă şoseaua de mare viteză A1 de A3. Aceasta este prima autostradă construită de la zero şi inaugurata după 1989, dar şi cea care ne-a costat cel mai mult. În medie, un kilometru de autostradă a înghiţit 10 milioane de euro.