Cum va răspunde Rusia la anunţul României că va pregăti piloţi NATO şi ucraineni de F-16. Virgil Bălăceanu: Vor fi atacuri doar retoric
Piloţii NATO şi ucraineni de F-16 vor fi pregătiţi la noi în ţară, a decis Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, reunit în noua formulă guvernamentală, pentru a stabili temele de discuţie la summitul anual al NATO de la Vilnius, care va începe săptămâna viitoare. Noi am stat de vorbă, în exclusivitate pentru Observator, cu Virgil Bălăceanu, general în rezervă, pentru a analiza întreaga situaţie.
De Marius Pancu la 07.07.2023, 17:11Una dintre intenţiile României este, aşadar, de a deschide un centru de instruire a piloţilor de avioane F-16. Acolo vor fi pregătiţi, în primă fază, piloţii noştri. Facilitatea va fi deschisă, ulterior, şi piloţilor din statele Blocului Nord - Alantic sau partenere NATO. De instruirea pe F-16 vor beneficia inclusiv piloţii ucraineni.
Astfel, ţara noastră, împreună cu alţi aliaţi, dar şi cu firma care proiectează aceste avioane de luptă, va crea un hub regional pentru antrenamentul piloţilor care vor zbura pe F-16. România are în prezent 17 aeronave de acest tip şi trebuie să mai primească 32, o achiziţie din Norvegia.
Ce importanţă are un astfel de centru de antrenament dar şi despre felul în care va raspunde Kremlinul, am discutat cu generalul Virgil Bălăceanu.
Iată câteva dintre cele mai interesante declaraţii făcute de Virgil Bălăceanu:
- România va avea o bază de instruire pentru piloții de avioane F-16, unde să se antreneze și piloți din Ucraina....
- Pregătiri pentru Black Sea Air Show, în baza NATO Mihail Kogalniceanu: "Începem cu aviaţia uşoară şi vom...
- Ucrainenii au doborât 4 aeronave ruseşti cu sistemul Patriot în Briansk. 11 piloţi au murit în cea mai neagră...
- Înseamnă mult pentru că înseamnă instruirea piloţilor care vor opera pe cele 32 de aeronave F-16 care urmează să sosească în ţară. Sigur, avem o perioadă mai îndelungată de operaţionalizare a acelor două escadrile, însă cu cât se urgentează mai mult instruirea acestor piloţi, cu atât este mai bine. Ştim prea bine că instruirea piloţilor pentru prima escadrilă, pentru cea de la Borcea, pentru cele 17 aeronave de lupta nu s-a făcut în România, s-a făcut în Portugalia.
- Este un lucru important şi în plan regional. În definitiv, probabil vom avea două HUB-uri pentru instruire F-16, unul în flancul de nord-est, în Polonia şi celălalt la noi, în flancul de sud-est şi pentru instruirea altor piloţi din regiune.
- Cel mai probabil, mai apropiaţi de noi ar fi bulgarii şi vom vedea şi perspectiva de instruire a piloţilor ucraineni. Pentru că sunt foarte multe comentarii legate de instruirea piloţilor ucraineni şi un lucru care poate fi considerat ca o cobeligeranţă este absolut o exagerare. În definitiv, în Uniunea Europeană au fost instruiţi şi urmează să fie instruiţi zeci de mii de militari ucraineni.
- Important este ca în primul rând instruirea piloţilor noştri să se realizeze într-un timp mai scurt şi cu eficienţă. Pe de altă parte, să fie un HUB regional. Să sperăm că vom avea nu numai un HUB de instruire, dar şi un HUB regional de mentenanţă a aeronavelor F16. Aerostarul merge bine, este pregătit pentru mentenanţă F-16. În definitiv, ar fi singurul centru real de mentenanţă pentru echipamente militare. Ele sunt mai multe propuse, dar până la ora aceasta celelalte nu sunt realizate. (...)
- Nu plec de la ideea că se acoperă multe cheltuieli prin costurile pe care alte state dacă instruiesc piloţii F- 16 la noi vor fi acoperite, vor fi realizate. Nu atât instruirea poate să constituie o zonă de profit, dar mentenanţa constituie fără doar şi poate o zonă de profit.
- În primul rând, centrul de mentenanţă înseamnă prelungirea duratei de viaţă şi starea de operativitate a aeronavelor româneşti, dar şi implicare în activităţi de mentenanţă pentru aeronavele aparţinând altor state.
- Şi un alt aspect de care trebuie să ţinem seama, faptul că în centrele de mentenanţă se pot face şi modernizări ale aeronavelor, aşa cum s-a făcut pentru prima escadrilă de F16 la Aerostar. Şi atunci, este o implicare mult mai mare a Industriei Naţionale de Apărare.
- Aerostarul este printre puţinele exemple de industrie care funcţionează bine din punct de vedere al producţiei, din punct de vedere al mentenanţei şi din punct de vedere al modernizărilor. Să sperăm că o să mai avem şi alte exemple.
- Retoric, în discursul Kremlinului vor fi atacuri la adresa tuturor statelor care vor pregăti piloţi pentru F-16 plecându-se de la ideea că pregătind piloţii pentru F-16 pregăteşti utilizarea unor arme ofensive, aeronavele fiind în primul rând arme ofensive, aeronavele de luptă şi după aceea pentru lupta de apărare.
- Însă, retorica nu va fi depăşită de altceva pentru că sunt exemple nenumărate care ne arată că ambele tabere, atât NATO, cât şi Federaţia Rusă caută să evite un conflict. Un conflict între NATO şi Federaţia Rusă ar fi nefavorabil pentru ambele părţi. Dar mai ales, va fi nefavorabil pentru Federaţia Rusă şi explicaţia este simplă. La ora actuală, Federaţia Rusă are armata concentrată în sud-estul Ucrainei, are pierderi destul de însemnate, are lecţii învăţate destul de aspre legate de ineficienţa unor echipamente militare, a unor proceduri şi tactici de ducere a luptei.
- Ca atare, Federaţia Rusă, după războiul din Ucraina va trebui să aloce un timp mult mai îndelungat pentru modernizarea armatei, înzestrarea corespunzătore, restructurare, schimbare de doctrini, de tactici, de proceduri. Şi mai sunt şi alte argumente.
Interviul integral cu Virgil Bălăceanu, general în rezervă, poate fi urmărit în materialul video de mai sus.