EXPERIMENT Observator TV: Cum să-ţi învingi dependenţa de cumpărături. Un milion de oameni ajung într-o singură lună în cel mai mare mall din Bucureşti
Câştigăm puţin. Dar cheltuim enorm! Şi lăsăm prea mulţi bani în magazine. Se vede şi în cifrele oficiale.
De Redactia Observator la 03.11.2017, 22:42Câştigăm puţin. Dar cheltuim enorm! Şi lăsăm prea mulţi bani în magazine. Se vede şi în cifrele oficiale. Apetitul pentru consum ne-a aruncat pe primul loc în Uniunea Europeană la creştere economică. E-o veste bună pentru ţară. Dar nu neapărat o veste bună pentru noi. Avem ultimele gadgeturi şi haine la modă, dar stăm cu cardurile goale în portofele şi cu economiile pe zero. Reporterii Observator au vorbit cu specialiştii şi au aflat de unde vine nevoia noastră, a românilor, de a cheltui chiar şi ce nu avem. Urmăriţi o serie de reportaje realizate de Andreea Ţopan şi Coman Iordache.
Un milion de oameni ajung într-o singură lună în cel mai mare mall din Bucureşti. În România sunt 60 de mall-uri şi doar profitul depăşeşte 65 de milioane de euro anual.
Cumpărăturile relaxează. Şi dau dependenţă.
- Ești dependent de cumpărături?
- Foarte.
- Păi cum aşa?
- Păi nu pot fără.
- Şi cum se manifestă un dependent de cumpărături?
- Vin în fiecare zi, mă plimb, mă uit peste tot, ce are fiecare magazin.
- Şi cam ce buget ai pe lună?
- Depinde de lună. În unele 1.000, alte luni, 2000 de euro.
Pentru oameni ca Iosef s-a inventat o nouă meserie. "Personal shopper". Altfel spus, cel care face bani, cumpărând pentru alţii.
Roxana Miu şi-a transformat şi ea pasiunea pentru shopping în business: "Da, am fost dependentă de cumpărături. Nu am avut niciodată haine cu etichetă în dulap. Dar cu siguranță am avut piese care nu îmi erau necesare."
În magazinele de lux, criza din 2008 e foarte departe. Astăzi, etichetele scumpe sunt vânate de mulţi români: "Fenomenul de a avea haine în garderoba, cu etichetă, nepurtate, este extrem de des întâlnit."
Ce spune asta despre profilul clientului român, au analizat şi psihologii: "Înseamnă uneori nevoia de statut, îmi iau lucruri care sa spună ceva despre mine, înseamnă nevoia noastră de a umple anumite goluri din noi."
Suntem însă în ţara în care o familie cu un buget 2.900 de lei nu rămâne cu mai nimic la final de lună. Potrivit datelor Institutulului Naţional de Statistică, anul trecut, cheltuielile au reprezentat peste 80%. Iar în magazine, o familie a lasat jumătate din venit. Pe alimente, alcool, ţigări şi haine. Prea puţini s-au gândit la un cont de economii.