Patronii de pe litoral îşi motivează angajaţii cu maşini oferite cadou
O maşină nouă, salarii de mii de euro şi tombole cu premii-surpriză. Sunt doar câteva din metodele prin care patronii de hoteluri şi restaurante de pe litoral încearcă să-şi păstreze angajaţii. Cea mai mare criză de personal din ultimii ani i-a forţat să găsească soluţii inedite.
O maşină nouă, salarii de mii de euro şi tombole cu premii-surpriză. Sunt doar câteva din metodele prin care patronii de hoteluri şi restaurante de pe litoral încearcă să-şi păstreze angajaţii. Cea mai mare criză de personal din ultimii ani i-a forţat să găsească soluţii inedite. Angajaţii lăudaţi de clienţi primesc până la o mie de lei primă, în fiecare săptămână, iar angajatul verii pleacă acasă cu un autoturism de 15 mii de euro.
Înainte să îmbrace uniforma de bucătar, chef Liviu Pavel juca fotbal în Liga Întâi. O accidentare l-a scos din teren şi l-a trimis în bucătărie. După ani de antrenament, a ajuns să lucreze într-un hotel all inclusive din Mamaia. Ca să rămână şi sezonul acesta, a negociat un salariu de 3.000 de euro pe lună.
La fel ca el, şi Alex Georgescu, un fost portar care şi-a încheiat cariera în fotbal după o accidentare la o mână, s-a îndreptat spre arta culinară. A învăţat să facă sushi în Norvegia, iar acum primeşte 10 mii de euro într-un sezon, pe litoralul românesc, unde-i încântă pe turişti cu preparate japoneze.
Tocmai lipsa personalului i-a făcut pe patronii de pe litoral să recruteze angajaţi din orice ţară sau domeniu, pe care îi plătesc regeşte. Youssef este din Egipt şi câştigă 2000 de euro pe lună, în Mamaia. Sute de turişti îi gustă pizza în fiecare zi.
De 3 ori mai mult decât în ţara lui primeşte şi un angajat din Etiopia, care spune că "jumătate din salariu îl trimit să-mi ajut familia. Am şase fraţi şi două surori. Am şi mamă şi tată".
Angajaţii au asigurate cazarea, trei mese pe zi şi le este decontat transportul. În plus, patronii fac tombole cu premii şi oferă prime de până la 1.000 de lei în fiecare săptămână. Clienţii sunt cei care dau note, printr-un chestionar.
Oana Oancea, desemnată angajata săptămânii, spune că "de fiecare dată trebuie să facem acelaşi preparat, dacă este solicitat, sub o altă formă, astfel încât clientul nici nu-şi dă seama dacă a venit pe acelaşi bufet sau altul".
La finalul sezonului, cel mai bun angajat va pleca acasă cu un premiu în valoare de 15.000 de euro.
Astfel, angajaţii sunt convinşi să se întoarcă şi în sezonul următor. Doar pe litoral, ar fi nevoie de mii de bucătari, ospătari, recepţioneri şi menajere.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰