Cercetătorii de la Universitatea Durham, Marea Britanie, au anunțat că au descoperit o gaură neagră ultramasivă cu o masă de peste 33 de miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui din sistemul solar în care ne aflăm. Anunțul acestei reușite a fost făcut în jurnalul științific "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society", realizarea oamenilor de știință fiind descrisă drept "extrem de interesantă", transmite Sky News.

de Adrian Popovici

la 29.03.2023, 16:46

Gaură neagră
O gaură neagră de 33 de miliarde de ori mai mare decât Soarele, descoperită de cercetătorii britanici - Shutterstock

Cercetătorii britanici au descoperit gaura neagră folosind un fenomen cunoscut sub numele de lentila gravitațională. Mai exact, oamenii au studiat imaginile produse de către lumina curbată de o galaxie aflată între observatorul de pe Pământ și gaura neagră.

"Această gaură neagră, care are o masă de aproximativ 30 miliarde de ori mai mare decât a soarelui nostru, este una dintre cele mai mari detectate vreodată și la limita superioară a cât de mari credem că găurile negre pot deveni teoretic, deci este o descoperire extrem de interesantă", explică autorul principal al studiului, dr. James Nightingale, de la Departamentul de fizică de la Universitatea Durham.

Ce sunt găurile negre ultramasive?

Găurile negre ultramassive sunt cele mai masive obiecte din univers și pot avea o masă între 10 și 40 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui. Astronomii cred că acestea se află în centrul tuturor galaxiilor mari, cum ar fi Calea Lactee, care include propriul nostru sistem solar.

În plus, acestea sunt rare și greu de detectat, iar originile lor sunt neclare. Unii cred că s-au format din fuziunea galaxiilor masive cu miliarde de ani în urmă, când Universul era la început.

Oamenii de știință au folosit simulări pe supercomputere de la Universitatea Durham și imagini capturate de telescopul spațial Hubble pentru a confirma dimensiunea găurii negre supermasive. Ei au spus că aceasta este prima gaură neagră găsită folosind fenomenul de lentilă gravitațională.

Ce alegeți de 1 Mai, grătar la pădure sau grătar la terasă?

Observator » Stiinta » O gaură neagră de 33 de miliarde de ori mai mare decât Soarele, descoperită de cercetătorii britanici