Bacul Baziaş 4 stă eșuat în apele datoriilor. 2,3 milioane de euro ''plutesc'' în derivă pe Dunăre
Pe Dunăre plutesc în derivă bani europeni! Multe investiții cu fonduri UE zac nefolosite, unele abandonate complet. 2,3 milioane de euro au fost cheltuite, la Moldova Nouă, pentru feribotul Baziaş 4. Bacul a fost inaugurat chiar de două ori, într-un singur an. Că era an electoral. O pandemie mai târziu, turiştii tot nu vin, feribotul rugineşte pe mal, iar firma care opera bacul e în faliment.
De Iulia Pop la 03.04.2022, 21:12Două milioane de euro de la Uniunea Europeană, 200.000 de euro de la Guvern și încă 100.000 de euro de la sârbi. În total, 2,3 milioane de euro, cu care a fost alimentată o speranță: renaşterea
Reporter: De câte ori a fost inaugurat?
Gheorghe Sporea, consilier județean: Aaa, de vreo două ori. Chiar în anul electoral au venit de două ori să inaugureze bacul. O dată a venit doamna Dăncilă...Şi apoi inaugurarea din decembrie.. cu pâine, sare si tot ce trebuie, da, da.
Bacul Baziaş 4 stă eșuat în apele datoriilor
- Singura fabrică construită după '90 produce decoruri pentru teatru. Investiţie de 2,5 milioane de lei a...
- Investiţie de peste 500.000 de euro a Apa Nova. Un salon post operator ultra-modern de la Spitalul Floreasca,...
- Culoarul Mureş-Nord, unul dintre puţinele drumuri din ţară pe care chiar se lucrează. Ce spun autorităţile...
Bacul Baziaş 4, nou-nouț, o pată de culoare, stă eșuat în apele datoriilor. A fost inaugurat in anul 2019, la capatul a 6 ani de birocraţie. În toată istoria sa a funcţionat maximum 5 luni. 2,3 milioane de euro, bani europeni, plutesc în derivă pe apele Dunarii din cauza unui business păgubos, a unei pandemii şi a unui fluviu de dezinteres. Are nevoie de un colac de salvare. Feribotul poate transporta 25 de maşini şi peste 80 de pasageri. Poate, dar nu o face, pentru că pandemia a ţinut punctul de trecere a frontierei mai mult închis.
Gheorghe Sporea, consilier județean: Asta este investiţia oraşului Moldova Nouă care a costat în jur de 1 milion de euro.
Reporter: Şi este sau nu activitate aici...?
Gheorghe Sporea, consilier județean: Păi deocamdată nu este, dar va fi.
Cu zero turişti, dar cu cheltuieli uriaşe, firma care opera feribotul a intrat în faliment.
Reporter: Deci, are de facut 10.000 de curse, potrivit proiectului, deci cam 2 curse pe zi. Făcea două curse pe zi?
Gheorghe Sporea, consilier județean: Păi, făcea, că era obligatoriu să le facă...
Reporter: Chiar si gol?
Gheorghe Sporea, consilier județean: Și gol! Deci, acolo, iară, consum de motorină, şi toate alea.
Romeo Dunca, președinte CJ Caraș-Severin: Sigur, daca nu îndeplinim toate obligaţiile din contract, există riscul să dăm toată suma înapoi.
Consiliul Județean Caras-Severin caută o soluţie, prin licitaţie: o nouă firmă care să opereze feribotul. Bacul Baziaș 4 este la iernat: căpitania s-a temut că în cazul unei ierni aspre, apele îngheţate ale Dunării l-ar putea distruge.
Romeo Dunca, președinte CJ Caraș-Severin: Oriunde te uiţi, de ce te atingi, e compromis, nu funcţionează...are un mic secret în spate..proiectele au fost prost făcute, exagerate vizavi de aşteptări doar ca să se închidă.
Pontoanele Baziaş 2 de pe malul sârbesc şi Baziaş 3, de pe cel românesc, zac şi ele abandonate. Vă întrebaţi ce e Baziaş 1? Un proiect transfontalier care a costat, în 2015, un milion de euro. Vaporaşul a făcut curse pe Dunăre doi ani, apoi s-a stricat, şi stricat a rămas.
Gheorghe Sporea, consilier județean: Trebuia să achiziţioneze alte motoare şi asta...a rămas aşa ... tot în aer.. Nu ştiu ce s-a întâmplat.
Acum vaporaşul Baziaş 1 zace pe ţărm, alături de feribotul Baziaş 4. Nu departe de modernul terminal de pasageri din Moldova Nouă. O clădire care a costat, în 2008, alte aproape 3 milioane de euro şi prin care nu a trecut, în cei 14 ani de când a fost ridicată, niciun pasager.