Video Alunecarea de teren de pe tronsonul A3 ar putea duce la reconfigurarea Autostrăzii Transilvania. Şofer: "Cred că ies în pensie şi n-o să văd"
Când nu se împiedică în lilieci şi urşi, autostrăzile de la noi se dărâmă singure. Pe o şosea de mare viteză ce părea să fie singurul drum cu prioritate al unui constructor au apărut deja problemele. Este vroba de tronsonul A3, Nădăşelu- Zimbor, unde s-a produs o alunecare de teren uriaşă. Dezastrul era previzibil, dar nimeni nu a ţinut cont de asta înainte de a trece la treabă.
În ultimele luni, a fost o mobilizare exemplară pe şantierul autostrăzii Transilvania, între Nădăşelu şi Zimbor, din judeţul Sălaj. Când toată lumea spera că, în sfârşit, o autostradă de la noi va fi terminată înainte de termen, inevitabilul s-a produs. O alunecare masivă de teren a tăiat avântul tuturor.
Alex Prunean, reporter Observator: Pentru a vă face o idee despre cât de gravă este situaţia, imaginaţi-vă că tot acest deal imens a alunecat la vale zeci de metri, până în locul prin care ar fi trebuit să treacă autostrada. După cum vedeţi, versantul este în continuare instabil, astfel că terenul riscă să facă în continuare probleme.
Ionuţ Ciurea - Asociatia Pro Infrastructura: În momentul în care îţi pleacă cu totul şi îţi pleacă mult de dedesubt, planul de alunecare este, se pare, la adâncime. O să vedem exact la ce adâncime..poate să fie mult sub 10 metri. Trebuie să se facă nişte studii geo aprofundate.
Studii care existau şi până acum, pentru că actualul constructor nu este primul angajat de stat să facă acea porţiune de autostradă, dar, se pare că nimeni nu a ţinut cont de ele.
- Alunecare masivă de teren, pe traseul Autostrăzii Transilvania. Versantul unui deal s-a prăbuşit pe tronsonul A3...
- Nelu Iordache, "Regele asfaltului", condamnat deja la ani grei de închisoare, mai are câteva dosare penale care...
- Au început lucrările pe tronsonul de autostradă dintre Piteşti şi Curtea de Argeş, care trebuie să fie gata...
Alex Prunean, reporter Observator: Instabilitatea terenului din zonă nu era cunoscută doar de cei de la drumuri, ci şi de constructori, pentru că aceeaşi firmă a construit şi lotul învecinat de la Gilău la Nădăşelu. La aproape trei ani de la inaugurare, pe acest lot, continuă să apară probleme.
Ionuţ Ciurea - Asociatia Pro Infrastructura: Constructorul era avertizat şi de experienţa proprie şi de experienţa altor constructori de dinainte şi de studiile geo şi rapoartele geo care s-au făcut şi au fost puse la dispoziţia lui.
Acum, nu doar că proiectul va fi mult mai scump, dar există riscul ca şi termenul de finalizare să fie depăşit. În ultimă instanţă, se ia în calcul chiar modificarea traseului, lucru extrem de complicat, având în vedere că totul este finanţat din fonduri europene.
Cine plăteşte pentru costurile sumplimentare
Marcel Boloş, fost ministru al fondurilor europene: Studiile acestea, chiar dacă se fac şi sunt bine întocmite, riscul de alunecare de teren nu dispare. Am mai avut, toate ţările din Europa de Est şi ...din implementarea acestor proiecte s-au confruntat cu astfel de situaţii.
Am încercat să aflăm cine va plăti toate aceste costuri suplimentare, dar nici cei de la drumuri, nici constructorul, nu ne-au răspuns la telefon sau la mesaje.
Şoferii s-au obişnuit cu astfel de situaţii şi nici nu mai îndrăznesc să spere la o infrastructură ca afară.
- Cum circul de 15 ani, de când sunt şofer de camion, numai pe naţional. Cred că ies în pensie şi n-o să văd, spune un şofer.
"Nu se vrea. Cineva are interesul să nu se facă autostrăzi. Ce ne trebuie nouă autostrăzi? Ne-am obişnuit, trafic mare, aceleaşi drumuri, maşini cât mai multe, bunăstare este...", spune un alt conducător auto.
Tronsonul dintre Nădăşelu şi Zimbor are o lungime de aproape 30 de kilometri şi un cost mediu de 9,4 milioane de euro/km. Termenul de finalizare ar fi toamna anului 2023.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰