"Vom continua să umplem de șpăgi buzunarele vameșilor". Revolta unui șofer de TIR, după eșecul Schengen
Miile de șoferi români de TIR, care își împart viața între casă și cabina autotrenului pe care îl conduc pe șoselele din Europa, vor fi în continuare obligați să aștepte cu zilele "încolonați în punctele de frontieră", după ce Austria a votat pentru menținerea României dincolo de gardul Schengen.
Ilie Matei, unul dintre cei mai cunoscuți șoferi profesioniști români de TIR, a împărtășit colegilor de breaslă dezamăgirea și revolta în urma blocării aderării țării noastre la spațiul Schengen.
Într-un mesaj postat pe pagina sa de Facebook, unde este urmărit de peste 50.000 de oameni, "Omul șoselelor" spune că șoferii români vor continua să umple "de șpăgi buzunarele vamesilor unguri și bulgari, după zeci de ore de așteptare încolonați în punctele de frontieră".
Taxă de "protecție" și nereguli inventate la minut
Ilie Matei spune că șoferii români de TIR sunt una dintre țintele preferate ale organelor de control europene, "o sursă de venituri pentru statele unde sunt controlați". Iar asta, în ciuda faptului că "flota românească este printre cele mai noi și dotate, iar vechile metehne de nerespectare a regulamentului au dispărut în mare parte". Potrivit lui Matei, "se plătește o taxă de 'protectie' dată prin amenzi și tot felul de nereguli inventate la minut".
Redăm mai jos mesajul transmis pe Facebook de Ilie Matei:
"Că ne place sau nu, in 2 săptamani acest an urat se incheie. Spun urat pt că in domeniul asta in care activez, atat soferii cat si transportatorii au incercat fara succes sa scoată ceva mai bun din acest an, dar nup, a fost unul care a adus un volum scazut de marfuri transportate, fără mari cresteri salariale sau de diurne pt soferii profesionisti, fara mari profituri pt firme. Si da, se putea incheia bine pt toti acest an, asta cu conditia de a fi intrat in spatiul Shengen, dar na, atat s-a putut, ei vor circula cu pasaport diplomatic in continuare iar noi de pe sosele, cei care facem acest job, vom continua sa umplem de spagi buzunarele vamesilor unguri si bulgari, dupa zeci de ore de asteptare incolonati in punctele de frontiera.Ceea ce se contureaza si mai profund de la an la an este faptul ca soferii romani devin una dintre fortele europene in transportul international de marfuri, alaturi de colegii nostri din Polonia si Lituania, fapt ce aduce un plus de respect pt ai nostri romani la nivel international, dar la pachet devenind una dintre tintele preferate ale organelor de control europene, o sursa de venituri pt statele unde sunt controlati, chiar daca spre deosebire de ani in urma, flota romaneasca este printre cele mai noi si dotate iar vechile metehne de nerespectare regulament au disparut in mare parte.
Asa ca au trebuit sa inventeze la minut seturi de legi, doar vor reusi sa diminueze apetitul romanilor, polonezilor, lituanienilor pt acest sector. Ca idee, se plateste o taxa de "protectie" data prin amenzi si tot felul de nereguli inventate la minut. Si totusi, romanii exceleaza, se civilizeaza si de la an la an fac meseria asta mai bine decat colegi ai lor nemti, francezi, belgieni, englezi, dovada stand portile deschise in orice firma de transport din Europa unde sunt tratati la egal cu ceilalti, ceea ce nu se intampla in anii trecuti. Da, este un sector ce cotizeaza o parte importanta la bugetul tarii si toata trupa de pe sosele prin munca lor dau Romaniei sansa de a fi in top 3 european intr-un domeniu greu, un domeniu care a devenit cea mai mare breasla din mediul privat romanesc. Fete si baieti din Romania sunt prezenti cu camioanele lor in orice cotlon al Europei, fete si baieti din Romania prin munca lor duc greul...pe roti. Sper ca parintii, fratii, sotiile, copiii vostri sa fie mandri pt ca prin participarea voastra zilnica, cu lunile plecati de acasa, cu poze primite pe telefon, cu vorbe grele aruncate de straini, cu ai nostri morti si jefuiti prin parcari, cu politia pe urme permanent, cu toate greutatile fizice si sufletesti adunate, prin munca voastra ati pus Romania pe harta intr-un domeniu unde oamenii muncitori fac diferenta. Sa fiti mandri ca aveti cu ce!! Poate ca ei ne considera semi europeni, dar nu realizeaza ca fara participarea voastra si a colegilor din Polonia si Lituania, atat pe timpul pandemiei cat si acum cu un razboi la granitele Romaniei, lantul de aprovizionare ar fi fost distrus fatal, ar fi fost imposibil de realizat. Sa aveti sarbatori linistite, ai mei de pe sosele! Meritati! Ne asteapta un an greu, pe toti, dar se pare ca in situatii grele oamenii isi amintesc de importanta celor ce le aduc mai aproape tot ceea ce este necesar vietii civilizate in epoca moderna! Tiristii, camioanagii sau cum le mai spuneti voi, chiar daca nu sunt cei mai civilizati oameni, sunt acolo si vor fi acolo la posturi pt voi si pt oricare natie, facand jobul exemplar, ca e furtuna, pandemie, razboi, blocaj in vama sau combustibil scump! Nu stiu daca ii putem numi eroi ai zilelor moderne, insa ceea ce stiu este ca fara aportul si straduinta lor zilnica, viata civilizata in Europa nu ar mai fi la fel! Cinste voua, oameni de pe șosele! Din inertie, un sector nesustinut de nimeni si prin munca multa si sudoare a oamenilor ce il deservesc, ati pus Romania pe harta Europeana!".
România, aderare blocată în Schengen
Pe 8 decembrie, Austria și Olanda au votat împotriva aderării României și Bulgariei la Spațiul Schengen. La 15 ani de la intrarea în Uniunea Europeană şi la 18 ani de la aderarea la NATO, Austria și Olanda au decis să blocheze intrarea țării noastre și a Bulgariei în Schengen. Dacă poziția Vienei era deja cunoscută, Olanda s-a opus doar pentru că Bucureștiul era "la pachet" cu Sofia. Dacă s-ar fi votat doar pentru aderarea României, Haga ar fi dat undă verde. Croația, însă, a primit sprijin unanim și va adera la Spațiul Schengen din ianuarie 2023.
România pierde sute de milioane de euro în fiecare lună în care nu e în Spațiul Schengen
Refuzul Austriei de a ne primi în spaţiul fără controale la frontiere înseamnă pierderi pe bandă rulantă pentru noi. Creşterea economică a ţării va fi afectată, iar românii vor sta în continuare la cozi la graniţă. Iar aici au de pierdut cel mai mult, transportatorii. Întâi cifrele mari: 200 de milioane de euro pierde economia României în fiecare lună, pentru că nu suntem în Schengen. Călătoriile mai simple și mai rapide, la care speram cu toţii, nu vor deveni realitate. Iar imaginea cu românii epuizaţi şi nervoşi, aşteptând în vămile cu Bulgaria și Grecia, în special în perioada concediilor de vară, nu va dispărea. Nu va dispărea nici aglomeraţia din vămile din vest din perioada sărbătorilor de iarnă.
Şoferii de TIR nu vor scăpa de cozi. Transportatorii au ajuns să stea în camioane și 72 de ore, aşteptând să treacă de controalele din vămi.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰