Nouă problemă pentru Europa: zeci de nave cu gaz natural lichefiat stau blocate pe mare. De ce nu pot descărca
Zeci de nave care transportă gaz natural lichefiat stau blocate în largul Spaniei și a altor țări europene. Nu pot descărca deoarece instalațiile care transformă gazul natural lichefiat transportat pe mare înapoi în gaz sunt pline, arată o analiză Reuters.
De Redactia Observator la 18.10.2022, 15:44Criza energetică traversată de Europa după ce Rusia a tăiat livrările de gaze naturale a determinat continentul să caute combustibil în alte surse, inclusiv GNL, gaz natural lichefiat. Dar aglomeraţia de nave încărcate cu GNL din largul Spaniei arată lipsa capacității de "regazificare” a Europei, relatează Reuters. Peste 35 de nave cu GNL plutesc în largul Spaniei și în Marea Mediterană, cel puțin opt nave fiind ancorate doar în Golful Cadiz, potrivit surselor citate de Reuters.
Europa nu are capacitatea de regazificare
Zecile de nave cu gaz natural lichefiat care stau la coadă în largul coastelor europene au stârnit îngrijorări cu privire la capacitatea Europei de a procesa livrările de GNL necesare pentru a compensa lipsa gazelor naturale livrate prin conductele rusești.
Spania are libere săptămâna aceasta doar șase sloturi la terminalele sale de regazificare pentru GNL, susţine o sursă din industrie. Foarte puţin comparativ cu numărul de nave care stau la coadă în largul coastelor sale. Spania are șase terminale în total. În plus, există nave cu GNL ancorate şi în apropierea altor țări europene, ceea ce înseamnă că așteaptă şi ele la coadă.
- Gaze, propunerea UE: plafon dinamic de preț pe 3 luni și achiziții comune obligatorii de până la 15%
- Primele imagini subacvatice cu gazoductul Nord Stream 1 spart: lipsesc 50 m de conductă. Au fost explozii puternice,...
- Preţul gazelor naturale în Europa este la cel mai scăzut nivel din ultimele 3 luni
Lipsa instalațiilor de regazificare şi a conductelor care conectează țările cu astfel de instalații de alte ţări europene, înseamnă că gazul natural lichefiat care pluteşte în larg nu poate fi utilizat. "Vedem un număr mare de nave care așteaptă în largul mării în sudul Spaniei sau care se învârt în Mediterană, iar altele așteaptă în largul Marii Britanii", a declarat Alex Froley, analist de GNL.
Blocajele, agravate de scăderea cererii industriale, de vremea mai caldă şi de preţuri
Blocajele sunt agravate şi de alţi factori: cererea industrială mai scăzută, din cauză că economia Europei încetinește, consumul intern sub aşteptări din Spania, din cauza vremii neobișnuit de calde. O altă cauză, potrivit analistului Alex Froley, o reprezintă prețurile. Unele nave vor să-și vândă încărcăturile de GNL la un preț mai mare, faţă de cel actual, pe măsură ce Europa intră în iarnă şi scad temperaturile, prin urmare cresc preţurile. Vor să compenseze astfel costurile suplimentare cauzate de şederea în larg.
Dacă blocajul nu se va încheia în curând, navele vor căuta alte porturi în afara Europei pentru a-și descărca GNL. Luni, 17 octombrie, China a oprit vânzările de GNL către clienţi străini pentru a se asigura că are stocuri suficiente. Jucătorii de pe piața de GNL spun că decizia ar putea face ca mai multe nave să se îndrepte din Europa spre Asia.
Cu cele șase terminale ale sale, Spania are cea mai mare capacitate de regazificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul de GNL și 44% din capacitatea de stocare a GNL în UE. Depozitele de gaz din Spania sunt pline în proporţie de 80%, aproape de limita lor tehnică, conform datelor publicate de Enagas, operatorul național al rețelei de gaze din Spania. "Aceste date sunt foarte optimiste în ceea ce privește garantarea alimentării cu energie pentru la iarnă”, a spus un purtător de cuvânt al Enagas.
Lipsa infrastructurii de conducte înseamnă că acest gaz nu poate fi transportat în alte țări europene. Săptămâna aceasta, liderii Franței, Germaniei, Spaniei și Portugaliei se vor întâlni pentru a încerca să ajungă la un acord privind conducta MidCat care ar putea transporta gaz spaniol - și, în viitor, hidrogen - în Europa Centrală. MidCat ar reprezenta o a treia conexiune de gaz între Franța și Spania, iar Madridul, Lisabona și, mai recent, Berlinul, spun că ar ajuta Europa să-și reducă dependența de gazul rusesc.