Antena Meniu Search
x

Video Cum ar putea arăta Metaverse, "următorul internet", peste câţiva ani. "Te-ai teleportat într-o altă lume"

PODCASTURILE OBSERVATOR. Invitat la Podcastul Observator, cu Dan Pavel, Alex Dohotaru, Creator de VR ( Virtual reality) şi AR ( Augmented reality), a vorbit despre modul în care va ajunge tehnologia avansată să ne influențeze viața, dar și despre noul proiect al lui Mark Zuckerberg, Metaverse.

de Dan Pavel

la 04.11.2022, 14:37

Vezi și

Alex Dohotaru a evidențiat în cadrul Podcastului avantajele tehnologiilor de tip VR și AR. Pe lângă faptul că acestea "transpun" persoanele într-o lume digitală, cu totul diferită, au reuşit în ultima vreme şi să atragă tot mai mult interes.

Care este avantajul VR-ului sau AR-ului?

Alex Dohotaru: Te transpune într-o lume digitală, virtuală, în moduri immersive. VR-ul, când ți-l pui pe ochi, te-ai teleportat într-o lume. E altă lume, nu mai vezi nimic în jur. Iar în augmented reality îți transpui un nou layer, un alt strat digital peste lumea reală cu ajutorul ochelarilor, dar în momentul de față cu ajutorul telefoanelor, pe care le au toți la îndemână. Prezintă și un avantaj de awareness. Dacă ai făcut un filtru și l-ai urcat pe Instragram, awareness-ul pentru acea pagină care a urcat acest filtru va fi mai mare decât dacă postează un reel. Și reel-urile sunt acum top of mind și top of usage, dar și filtrul automat îți împinge awareness-ul asupra brandului, asupra paginii de Instagram. Oamenii oricum încep să încerce aceste filtre și algoritmul susține aceste încercări ale oamenilor în acest mediu.

Metaverse este o tehnologie din ce în ce mai extinsă și cunoscută, tehnologie despre care se vorbește că va fi următorul internet, pe care vom fi cu toții în câțiva ani. Totuși, știrile din acest moment vorbesc despre acțiuni care au scăzut cu multe procente, 60% acțiunile Meta, anul acesta. Ideea de Metaverse nu este încă premiată, iar Mark Zuckerberg nu face bani din această tehnologie, iar profitul este în scădere.

Pe acelaşi subiect

Alex Dohotaru: Eu cred că Zuckerberg a ales un topic interesant pe care să-l împingă în civilizație, dar mi se pare că l-a ales într-un moment foarte nepotrivit, pentru că aceste scăderi ale acțiunilor nu vin doar scăderi ale acțiunilor Meta, vin scăderi ale acțiunilor tuturor companiilor de tech și inclusiv a pieței, în momentul de față. Pentru că sunt niște momente un pic tricky din punct de vedere economic. Deci, probabil că acțiunile au scăzut și ca urmare a acestui trend macroeconomic. Dar ce face Mark Zuckerberg este jumate de admirat, jumate nu știu dacă de condamnat, dar luat cu a grain of salt, să zic așa, pentru că ideea Metaverse-ului în sine ar fi să aibă o formă decent realizată și nu mă refer la crypto sau la zona asta, ci pur și simplu decent realizată, în care să nu aparțină unei entități acest Metaverse. Numai că el încearcă să-i pună un label, care este asociat cu brandul lui și tot ce este Meta, tot ce este Metaverse să fie asociat cu Mark Zuckerberg.

Ce avantaje aduce această tehnologie oamenilor, nu neapărat pentru business-ul lui Zuckerberg?

Alex Dohotaru: Avantajele sunt enorme. Prima cască de VR a apărut în 2012. VR-ul de atunci a împins începutul acestor mini metaverse, înainte de a fi denumite metaverse, cum ar fi aplicații precum VR chat, până și un MMO, Massively Multiplayer Online Game este un fel de metaverse de sine stătător. Diferența între un MMO clasic și un MMO în VR, care ar fi un metaverse pe care încearcă Mark Zuckerberg să-l introducă, este imersiunea și experiența pe care o trăiești atunci când vezi cealaltă persoană în față, fie că este un avatar digital, fie că este prezent aici. Lucrând cu mediile astea, a împins timpuriu această imersiune.

Tehnologia Metaverse este un avantaj pentru zona de gameing, pentru zona de chat. Ce alte zone încap în această categorie? Cum ar putea această tehnologie să convingă întreaga lume să o utilizeze? Alex Dohotaru spune că oamenii se vor convinge de avantajele acestul tip de tehologie în momentul în care aceasta va deveni ultra accesibil şi orice persoană își va permite să-și achiziționeze.

Alex Dohotaru: Sceptici o să fie tot timpul, sceptici au existat și când au apărut telefoanele smartphone. Nu trebuie să-ți trăiești viața cu totul în virtual, poți să-ți dai casca jos și ești acolo încă, în viața reală. Dar, într-adevăr, ajută pentru imersiunea în sine. Una este să vorbești cu cineva prin chat sau prin Zoom, alta e să vorbești cu el precum ar fi lângă tine. Oamenii se vor convinge singuri, treptat, de avanjatele acestei tehnologii. Mark Zuckerberg pur și simplu împinge un concept, pentru că acest concept reprezintă foarte mult investment din partea firmei lui și vrea să-și cuantifice investment-ul acesta. Reprezintă foarte mult din entitatea Facebook. Nu mai e Facebook, e Meta. Oamenii cred că se vor convinge în momentul în care căștile vor fi ultra accesibile și oricine va putea să-și permită o cască.

Ce va însemna un influencer din Metaverse? Ce ar trebui să facă?

Alex Dohotaru: Noi acum avem un Metaverse prezent. Avem social media. Social media este un metaverse, care încă nu are lumi generate 3D, prin care este accesat prin lumi generate 3D, ci este accesat cu ajutorul telefonului și practic cu ajutorul telefonului ne uităm în acest Metaverse la alți influenceri care într-adevăr, sunt reali, sau pot să fie și digitali. Cred că pasul următor pe care îl vor face influencerii ar fi să facă live-uri. Cred că primul pas va fi live-ul 360, live-uri video 360. Platforme precum TikTok și Instragram promovează. Dacă influencerii vor crea acest tip de content nou, automat și userii vor încerca să-l experimenteze.

Vom asista în următorii ani la sfârșitul Facebook-ului?

Alex Dohotaru: E posibil să continue să existe posibilitatea de a scrie, de a-ți pune anumite idei în format scris, dar vor exista aceste mesaje prin lumea virtuală în momentul în care îți vei pune ochelarii. Nici nu putem să ne imaginăm ce o să existe în viitor din punct de vedere al device-urilor cu care vom accesa această lume digitală.

Cum se va transforma TikTok ul în următorii ani, la nivel de conținut?

Alex Dohotaru este de părere că unul din factorii principali în ceea ce privește dezvoltarea platformei TikTok este tipul de conținut și subiectele pe are influencerii aleg să le promoveze. Este important ca userii să știe cum să-și customizeze feed-ul, asftel încât să primească doar conținut de interes pentru aceștia.

Alex Dohotaru: Cred că evoluează oricum, și nu doar la noi, dar internaţional. Am văzut că prin efortul creatorilor de a fi mai buni și de a se întrece pe ei și pe ceilalți creatori de conținut, ajungi să creezi un conținut mai de calitate, mai profesional, mai aproape de calitatea cu care s-a obișnuit omul când se uită la televizor. Dar acum contează foarte mult și subiectele pe care le abordează influencerii aceștia. Fiind un mediu mai puțin lucrat, e un mediu mai liber pe TikTok. Poate părea haotic, dar dacă userii nu pot să găsească video-uri care să-i ajute, înseamnă că nu și-au customizat feed-ul destul de bine, algoritmul.

Cum trebuie să postezi pentru a-ți valida contentul de pe TikTok

Toată lumea vrea să fie influencer pe TikTok. Pe TikTok reușești să ajungi foarte repede la un număr considerabil de urmăritori, cu un conținut “lejer”. Ce trebuie să facă un utilizator, pentru ca alții să fie interesați de contentul pe care el îl promovează?

Alex Dohotaru: TikTok într-adevăr este un nou social media, care are niște algoritmi în spate. Utilizează algoritmii ăștia în a îi influența pe oameni să vrea să posteze mai mult. Pui o postare, ai devenit viral, ți-au crescut like-urile și views-urile și automat mintea ta primește o dopamină în care următorul lucru pe care vrei să-l faci e să mai postezi odată. Numai că după aia, o să-ți dea 2-3 video-uri care au puține vizualizări și în felul ăsta o să-ți dea și mai multă chimicală în creier care o să-ți zică “vreau la un moment dat să mai devin odată viral”. Deci practic oamenii sunt încurațati să posteze, dar, în același timp, oamenii sunt încurajați și să consume pe TikTok. La fel cum algoritmul ăsta merge pentru creatori, la fel algoritmul merge pentru useri.

Alex Dohotaru spune că statutul de influencer a devenit un full-time job. Este important ca un influencer să depună efort pentru conținutul său, dar și pentru promovarea acestuia. "Trebuie să ai și ceva de transmis în același timp". Acesta a ținut să menționeze că oamenii "nu au timp" și că este foarte important modul în care este structurat un video, de exemplu, spunând că primele secunde dintr-un clip sunt cele mai importante, pentru a capta atenția unui user. 

Alex Dohotaru: E un full-time job, într-adevăr. Dar asta este cineva care vrea să-și asume să fie influencer. A fi influencer e ca un full-time job, dacă vrei să fii la nivelul ăla de influencer. Poți să fi influncer care călătorește sau care iese și de distrază și face prank-uri, dar și acolo trebuie să faci creație, sau să-ți iei o echipă care să te ajute să să-ți facă partea de producție și tu să te focusezi pe “the creative concept”. Toată lumea vrea să fie influencer, inclusiv copiii foarte mici. Trebuie să ai și ceva de transmis în același timp. Apropo de diverse direcții în are poți să te duci cu incfluencereala, ideal pe TikTok este să-ți păstrezi o continuitate a contentului, să-ți găsești o nișă și să mergi pe aia. Și dacă vrei să mai ai încă o nișă pe care vrei să o prezinți ca influencer, îți mai faci un cont. Îți faci mai multe conturi, care să fie fiecare targetat. Contează foarte mult ce content pui și cred că algoritmul, în momentul de față, promovează video-urile bine făcute, cu mai multe cut-uri între ele, să nu ai timpi morți. Oamenii nu au timp și primele cinci secune dintr-un video sunt cele care contează foarte mult și trebuie să-l capurezi pe user să rămână la la video-ul ăla și să nu dea scroll mai departe.

Din ce fac banii creatorii de conținut de pe TikTok?

Alex Dohotaru: Ca orice alt social media, awareness-ul sau subscriberii pe care-i primești, indiferent că sunt pe TikTok sau pe YouTube, sau pe Facebook, sau pe Instagram, îți aduc un awareness asupra ta, ca creator de conținut, tu în momentul acela ești un brand. Asta este un mod de a face bani pe TikTok, să faci contracte cu divere brand-uri. Al doilea mod este cel din live-uri în care primești anumite emoji, care sunt în spate plătite de anumiți useri. Unele empji sunt mai scumpe, altele mai ieftine și oamenii când fac live-uri, ei primesc automat sumele alea de bani, dar minus take-ul lui TikTok.

În momentul de față există niște temeri când vorbim de Metaverse. În primul rând, faptul că o singură companie se va ocupa de un univers, lucru care pare destul de înfricoșător, mai ales că valoarea pentru consumatori e dată tocmai din concurență. Iar în al doilea rând, mai sunt temeri legate de cum se va comporta rețeaua lui Mark Zuckerberg, dacă Facebook-ul a reușit să facă și mult rău în lume.

Care vor fi reglementările din punct de vedere al regulilor și al eticii? Cum se va descurca Mark Zuckerberg?

Alex Dohotaru: Cum probabil s-au descurcat și până acum, not very good. Posibil să apară automat și reguli pentru Metaverse. O idee nouă de Metaverse poate să apară și de la o firmă necunoscută și să ia by storm toată această piață li să treacă peste Apple și Facebook și să devină the new Facebook.

Se va concretiza cu adevărat planul lui Mark Zuckerberg legat de Metaverse ?

Alex Dohotaru: E posibil ca Metaverse-ul să fie doar un stepping stone către ceva mult mai mare, către o tehnologie și mai mare în care nu avem cum să-I dăm o denumire în momentul de față. În paralel cu aceste Metaverse care e creat încă de oameni, se creează acest neural network care sunt backbone, sunt ceea ce reprezintă AI-ul în momentul de față. Cred că vor fi niște tehnologii pe care în momentul ăsta nici nu putem să ni le imaginăm.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Aţi alocat un buget mai mare pentru Paşte în acest an faţă de 2023?

Observator » Exclusiv Observator » Cum ar putea arăta Metaverse, "următorul internet", peste câţiva ani. "Te-ai teleportat într-o altă lume"