Cum ne ferim de "ţepe" atunci când facem cumpărături online. Ce reprezintă de fapt un discount de 90%
Vorbim zilele acestea doar de reduceri, oferte şi cumpăraturi, dar puţini ştiu că tehnologia ne poate ajuta să facem diferenţa dintre preţurile reduse cu adevărat şi ţepe.
De Redactia Observator la 09.11.2024, 09:40Data oficială de Black Friday de la noi din ţară a trecut, dar suntem în continuare în luna celor mai mari reduceri din an. Şi să nu uităm că urmează şi perioada cadourilor de sărbători. Aşa că e necesar să aflăm cum ne putem ajuta de tehnologie pentru cumpărături sigure şi inteligente. A fost avalanşă de oferte peste tot în această săptămână. Şi reducerile masive continuă. Dar în tot acest val de preţuri de neratat, cum ne putem asigura că facem alegeri inteligente, fără să cheltuim inutil şi fără să fim înşelaţi? Da, aţi ghicit, prin tehnologie. Ne poate ajuta să analizăm ofertele, să comparăm preţurile şi chiar să vedem produsele virtuale înainte să le comandăm. Mai ales, că cele mai multe cumpărături, în această perioadă, le facem online.
Cum ne ferim de "ţepele" online
Una dintre cele mai frecvente dileme de Black Friday este cum recunoaştem o reducere reală. Umflarea preţurilor înainte de reduceri a devenit deja o practică. Pentru a evita astfel de capcane au apărut platformele care urmăresc evoluţia preţurilor care ne arată dacă o reducere este reală sau dacă preţul a fost majorat înainte. În plus, ne ajută să găsim şi magazinul care oferă cel mai mic preţ pentru un anumit produs. "Să vedem că preţul e cel real, iar reducerea e dată faţă de cel mai mic preţ din ultimele 30 de zile. Să comparăm preţurile produselor, să vedem dacă avem cu adevărat parte de o reducere semnificativă faţă de o altă perioadă din an", a declarat Cristi Movilă, Asociaţia Română a Magazinelor Online.
Un alt aspect esenţial este siguranţa cumpărăturilor online. În perioada reducerilor, riscul de phishing crește semnificativ. Pentru securizarea plăţilor, este indicat să folosim un card virtual de unică folosinţă. Multe bănci pun la dispoziţie această opţiune. De asemenea, sunt de evitat site-urile obscure şi ofertele primite prin SMS sau pe e-mail de la expeditori necunoscuţi. "Să cercetăm atent. Firma aceea oare există în realitate, are date de contact? Dacă avem cronometre care ne spun achiziţionează acum..numai acum, din nou acesta este un mare steag roşu care ar trebui să ne facă să ne gândim că este vorba despre o fraudă", a declarat Cristian Pelivan, director executiv Asociaţia Română a Magazinelor Online.
"Mare atentie la site-urile obscure, care propun discounturi de pana la 89-90%, s-ar putea sa fie o capcana", a declarat Adrian Negrescu, analist economic. Un alt truc pentru cumpărături inteligente este tehnologia de realitate augmentată, care este tot mai prezentă şi în magazinele din România. Astfel de aplicaţii ne ajută să testăm virtual hainele, produsele cosmetice şi chiar mobilierul, înainte de achiziţie. Există aplicaţii prin care putem să plasăm mobilier virtual în propria locuinţă. Astfel putem vedea, înainte să facem comanda, dacă produsele se integrează aşa cum ne dorim. Aplicaţii similare există şi în segmentul de cosmetice şi machiaj. Mai multe magazine permit testarea virtuală a produselor precum ruj, fard sau fond de ten. Şi magazinele de modă au adoptat tehnologia cu aşa numitele cabine de probă virtuale. Acolo putem să probăm hainele şi să vedem dacă ni se potrivesc, înainte să le cumpărăm.
Şi accesoriile pot fi probate virtual. Există funcţii de realitatea augmentată, în special, pentru ochelarii de soare şi de vedere. Cu ajutorul camerei, putem testa diverse modele și astfel să ne alegem, de la distanţă, stilul care ni se potriveşte cel mai bine. Pe scurt, pentru cumpărături inteligente, fă o listă de dorinţe şi stabilleşte un buget clar. Multe magazine online au această opţiune. Astfel vei evita cheltuielile impulsive. Verifică istoricul preţurilor - reducerea trebuie să fie reală. Alege magazine de încredere şi foloseşte metode de plată sigure. Şi, în final, profită cât mai mult de realitatea augmentată, mai ales că tot mai multe magazine ne pun la dispoziţie această tehnologie.