Primele date din ancheta exploziei din Călimănești. Cine ar fi responsabil pentru tragedie
După fiecare tragedie, rămâne întrebarea: cine e de vină? Şi ce lanţ al slăbiciunilor a dus la nenorocire, din nou? A fost eroarea muncitorilor sau graba constructorului care i-a trimis la muncă noaptea fără avizul necesar şi fără diriginte de şantier, a fost o bâlbă a autorităţilor?
De Cristi Popovici la 21.09.2023, 20:13- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
- Cristi Popovici, reporter Observator: Căutăm din nou vinovații după o tragedie care putea fi evitată, dacă se respecta legea. Se repetă situația de la Crevedia. De data aceasta a sărit în aer o magistrală de gaze. (...) Conducta de gaze era la o adâncime relativ mică, aproximativ 70 de centimetri sub pământ, spun surse din anchetă, și era paralelă cu viitoarea autostradă a Moldovei. În miezul nopții muncitorii au folosit un utilaj greu, care macină terenul, și au atins această magistrală aflată la adâncime mică. Procurorul de caz s-a ferit să ofere concluzii despre cine poartă vina. Cei de la Transgaz spun că această conductă urma să fie relocată, tocmai pentru a nu se ajunge la o tragedie. Constructorul, însă, se pare că ar fi ignorat această manevră și i-a lăsat pe muncitori să lucreze în condiții de risc. Aceleași surse din anchetă spun că muncitorii ar fi trebuit să lucreze la lopată în perimetrul respectiv, nu cu utilajele, dar ar fi ignorat asta pentru a se mișca mai repede.
În timpul exploziei se lucra intens pe şantier. 10 muncitori erau în schimbul de noapte, în a treia tură de lucru. Echipele lucrau pe semnătură noaptea, spun cei de la Compania Naţională de Drumuri. Şantierele ar trebui închise noaptea, însă e doar o recomandare. Surse Observator spun că muncitorii ar fi trebuit să lucreze cu lopata. Doar că, pentru a grăbi lucrările, se ajutau de utilaje.
Cristi Popovici, reporter Observator: Acesta este utilajul pe care muncitorii îl operau în momentul producerii exploziei. Este un compactor cu freza pe care îl foloseau pentru a nivela pamantul. La un moment dat, dinții frezei au ajuns în zona unde era îngropată, la adâncime mica, magistrala de gaze. Au spart conducta, s-au produs scântei și de aici dezastrul.
Reporter Observator: Aseară nu li s-a făcut instructaj? Că e o ţeavă de gaz?
- Destin frânt în explozia de la Călimăneşti. Unul dintre muncitori, mort la 29 de ani, urma să devină tată:...
- Filmul exploziei din Călimăneşti. Disperaţi, unii dintre răniţi n-au mai aşteptat ambulanţele; au plecat pe...
- Cine sunt victimele tragediei din Călimănești. Cel mai tânăr dintre muncitorii morți în explozie avea doar 30...
- Cauza exploziei din Călimăneşti. Cum s-a produs deflagraţia care a ucis patru muncitori şi a rănit alţi cinci
Muncitor: Sunt trimis... Dacă sunt trimis, nu sunt toate documentele? Eu n-am de unde să ştiu ce e sub pământ!
Reprezentanții Transgaz spun că explozia de la Călimănești putea fi evitată
Constructorul însă nu a mai avut răbdare pentru ca firma contractată să primească undă verde pentru relocarea conductei.
Alexandru Macoveiciuc, purtător de cuvânt Transgaz: Proiectantul a venit cu trei propuneri de relocare a conductei, nu au fost avizate de Transgaz, pentru ca nu respectau normativele tehnice de relocare.
În momentul în care o companie câştigă licitaţia pentru un segment de drum, constructorul este obligat să ia avize de la zeci de insituţii. În 2021, Umbrărescu a luat un acord de principiu de la Transgaz, prin care era notificat că pe A7 este o magistrală de gaz. În momentul în care muncitorii săi se apropiau de zona cu pericol, firma ar fi trebuit să obţină un nou aviz pentru devierea conductei.
Cristi Popovici, reporter Observator: Fără acest aviz , muncitorii erau obligaţi să stea la o distanţă de cel puţin 20 de metri de magistrală. Astăzi ar fi trebuit să aibă loc Consiliul Tehnic al Transgaz pentru a obţine acordul. Constructorul n-a mai aşteptat şi a trimis muncitorii la lucru.
Surse Observator spun că o echipă de la Transgaz ar fi fost chiar ieri pe şantier
Prefectul județului vorbeşte de o greşeală mortală. Conducta ar fi fost amplasată la adâncime mult prea mică, de doar 30 de cm. În mod normal, magistralele cu gaz ar trebui să fie îngropate la un metru adâncime, iar de la fundul gropiii până la suprafaţă normele prevăd o înălţime de aprope 2 metri.
Nicușor Halici, prefect Vrancea: Clar este, din primele concluzii, o eroare umană. Nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală. Din punctul meu de vedere ar trebui să fie la o adâncime mult mai mare.
Cristi Schimidt, director Transgaz Bacău: Conductele sunt îngropate la un metru. Aduce gaz de la Brăila la Oneşti. Alimentează toată zona Moldovei.
Surse Observator spun că anchetatorii merg pe două ipoteze. Prima - muncitorii au spart magistrala şi au tras cisterna cu apă aproape pentru a stinge vâlvătaia, moment în care conducta a explodat. A doua variantă - o pungă uriaşă de gaze, formată din cauza fisurilor acumulate.
Fostul ministru al Transportuilor, Cătălin Drulă, arată cu degetul şi spre alţi vinovaţi
Lucrările nu erau supravegheate de niciun diriginte de şantier. Specialistul trebuia să fie angajat de Ministerul Transporturilor.
În urmă cu doar o săptămână, Marcel Ciolacu şi Sorin Grindeanu vizitau şantierul chiar în acest loc şi felicitau constructorul pentru lucrări.
Marcel Ciolacu, premierul României: Am venit, nu am nicio reţinere să o spun, la cea mai bună companie românească pe acest domeniu. Vreau să-i felicit pe constructori.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Vorbim de o companie românească. Nu doar că e cea mai bună, eu cred că e una din cele mai bune din Europa.
Când va fi gata, în 2026, Autostrada Moldovei, finanțată cu 600 de milioane de euro de Banca Europeană de Investiţii, va avea 319 km. Tronsonul pe care a avut loc explozia, lotul Focşani-Domneşti, ar trebui să fie gata în cel mult 30 de luni şi va avea zeci de poduri, pasaje şi parcări.
Compania pe al cărei şantier s-a produs explozia este cel mai mare constructor din România
Spedition UMB, deţinută de Dorinel Umbrărescu, şi-a majorat profitul de 130 de ori în ultimii cinci ani. Anul trecut a avut profit de aproape 140 de milioane de lei. Firmele lui construiesc acum o treime dintre autostrăzile din România, iar valoarea contractelor este de aproape 5 miliarde de euro.
În urma deflagraţiei de aseară, Transgaz a pierdut două milioane de mc de gaz, 13% din consumul zilnic al ţării. După primele evaluări, 10 metri de conductă trebuie înlocuiţi.