Antena Meniu Search
x

Video Situaţia e-commerce-ului în România: de ce ţara noastră este mult înaintea Bulgariei, însă în spatele Ungariei

PODCASTURILE OBSERVATOR. Invitat la Podcastul Observator cu Dan Pavel, Robert Berza, CEO Fashion Days și vicepreședinte eMAG, a vorbit despre modul în care s-a dezvoltat e-commerce-ul în timpul pandemiei şi unde se situează România în acest moment în comparație cu alte țări.

De Dan Pavel la 26.09.2022, 19:54
Vezi și

Pandemia a "reușit" să dezvolte foarte mult rețeaua de comerț online, deoarece, printr-o situație de criză, în care majoritatea magazinelor erau închise, oamenii au fost nevoiți să apeleze la comenzile online pentru a putea intra în posesia bunurilor de care aveau nevoie. E-commerce-ul este, în opinia lui Robert Berza, o utilitate în ziua de azi, deoarece ușurează viața omului, scutește foate mult timp și oferă o gamă mult mai variată de produse din care clientul poate alege.

Robert Berza: În primul rând, pandemia a fost un vânt în pânze foarte puternic. Ca obicei de consum, dacă românii înainte se uitau la online mai degrabă ca la o zonă în care caută poate niște produse pe care le găsesc mai greu prin magazine... dar în general se uitau după preț. Au descoperit odată cu pandemia că e-commerce-ul este aproape o utilitate, cum ar fi un abonament la electricitate sau la televiziune, pentru că poți să te folosești zi de zi, mai ales în momente de criză cum au fost acele luni în care am stat destul mult prin casă, în care e-commerce-ul și-a dovedit maturitatea. La uma urmei, dintr-o dată, milioane de oameni au trebuit să comande mai mult online, pentru că era mai greu accesul la magazine. Oamenii au văzut beneficiile, întâi forțați de împrejurări, dar au văzut beneficiile. De ce să mă duc singur la magazin, printr-un trafic care știm că nu este cel mai prietenos în mod normal, să-mi iau singur de la raft lucruri.

Robert Berza spune că lucrurile s-au mai echilibrat după încheierea pandemiei, însă interesul pentru cumpărăturile online a sporit, deoarece oamenii au văzut care sunt beneficiile care vin odată cu asta. În general, lunile de iarnă sunt cele care au cele mai mari cote de comenzi.

Rober Berza: "S-au mai rebalansat, pe de altă parte acest beneficii au rămas. Oamenii au înțeles că din a fi un parțial angajat al magazinelor, pentru că o mare parte din treabă o faci singur, pot să faci același lucru și toate produsele să vină la tine acasă."

Pe acelaşi subiect

Comparația dintre cumpărăturile online în România şi cele din alte țări

Întrebat de locul în care se plasează în momentul de față România în Europa, din punct de vedere al cumpărăturilor online, CEO-ul Fashion Days spune că suntem departe de Vest, dar avem potenţial de creştere.

Robert Berza: În fashion, piața online este între 15-20% în anumite luni, din total piață de fashion. În Marea Britanie au fost luni în care s-a atins 45-50%. Sunt cu niște ani înaintea noastră, în mai multe industrii. Pe de altă parte, asta ne conferă un avantaj pentru că e loc de creștere, dar vedem și rutele de creștere. Avem de unde învăța.

Vor dispărea magazinele fizice?

Robert Berza: Nu mi-aș face neapărat griji. N-o să dispară, n-o să se întâmple ca în 5 sau 10 ani să fie 90% online și 10% offline. Va fi mult mai balansat, dar, probabil, în anumite industrii un 50-50 ar fi mai ok.

Vor fi înlocuiţi angajaţii de "roboţeii" care muncesc non stop?

Foarte multe task-uri au început să fie acoperite de către roboțeii care pot lucra 24 de ore din 24, 7 zile din 7, 365 de zile pe an, însă, odată cu asta, oamenii ajung să lucreze pe alte posturi, în general în zona de tehnologie sau livrare. E-commerce-ul construiește foarte multe joburi, care, potrivit lui Robert Berza, vor fi mult mai bine plătite în zona tehnologizată sau marketing, comercial şi achiziții de bunuri.

Robert Berza: În aceste zile, în depozitul nostru comun, eMAG și Fashion Days am integrat o armată de roboței care fac o mare parte din muncă și, evident, există avantajul că muncesc 24 de ore pe zi, 7 din 7, 365 de zile pe an și, în anumite cazuri, cu o viteză și eficiență mult mai mare. O parte din task-urile care acum sunt acoperite de o forță de muncă se duce în zona de roboței, dar noi creștem constant numărul de angajațin în zone de tehnologie, în structura pentru livrare, nu doar împachetare. Este o companie în extindere. E-commerce-ul, în general, va construi mai multe joburi. Pe de altă parte, construiește joburi la vârf, joburi mai bine plătite în zona tehnologizată sau marketing, zona de comercial, de achiziții de bunuri, unde te uiți clar la zona de absolvenți de facultate.

Ce se întâmplă cu angajații care sunt înlocuiți de tehnologie?

Există lucruri de genul în companiile e-commerce care pot fi făcute cu mult mai multă eficiență prin ajutorul tehnologiei, însă "forța umană de muncă nu va putea fi înlocuită niciodată 100%" dintr-un depozit. 

Robert Berza: Ei se mută în zone adiacente la noi, pentru că nu vom putea înlocui niciodată forța umană de muncă din depozit 100%. Pe de altă parte, am construit o infrastructură care acum duce în 24 de ore colete în zone rurale. Există mult mai multe depozite în jurul localităților mari, construite tot din zona de infrastructură digitală. Deci da, s-ar putea să nu mai ai un om care împachetează, s-ar putea să generezi un loc de muncă la nivel de șofer. Layer-ul ăsta tehnologic ne va ajuta nu numai să rămânem în mica noastră țărișoară, ci să avem și ambiții regionale. Nu suntem singurii playeri care suntem. O companie românească, dar care are ambiții de extindere. În cazul nostru, Bulgaria și Ungaria. Asta o poți face prin tehnologie mult mai ușor, decât căutând armate de oameni operaționali în alte țări.

Cum ne raportăm la diferența dintre piața noastră și cea a vecinilor?

Piața online din România este într-o continuă dezvoltare și este mult mai dezvoltată decât cea din Bulgaria. Robert este de părere că intrarea României în Schengen va crește gradul de competitivitate și că viteza cu care se livrează mărfurile din afara țării va crește. 

Robert Berza: Piața online este mai dezvoltată clar în România decât în Bulgaria. Pe de altă parte, în Ungaria există o competitivitate crescută, ține și de prezența Ungariei în Schengen. Cu siguranță odată ce România va intra în Schengen sunt destul de multe vești pozitive în zona asta. Acum pare că ne urcăm pe un nou val și că putem intra în Schengen. Viteza cu care se învârt mărfurile cross-border o să crească. De aceea, mă gândesc că odată cu intrarea în Schengen și competitivitatea în zona de e-commerce în România o să crească. O să dorească să intre câți mai mulți playeri din Ungaria, din Italia, care nu vor mai avea granițe, viteza de livrare către client ar fi foarte rapidă.

De ce se pricep românii la comerțul online?

Robert Berza: În general, un lider tinde să tragă o industrie după. În Bulgaria, nu a fost un lider de magnitudinea eMAG acolo, sau, printr-o comparație forțată, în Statele Unite. Pur și simplu, industria de retail a încercat să-și păstreze mai mult fostele rute prin care face profit și atunci playerii offline au încercat să blocheze cumva piața și le-a fost greu playerilor locali să crească într-o anumită forță. Dar altfel, e-commerce-ul e un business regional. Nu vei vedea un e-commerce foarte puternic din Israel, care este lansat în România. În general, e-commerce-ul se dezvoltă din graniță în graniță. Totuși, suntem la marginea Europei, iar Bulgaria este și mai la marginea Europei decât noi. Playerii care sunt din Polonia sau Germania tind să se ducă mai la margine, gradual. Avem un avantaj geografic. E foarte important că un lider a tras toată piața și a mutat mulți oameni din offline în online și le-a arătat și celorlalți competitori că se poate.

Cum ar putea să fie procesul de comandă online mai simplu

Timpul este un factor foarte important în viața oamenilor, mai ales în orașele aglomerate în care traficul fură foarte multe ore dintr-o zi. De asemenea, clienții se tem de foarte multe ori să apeleze la cumpărăturile online deoarece adesea au inconvenienţe privind curierii, timpul, returul produselor sau restituirea banilor. 

Robert Berza: În cazul nostru, în momentul de față, 80% din livrările pe care le facem în București le facem în aceste easybox-uri. Deci nu mai există: “E curierul? Nu e curierul. E curierul care îmi place? E curierul care vrea tips?” Tot felul de întrebări pe care uneori și le pun clienții. Ajunge la easybox, care e undeva la 100 de metri, te așteaptă 36 de ore, când vrei tu, poți să faci asta chiar noaptea și plătești cu cardul. Experiența clientului este cu totul alta față de acum doi ani, sau acum patru ani de zile. Bucureștiul are sectoare în care avem 80% livrate prin easybox, în momentul de față. Returul, care în fashion este foarte important. Unora le este teamă să vorbim despre retur. Pentru noi, returul este un semn pozitiv că oamenii vor să încerce și ne dorim ca oamenii să încerce cât mai multe branduri și atunci asumăm că va exista un retur. Returul, înainte, părea o situație complicată.

Există și clienți care nu respectă politica firmei și care de multe ori încearcă să fraudeze sistemul. 

Robert Berza: 97% sunt clienți care se comportă normal. Returnează, dar nu încearcă diferite fraude. Noi acelor clienți le returnăm în 30 de minute banii pe ard, din momentul în care au băgat în easybox produsul. Există și clienți care încearcă să fenteze sistemul. Pe de altă parte, următoarea comandă le va fi foarte greu s-o facă. Timpul este extrem de valoros pentru foarte mulți oameni. O excursie la mall pentru trei bluze te costă trei ore din viața ta. Sunt extrem de valoroase, iar noi acele trei ore ți le facem să dispară. Interacțiunea ta cu produsul poate să dureze doar două minute.

Profilul cumpărătorului 

Foarte mulți clienți din mediu online sunt de gen feminin, dar există o profitabilitate mult mai mare în rândul bărbaților, deoarce aceștia sunt mult mai rapizi și mai siguri pe alegerea făcută, atunci când vine vorba de achiziționarea unui produs de pe o paltformă online. Femeile, potrivit CEO-ului, sunt mult mai selective în ceea ce privește produsele pe care se gândesc să le cumpere, se răzgândesc foarte repede și returnează mai mult decât bărbații. 

Robert Berza: În cazul nostru, noi avem 70% cliente, 30% clienți bărbați. Din punctul ăsta de vedere este foarte clar că ne interesează publicul feminin. Pe de altă parte, dacă vorbim de profitabilitate, nu neapărat volum, vedem că e o profitabilitate crescută pe bărbați față de femei. De ce? Pentru că în fashion, bărbații nu sunt atât de tipicari în a-și alege un produs. Doamnele petrec foarte mult timp, își pun foarte multe în wishlist, așteaptă tot timpul poate cea mai bună ofertă, jonglează cu produse, returnează mai mult pentru că au de unde. Marginea cu care operăm vânzările în online, produsele vândute băieților, față de doamne, este mai mare.

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News!

Observator » Exclusiv Observator » Situaţia e-commerce-ului în România: de ce ţara noastră este mult înaintea Bulgariei, însă în spatele Ungariei