"Parcă cineva le pune drojdie să crească aceste preţuri". Oficialii discută despre plafonarea preţurilor la carburanţi. Cât ar putea costa un litru de benzină sau motorină
Preţul ridicat al carburanţilor a devenit o problemă tot mai apăsătoare pentru milioane de români. În timp ce unele state europene au luat deja măsuri, la Bucureşti nimeni n-a venit cu o soluţie. Oficialii discută despre reducerea accizei sau a TVA, în timp ce transportatorii cer de urgenţă plafonarea preţurilor pentru următoarele luni.
De Mădălina Chiţac la 15.06.2022, 22:08Anul trecut, un litru de motorină se vindea, în medie, cu 5,6 lei, la fel şi unul de benzină. Acum, un litru de motorină costă 9,2 lei pe litru, iar cel de benzină 8,7 lei. Vorbim, aşadar, despre o creştere de peste 60 de procente la motorină şi de peste 50% la benzină, într-un singur an.
Şoferii spun că le-a ajuns cuţitul la os.
Reporter: Câţi bani cheltuiţi pe lună ca să mergeţi cu maşina?
Şofer: În jur de 3 mii, 3.200.
- "Dă-i, apasă! Un leu şi ceva, gata!". Șoferii continuă să picure carburantul în rezervoare și să...
- Acciza la carburanți ar putea fi redusă pe o perioadă determinată. Kelemen Hunor: "Nu putem plafona preţul...
- "Până nu scad prețurile, nu ne oprim!". Au început protestele în țară din cauza carburanţilor scumpi....
Reporter: Anul trecut vă mai amintiţi câţi bani cheltuiaţi?
Şofer: Până în 2 mii de lei. S-a dublat, pur şi simplu s-a dublat.
Reporter: De cât aţi alimentat ultima dată?
Şofer: Undeva la 300 de lei.
Reporter: Şi cât vă ajunge?
Şofer: Păi am noroc că e consumul foarte puţin. Îi consumă undeva la 4%. Că altfel, trăgeam pe dreapa, mergeam cu căruţa.
Mă uit în fiecare zi. Parcă cineva le pune drojdie să crească aceste preţuri, spune un şofer.
Augustin Hagiu, preşedinte FORT: Trei luni de plafonare, sau 6 luni de plafonare le poate permite să găsească soluţia.
Reporter: Plafonarea la cât o vedeţi făcută?
Augustin Hagiu, preşedinte FORT: La un euro.
Ce ar însemna reducerea TVA-ului la carburanţi, de la 19 la 5%
USR îşi doreşte, în schimb, reducerea TVA-ului la carburanţi, de la 19 la 5%. Există însă şi discuţii despre reducerea accizei.
Cătălin Drulă, preşedinte interimar USR: Problema este cu taxele foarte mari. Şi mai ales TVA, care e o taxă procentuală. Deci, cu cât creşte preţul de bază, cu atât creşte preţul per ansamblu.
Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne: Guvernul se uită şi la taxele şi la ceea ce ţine de reglementarea noastră, reducerea accizei… sunt lucruri la care ne uităm.
Economiştii spun însă că reducerea TVA nu e o soluţie.
Adrian Măniuţiu, analist economic: Ar fi o mare eroare să se lucreze astăzi pe reducerea tva-ului sau pe reducerea accizei pentru că reprezintă nişte venituri sigure şi esenţiale pentru echilibrul bugetului de stat.
Cât despre plafonare...
Adrian Măniuţiu, analist economic: Nicio reţea de distribuţie şi nicio benzinărie nu poate fi forţată să vândă nelimitat la acel preţ.
Plafonarea a fost făcută în Ungaria, iar măsura mai e în vigoare până la 1 iulie. Acolo, preţul a fost limitat la 1,3 euro pe litru şi statul plăteşte diferenţa cerută de benzinării. În cazul în care România ar stabili un preţ maxim de 6 lei pe litru, la un consum anual de aproximativ şapte miliare de litri, statul ar trebui să vină cu peste 20 de miliarde de lei, pentru a compensa diferenţa.