Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Litrul de motorină a sărit pragul de 9 lei - o creștere de 50% a prețului, de la începutul anului

Litrul de motorină a sărit de pragul de 9 lei. De la începutul anului, motorina s-a scumpit cu 50% şi nu există niciun semn că lucrurile se vor opri aici.

de Redactia Observator

la 13.06.2022 , 15:58

pompă de motorină Litrul de motorină a sărit pragul de 9 lei - o creștere de 50% a prețului, de la începutul anului - Shutterstock (imagine ilustrativă)

În zona Barbu Văcărescu, Bucureşti, nicio staţie nu mai comercializează motorină standard sub preţul de 9 lei pe litru. Cel mai scump litru de motorină se găsea la finalul săptămânii trecute în continuare în staţiile MOL din zonă, în timp ce carburant ceva mai ieftin putea fi cumpărat de la benzinăriile Petrom sau Lukoil, notează Ziarul Financiar, citat de MEDIAFAX.

Comparativ cu începutul acestui an, litrul de motorină este cu 50% mai scump

Spre exemplu, în zona bunurilor de larg consum laptele s-a scumpit cu 7,4% în primele trei luni ale anului faţă de perioada similară a anului trecut, doar hrana pentru animale având un ritm mai accelerat de scumpire, de 34%, în perioada analizată, conform unor date GfK.

Articolul continuă după reclamă

La nivelul UE, la începutul acestei luni a fost anunţat cel de-al şaselea pachet de sacţiuni împotriva Rusiei, inclusiv cu privire la petrolul rusesc. „Această decizie va duce la reducerea efectivă, cu aproximativ 90%, a importurilor de petrol din Rusia către UE până la sfârşitul anului“, au anunţat liderii europeni. În 2021, UE a importat ţiţei în valoare de 48 de miliarde de euro şi produse petroliere rafinate în valoare de 23 de miliarde de euro din Rusia.

Pe acelaşi subiect

La nivelul UE, dependenţa de im­porturile de petrol este de circa 96%, după cum arată statisticile mai recente ale Comisiei Europene aferente anului 2020, iar Rusia reprezintă un sfert din aceste importuri.

Oamenii de rând, cei care suferă în urma embargoului impus petrolului rusesc

Astfel, consecinţele unui embargo pe petrolul rusesc sunt în continuare greu de estimat, dar este de aşteptat ca presiunea pe preţ să rămână extrem de ridicată. În cazul României, producţia internă de petrol asigură a treime din necesarul de consum, estimat la 10,4 milioane de tone în 2020, restul este importat.

Pe datele din 2020, Kazahstanul este cel mai important partener al României pentru importurile de petrol, 51% din cantităţile importate venind de acolo. Apoi, vine rândul Rusiei cu o treime din necesarul de import, 7% fiind adus din Irak, iar restul din alte state, după cum arată datele furnizate de compania de consultanţă Roland Berger.

Primul petrol din Kazahstan, dar conductele și robinetul sunt la ruși

Raportat la consumul total de petrol al României, Rusia are o pondere de 22%, pe datele din 2020. Problema foarte delicată este că în acest moment, petrolul kazah, care acoperă 35% din consumul total, ajunge local printr-o conductă, CPC, de 1.500 de kilometri care traversează Rusia, este controlată în proporţie de 24% de ruşi, robinetul de la Marea Neagră fiind tot pe teritoriul lor, la Novorossiysk. De aici, petrolul ajunge pe cale maritimă la Constanţa. Dar dacă la energie şi gaze naturale există soluţii, unele chiar pe termen scurt, la petrol opţiunile sunt limitate tocmai din cauza modului în care „aurul negru“ ajunge local.

Acesta fiind contextul, în care accesul la resursă devine extrem de dificil, un scenariu ar fi ca guvernele să apeleze la măsuri de reducerea a consumului prin raţionalizarea acestuia. Până în acest moment, România nu a luat nicio măsură pentru protejarea consumatorilor de scumpirile istorice la carburanţi.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Vei merge la vot în turul 2 al alegerilor prezidențiale?
Observator » Ştiri economice » Litrul de motorină a sărit pragul de 9 lei - o creștere de 50% a prețului, de la începutul anului