Antena Meniu Search
x

Video De ce au ajuns platformele de filme să fie mai populare decât cinematografele. Tudor Giurgiu: "E un trend care nu cred că mai are cum să se dea peste cap"

PODCASTURILE OBSERVATOR. Invitat la Podcastul Observator cu Dan Pavel, Tudor Giurgiu, regizor și producător român de filme, a vorbit despre influența platformelor de filme precum Netflix, HBO, Disney +, Amazon, dar și TIFF Unlimited, platformă la care contribuie și acesta.

de Dan Pavel

la 13.10.2022, 18:01

Vezi și

Diferența proporțională dintre TIFF Unlimited și Netflix

Tudor Giurgiu: E o mare diferență. Am lansat proiectul ăsta, TIFF Unlimited, chiar înainte de pandemie cu un an, văzând că există o dorință pentru consum de filme, care nu sunt neapărat blockbuster, nu sunt filmele alea cu super eroi, Marvel movies, pentru că laTIFF, la Cluj, oamenii umplu sălile, sunt proiecții sold out, după care oamenii ne scriu „nu le mai vedem în restul anului, unde le găsim?”. Și atunci am zis hai să creăm acest loc, TIFF Unlimited, unde cu un abonament poți să intri să le vezi. Diferența e mare, vorbim de o platformă boutique, o platformă care nu e hipermarketul care e Netflix. E o platformă curatoriată atent, avem filme care stau o perioadă mai scurtă, vin altele, filme ale unor regizori celebri, filme de artă care se găsesc mai greu.

Foarte mulți oameni au început să se aboneze pe platforma asociată ca Netflix-ul românesc, iar producătorul susține că există din ce în ce mai multă dorință din partea românilor de a vedea și alte tipuri de filme, alt tip de conținut.

Tudor Giurgiu: Abonații au crescut. Suntem peste 3.000 în momentul de față. Campaniile pe care le facem în timpul TIFF-ului și toamna au succes. Avem rată de scubscriberi în creștere și eu sper că există tot mai multă dorință nu doar de a experimenta, ci și de a încerca și alt tip de conținut. Asta e provocarea majoră, să vrei să vezi și altceva.

Pe acelaşi subiect

Tudor Giurgiu susține că este mult mai comod să te folosești de marile platforme pentru a vedea un film, deoarece îl poți viziona direct din confortul casei tale, într-un mediu în care te simți bine. Poți salva un film, poți derula sau relua de câte ori vrei.

Tudor Giurgiu: Nu știu dacă e bine sau nu, e mai confortabil. Ne simți acasă foarte bine, poți să oprești filmul când vrei, să revii la el, nu ți-a plăcut, iei altul. Netlixul îți dă și chestia asta extraordinară de a-ți înregistra toate datele, preferințele în a-ți recomanda alte lucruri, bazate pe vizionările anterioare.

Producătorul de film susține că cinematograful va pierde în mod evident în fața unor astfel de platforme, fiind deja înregistrate scăderi considerabile ale spectatorilor în sălile de cinema.

Tudor Giurgiu: Nu cred că mai avem cum să pierdem un astfel de avantaj, cinematograful va pierde în mod evident. Deja în toate țările s-au înregistrat scăderi ale spectatorilor în cinematograf, în detrimentul vizionării online. E un trend care nu cred că mai are cum să se dea peste cap.

Va crește sau va stagna piața cinematografică?

În 2016-2019 toată lumea mergea la cinema. Erau 13 milioane de spectatori pe an, apoi a venit pandemia și s-a prăbușit totul.

Tudor Giurgiu: Piața cinematografelor cred că va fi în deplin acord cu numărul de filme bune, numărul de filme așteptate, acele titluri pentru care oamenii fac orice și își doresc să le vadă în grup, în comun. Experiența asta de a vedea totul într-o sală plină nu poate fi egalată cu nimic. Publicul e dependent de evenimente, de hituri, de actori pe care vor să-i vadă, de perfomeri pe care vor să-i vadă, ori asta e valabil și pentru filmele americane. Cred că toată performanța asta de business și performanța asta financiară depinde de aceste filme care pot să atragă lumea înapoi în sală.

Cât durează ca un film să ajungă pe o platformă, după ce a fost lansat într-un cinematograf?

Producătorul spune că, în teorie, filmele ar trebui să fie accesibile și în mediul online, la o perioadă de trei luni de la lansarea lor în cinematografe. Pe de altă parte, majoritatea platfomelor precum Apple sau Netflix “fac asta ca un moft, pentru că pentru ei, business-ul important e când filmul intră pe platformă”.

Tudor Giurgiu: Regulile sunt mult ma variabile și mult mai lejere față de modelul de business cu care eram obișnuiți. Acum sunt studiouri americane care lansează filmul în cinema doar că trebuie, doar pentru că au niște condiționări, sau că își doresc regizorii să lase filmul în cinema o săptămână-două, hai o lună. Apple sau Netflix fac asta ca un moft, pentru că pentru ei, business-ul important e când filmul intră pe platformă. Există și alte filme care intră automat în varianta de streaming. Altfel, sigur că modelul e, dacă ne uităm la Europa, filmele stau în teorie trei luni, după care cred că pot să fie accesibile online. Dar deja se vorbește în străinătate de această relaxare totală a ferestrelor, cum sunt ele botezate în limbaj de specialitate, pentru că tot modelul pe care îl știam, toate au explodat odată cu apariția paltformelor.

Despre seriale 

Tudor Giurgiu: Cred că e o schimbare totală de paradigmă creativă, în primul rând, pentru că pe vremuri, dar demult, într-adevăr serialele aveau forță, după care a intervenit o perioadă de declin odată cu acea perioadă de aur a filmelor cu super eroi, filme catastrofe. Dar iată că de ani buni, e mult mai multă libertate de a lucra în formatul ăsta de TV series sau mini series și au apărut execuții extraordinare care, după părerea mea, sunt mult mai bune decât niște filme de ficțiune care n-au impresionat. Efectul nu a fost doar la spectaori, a fost și la festivaluri. Sigur că asta naște dependență, naște dorința de a vedea ce mai e în următorul sezon.

Ce se întâmplă în era TikTok? Se va schimba și era filmului odată cu TikTok?

Producătorul Tudor Giurgiu este de părere că TikTok-ul este o foarte bună platformă de promovare a produselor, indiferent de natura acestora, însă nu va ajunge să schimbe cu ceva, în mod direct, industria filmelor. 

Tudor GiurgiuCred că TikTok va avea o influență mare și are deja în felul în care-ți promovezi conținutul. Indiferent că e un film, orice tip de produs poate fi promovat. Deci nu cred că va avea o influență directă, o influență apăsată în modelul în care facem filme, cred că modelul ăsta e dependent de suportul tehnic. TikTok-ul e un vehicul, e un mod în a-ți face simțită prezența, dar nu cred că va genera revoluție în modul în care producătorii își gândesc neapărat produsul.

Cum pot ajunge platformele românești să facă mai mult film românesc?

Tudor Giurgiu susține că filmele de pe vreumuri și filmele de astăzi sunt foarte diferite. Spre deosebire de prezent, în trecut era mult mai ușor să creezi conținut pentru a face un film. Astăzi, este nevoie de inițiativă, de o persoană care să-și dea seama de ce vrea publicul să vadă și să acţioneze. 

Tudor GiurgiuAr trebui să ai conținut, ceea ce pe vremuri, dacă e să compari, era destul de ușor de făcut. Industria muzicală nu se născuse așa cum o știm noi acum, era nevoie de apariția unor staruri, era nevoie de tot, nu exista nimic în momentul ăla. Acum, ca să faci un film, ca să faci conținut mult și oamenii să guste din nou filmul românesc precum alte generații, nici măcar generația mea, poate generația părinților mei gusta perioada comediilor. Se făceau filme, partidul pe vremea aia a înțeles că trebuie să dea oamenilor entertainment. Ori acum e nevoie de cineva deștept care să vină să spună „nu e o idee rea, hai să facem”.

În cadrul Podcastului s-a vorbit și despre faptul că nu se mai pune atât de tare accentul pe videoclipuri, față de alte perioade. Tudor a ținut să menționeze că lucrurile s-au schimbat radical de-a lungul anului și că "toată industria joacă după alte reguli".

Tudor GiurgiuMi-e și greu să spun , pentru că e și altă generație care gustă. Am văzut în continuare execuții foarte bune, poate de la niște artiști mai indie, nu neapărat mainstream, indifierent că erau din Marea Britanie sau din Statele Unite care erau de top. Lipsesc tipul ăsta de momente wow, dar trăim într-o lume în care facerea unui clip pentru un artist nu mai e cum era odată acel wow moment. Totul s-a schimbat, toată industria joacă după alte reguli.

Ochelarii de la Facebook cu realitate augmentată, cum ar putea filmul să meargă în zona aia?

Tudor Giurgiu: Asta e o zonă care mă sperie, foarte onest. Am citit, am înțeles despre ce e vorba, dar deși am făcut mate-fizică, mi-e foarte greu să gândesc în atât de multe dimensiuni, sau să-mi imaginez că vom putea noi, cei de azi, generația mea și pate una mai tânără să intre în toată nebunia asta Metaverse. Încerc să nu ocolesc showurile de newmedia și din păcate în România se întâmplă rar. În străinătate sunt multe astfel de muzee pe tema asta.Deci nu le ratez, încerc să înțeleg, dar în același timp am și un moment de o oarecare distanțare,. Nu cred că aș vrea să fiu acolo, să fiu subiect, să fiu înconjurat de niște lumi și realități, nu mă pot împrieteni cu ele.

Cât de mari sunt problemele cu energia în industria cinematografică? 

Toată planeta trece printr-o perioadă dificilă în legătură cu energia electrică, se vorbește foarte mult de raționalizări, de închideri, de lumină, iar industria filmului este una din cele care necesită astfel de resurse. Tudor Giurgiu, producător și regizor de film, susține că această criză a influențat foarte tare industria filmului, ba chiar a mărturisit că nu există resurse financiare suficiente pentru a putea termina proiectele de pe anul următor. 

Tudor Giurgiu: Mă gândesc cu destul de multă groază și panică la faptul că vom avea vreo două-trei filme de făcut la anul și spectrul a ceea ce va urma nu e unul foarte plăcut, pentru că nu avem bani. Nu vom fi pregătiți să suportăm creșterile astea de care se tot vorbește. Mi-e un pic greu acum să vorbesc. Nu știiu care va fi impactul, nu am cifre nu știu să aibă cineva cifre foarte precise, dar în mod evident, dar nici entertainment-ul, lumea de business din zona asta nu va fi lăsată în afara unei probleme cu care cred că o să se confrunte de la utilizatori, casnici, până la firme, universități.

Restricții în cinematografe în ceea ce privește filmul rusesc, cu actori și regizori ruși

Tudor Giurgiu: În film, lucrurile nu au fost niciodată afirmate. Nu a existat un boicot, pentru că nici n-ar avea cum și de ce să fie un boicot oficial. Sigur că era la îndemâna marilor marketuri, piețe de film, să decidă politica de gestiona invitarea unor artiști ruși cu filmele lor. Cred că trebuie să privim totul cu mai multă moderație și până la urmă, niște voci, poate sunt niște voci critici acolo, voci care s-au luptat cu regimul. Au fost regizori cărora li s-a interzis să facă, au fugit. Ei sunt tot ruși în buletin, dar ce facem? N-o să-i mai invităm doar pentru că sunt ruși? Deci cred că e de discutat aici.

De ce nu are Hagi un film?

Tudor Giurgiu: M-am gândit de mult la asta și fără să discut cu el personal, am aruncat așa, câteodată, un buzdugan în lumea celor care îl cunoșteau. Știu că există interes și exista un proiect de a lucra un film dedicat lui Hagi. Cred că momentul ăla, mai devreme sau mai târziu, va veni. Hagi e Hagi, el nu e un personaj din care să faci benzi desenate. Cu Hagi cred că trebuie mult lucrat la ideea de a se lăsa pe mâna cuiva, de a face un film despre el. Sigur, trebuie să aibă și el timpul și disponibilitatea. Cred că e atât de pasionat și pasionat pe ce face azi, încât va trebui să mai treacă niște ani.

De ce a ales să profeseze în România?

Producătorul a ales să rămână în țară după ce s-a ivit ocazia să ia parte la un proiect. Acesta a mărturisit însă, că acum, ar pleca în orice moment, deoarece industria filmului din România a scăzut foarte tare, iar finanțările sunt din ce în ce mai mici. 

Tudor Giurgiu: Pentru că într-un moment de oarecare derivă pentru mine, în care evaluam foarte serios să plec din țară, a apărut Atomic TV. Azi, dacă ma întrebi acum ce aș face, aș pleca mâine, pentru că am sentimentul că e, din păcate, mediu, cel puțin în zona noastră. Finanțările au scăzut, e mai prost ca niciodată. N-aș fi plecat, dar aș pleca.

Sfaturi pentru tinerii de liceu care își caută drumul în viață

Tudor GiurgiuCred că e important, cel puțin după ce termini liceul, să ai un timp să faci ce vrei un an, doi, trei. Cred că e atât de important să faci ceea ce generația mea nu a apucat să facă, să ai libertatea să greșești, să o iei de la capăt, să experimentezi, să umbli cât te lasă buzunarul. La un moment dat, în tot acest proces, cred că fie din varii motive, te va trage ceva înapoi acasă, fie vei vrea să faci ceva în altă parte. Cred că trebuie mers pe mâna lor și avut încredere.

Cât de mult va intra inteligența artificială în cinematografie?

Roboții vor ajuge să schimbe întreaga lume și să înlocuiască munca omului în multe domenii. Un lucru pe care aceștia nu îl pot face, potrivit lui Tudor Giurgiu, este să înlocuiască și copieze emoția umană, care în film este mai mult decât necesară.

Tudor GiurgiuEu cred că va schimba radical lumea, dar toată lumea. Lumea va fi altfel în 50 de ani, poate chiar mai devreme. Singurul lucru pe care inteligența artficială nu-l va putea face, și toți roboții din lume, este partea de poveste, de emoții. S-au încercat tot felul de variante de a găsi scheme de storyline, nu ține. Cred că roboții ne vor ajuta să filmăm mai bine, să fim accurate tehnic și să fie bine la nivelul parametrilor tehnici, dar partea de emoție și de sensibilitate nu ne-o poate lua nimeni.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

În cuplu, preferaţi să puneţi banii la comun sau aveţi cheltuieli separate?

Observator » Exclusiv Observator » De ce au ajuns platformele de filme să fie mai populare decât cinematografele. Tudor Giurgiu: "E un trend care nu cred că mai are cum să se dea peste cap"