Video Este gata prima autostradă construită în întregime după 1989. Autostrada A10 Sebeș - Turda, deschisă complet circulaţiei, dar cu restricții
Ultima parte a Autostrăzii A10, Sebeş-Turda, este dată astăzi în folosinţă după ani întregi de lucrări. Vorbim despre prima autostradă pe care autorităţile din ţara noastră reuşesc să o construiască în întregime dupa 1989. După inaugurarea de astăzi, şoferii vor putea să circule fără întrerupere de la Sibiu la Cluj-Napoca.
La ora 14.00 se va da în folosință acest lot de autostradă. Se va circula mult mai ușor, mult mai rapid și, cel mai important, se va circula mult mai în siguranță. Dacă până acum, între Cluj Napoca și Sibiu, șoferii făceau pe DN1 chiar și 4 ore, acum timpul se va reduce la jumătate, relatează reporterul Observator Alex Prunean. Este vorba despre un lot de doar 24 de kilometri, dar, pe cât de scurt, pe atât de problematic, pentru că i-au luat 7 ani constructorului să îl realizeze. Au fost 7 ani plini de blocaje, atât din cauza studiului de fezabilitate, dar și din cauza slabei mobilizări, astfel că nu de multe ori statul a vrut să renunțe la contractul cu acest constructor.
În cele din urmă, însă, traficul se va deschide pe această porțiune din autostrada Sebeș – Turda, însă cu foarte multe restricții. Pe tot lotul, șoferii vor circula în regim de drum european, maxim 100 km/oră, pentru că, încă nu au fost puse în totalitate gardurile de protecție de pe marginea autostrăzii, atfel că în orice moment un animal sălbatic poate să ajungă pe șosea. De asemenea, pe o porțiune de 2 kilometri, în zona Oiești, acolo unde constructorul se confruntă cu o mare alunecare de teren, șoferii vor fi nevoiți să circule pe o singură bandă, iar acest lucru nu se va schimba mai devreme de luna aprilie a anului viitor, când se va face recepția finală.
Autostrada Sebeș – Turda: Lotul 2, deschis din această după-amiază
Circulaţia pe Lotul 2 din Autostrada Sebeş - Turda se deschide marţi, cu restricţii pe o distanţă de 1,5 kilometri, care vor fi menţinute până în primăvara anului viitor.
- Autostradă, blocată de morminte. 23 morminte şi 3 aşezări care datează din Evul Mediu stau în calea drumului...
- Autostrăzile din România, ca drumurile comunale: "E dezastru. Parcări nu, WC-uri nu. Nu ne descurcăm prea bine"
- 10 kilometri de TIR-uri, la ieșirea din România. Șoferii dau testul răbdării la Vama Nădlac, din cauza unei noi...
Ministerul Transporturilor a transmis că ”deschiderea circulaţiei nu va însemna însă că antreprenorul va fi scutit de finalizarea tuturor lucrărilor, aşa cum prevede contractul”.
”Marţi, 30 noiembrie 2021, se deschide circulaţia pe Lotul 2 din Autostrada Sebeş – Turda, conform Planului de Management de Trafic aprobat de către CNAIR şi IGPR. Menţionăm că traficul va rămâne restricţionat pe o bandă pe sens, pe o distanţă de 1,5 km, până în luna aprilie-mai 2022. În zona Dealului Oiejdea, unde au apărut alunecări de teren, una dintre căi nu este încă finalizată. Ca atare, pe acest sector -de 1,5 km- se va circula în ambele sensuri, dar pe o singură cale, în regim de Drum Naţional. Situaţia a impus limitarea vitezei la 60 km/h în zona respectivă, dar şi limitarea la 100 de km/h pe restul lotului 2”, a anunţat Ministerul Transporturilor, potrivit News.ro.
A fost decisă deschiderea circulaţiei anul acesta, dar cu restricţiile impuse de situaţia din teren, precizează reprezentanţii ministerului, adăugând că ”deschiderea circulaţiei nu va însemna însă că antreprenorul va fi scutit de finalizarea tuturor lucrărilor, aşa cum prevede contractul”.
”Deşi se află în întârziere, antreprenorul şi-a asumat că încheie toate lucrările, până în aprilie 2022”, a mai transmis ministerul Transporturilor.
Contractul pentru Lotul 2 al A10, semnat în noiembrie 2014
Contractul pentru Lotul 2 al A10 (Sebeş-Turda) a fost semnat în noiembrie 2014, cu Asocierea Aktor S.A.- S.C. Euroconstruct Trading SRL şi avea iniţial ca termen de finalizare a lucrărilor luna octombrie 2016. La momentul semnării, valoarea contractului era de aproximativ 550 de milioane de lei, fără TVA, o sumă deloc mică pentru acea perioadă, subliniază Ministerul Transporturilor.
”În atribuţiile Asocierii intra, conform contractului, inclusiv elaborarea Proiectului Tehnic, în baza căruia urma să se construiască acest sector de autostradă. Însă, chiar propriul proiect a început să creeze probleme antreprenorului, care a intrat într-o cascadă de întârzieri. Astfel, o lucrare care ar fi trebuit să dureze 2 ani, a ajuns să dureze peste 7 ani”, relatează reprezentanţii ministerului.
Aceasta în condiţiile în care pe toate celelalte 3 Loturi ale A10, se circulă deja, pe primele două încă din vara anului 2018. ”Nici acum nu se poate vorbi despre recepţia lucrării, ci doar despre deschiderea circulaţiei, între Alba Iulia Nord şi Aiud, unde se află cei aproximativ 24 de km ai Lotului 2, nefinalizat în totalitate, din cei 70 de km ai A10”, conchid reprezentanții ministerului.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰